به گزارش ایرنا سید فرهاد ناصری نیا روز شنبه در جلسه بررسی اختلافات کارگری و کارفرمایی افزود: سال گذشته بیش از هشت هزار دادخواست به مراجع رسیدگی استان ارجاع و بیش از هفت هزار دادخواست در هیات تشخیص منجر به صدور رای شده است.
وی ادامه داد: پرونده ها پس از اعتراض برخی کارگران و کارفرمایان، به مراجع حل اختلاف ارجاع می شود که پارسال ۲ هزار و ۳۲۱ دادخواست تجدید نظر خواهی، رسیدگی و منجر به صدور رای شد.
وی حل و فصل سازشی دعاوی کارگری و کارفرمایی را اولویت مراجع رسیدگی عنوان کرد و گفت: با افزایش مراجع تشخیص و حل اختلاف و همچنین تعداد جلسات این مراجع، زمان رسیدگی به این دادخواست ها از ۴۰ به ۲۶ روز رسیده است.
ناصری نیا یادآور شد: ۲۳ هیات تشخیص و ۱۲ هیات حل اختلاف در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر کار رسیدگی به دادخواست ها و اختلافات کارگر و کارفرمایی را در سطح استان عهده دار هستند.
وی بیشترین اختلاف میان کارگران و کارفرمایان را عدم آشنایی آنان با قوانین و مقررات کار عنوان کرد و اظهار داشت: برخی کارفرمایان قوانین را به درستی رعایت نمیکنند و با عدم تمکین از مفاد قانونی به ویژه در بحث مطالبات کارگران و رعایت مقررات به ایجاد اختلافات دامن میزنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود:در حالی که اگر قانون کار به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات و اختلافات میان کارفرما و کارگر نیز برطرف و صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود محقق خواهد شد.
ناصری نیا تصریح کرد : نظم و انسجام در فعالیتهای اقتصادی، تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی، ارائه مشاوره و اطلاعرسانی و آموزش های صحیح موازین قانونی از مهمترین عوامل پیشگیری از اختلافات کارگری و کارفرمایی است.
وی افزود: یکی از موانع تاثیر گذار بر کاهش بهره وری و رونق تولید، بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما است که با توجه به صیانت وزارت متبوع از حق و حقوق کارگران، کارشناسان حوزه روابط کار با حضور در واحدهای اقتصادی و همکاری و هماهنگی با تشکل های کارگری و کارفرمایی تلاش می کنند از اختلاف احتمالی جلوگیری نمایند.
حدد ۳۰ هزار بیمه شده در سه هزار واحد تعاونی فعال لرستان مشغول هستند.