به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهران سالاری امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تعداد خودروی اسقاطی شامل خودروهای سبک و سنگین میشود که منجر به صرفه جویی ۶۶۶ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل شده است
وی افزود: صرفه جویی ۴۴۷ میلیون دلار درآمد از محل صادرات سوخت، صرفه جویی ۱۵۲ میلیون دلار از پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و کاهش ۹۰۰ نفری تصادفات رانندگی از محل اسقاط خودرو داشتهایم.
به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، همچنین اقساط خودرو در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۲۸ درصد رشد را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته مجوز شمارهگذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه صادر شده است گفت: از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۷۸ دستگاه مجوز برای خودروهای وارداتی است.
سالاری ادامه داد: از ۱۵ هزار و ۶۷۸ مجوز تعداد هشت هزار مجوز به واردات رسمی، پنج هزار و ۷۳۹ به خودروهای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دایمی، ۸۵۴ مجوز برای مزایده فراجا و بقیه مجوزها برای سایر خودروهای وارداتی اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه بر اساس ابلاغ قائممقام وزیر در اواخر سال ۱۴۰۱ اسقاط خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول شد گفت: در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یک ستاد در این زمینه تشکیل شد که اقداماتی در حوزه اسقاط خودرو انجام شده است که شاهد رشد در این حوزه هستیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ابراز داشت: در قانون هوای پاک بالاترین شاخص به اسقاط خودرو و نوسازی اختصاص یافته است که در کاهش آلودگی هوا موثر است. همچنین هشت درصد تصادفات جادهای ناشی از خودروهای فرسوده است.
وی با اشاره به اینکه آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از اواخر سال گذشته ابلاغ شد گفت: این آییننامه یکی از پیشرفتهترین آییننامهها در ۱۸ سال است که در آن به اقدامات سلبی (منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهر و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلانشهرها) و موارد تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولید خودروسازان به دارندگان خودروهای فرسوده، افزایش یارانه دولتی و سایر موارد توجه شده است.
سالاری افزود: رویکرد واردات و برقیسازی خودروها از سال گذشته شتاب گرفته است که رویکردهای این موضوع در آییننامه دیده شده و مشوقهایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به برنامههای امسال گفت: در سه سال اول این آییننامه مخصوص کلانشهرها دیده شده است و شامل اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت میشود و در سالهای آینده خودروهای شخصی را نیز شامل خواهد شد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: ۲۵۵ هزار دستگاه را امسال نوسازی خواهیم کرد همچنین در قانون برنامه توسعه هفتم به موضوع اسقاط خودرو پرداخته شده است تا در ظرف پنج سال در هر سال به ۵۰۰ هزار دستگاه اسقاط در سال برسیم.
وی خاطرنشان کرد: امسال را سال تحول در اسقاط موتورسیکلت قرار دادهایم یکی از اولویتها برای ارایه تسهیلات در کلانشهرهاست.
سالاری جدول میزان تولید گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده را طبق آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اعلام کرد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.
وی ابراز کرد: میزان آلایندگی موتورسیکلت فرسوده نسبت به خودروی فرسوده ۱۴ برابر است و این امر منجر به برنامهریزی بیشتر است.