زنجان - ایرنا - مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان گفت: سهم بخش خدمات از اشتغال در این استان ۴۱ درصد است که حدود ۱۰ درصد با میانگین کشوری فاصله دارد.

به گزارش ایرنا، در گذشته‌های نه چندان دور شاید کمتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ شغل خدماتی وجود داشت، اما امروزه با ظرفیت‌های جدیدی که در بخش خدمات ایجاد شده، تعداد مشاغل این حوزه نیز به هزاران شغل افزایش یافته است.

در تمام دنیا اشتغال در بخش خدمات همچون حمل و نقل، بیمه، بانک، رستوران‌ها و خرده فروشی رشد می‌کند و بیشترین فرصت شغلی را به بار می آورد.

با وجود اینکه بسیاری از صاحبنظران بازار کار بر بی‌ثباتی مشاغل خدماتی تاکید دارند، آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان و زنان به مشاغل خدماتی گرایش دارند.

شاید به این دلیل که بخش خدمات گنجایش بیشتری برای جذب جوانان و زنان در مقایسه با بخش‌های دیگر اقتصادی دارد و می‌تواند بستری برای حضور بیشتر این افراد در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی باشد.

در بخش صنعت به دلیل استفاده از ماشین‌آلات و مکانیزه شدن کارها استفاده از نیروی انسانی کاهش می‌یابد و این امر موجب می‌شود که صنعت نقش محدودی در ایجاد اشتغال داشته باشد.

در بخش کشاورزی نیز فرصت اشتغالزایی با مکانیزه شدن فعالیت ها محدود شده است.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت اشتغال در استان با اسماعیل آقاجانلو مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا. وضعیت توزیع اشتغال در بخش های سه گانه صنعت، کشاورزی و خدمات در استان زنجان چگونه است؟

بر اساس آخرین داده های مربوط به آمار اشتغال در استان، سهم بخش صنعت ۳۳ درصد، سهم بخش کشاورزی ۲۵ درصد و سهم بخش خدمات از اشتغال استان ۴۱ درصد است.

ما در حوزه صنعت با میانگین کشور برابر هستیم، در حوزه کشاورزی به واسطه اینکه اقتصاد استان در برخی مناطق عمدتا کشاورزی بوده، میزان اشتغال هم در این بخش حدود ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

در بخش خدمات هم که ظرفیت زیادی برای اشتغالزایی دارد ۱۰ درصد از میانگین کشور کمتر هستیم.

ایرنا. برنامه خاصی برای افزایش اشتغال در بخش خدمات در استان دارید؟

یکی از رویکردهایی که در استان پیگیری می شود هدایت حمایت‌های بانکی و رفع موانع تولید به سمتی است که بخش خدمات از جهت ایجاد اشتغال سهم بیشتری داشته باشد.

همچنین سهم بخش خدمات در اقتصاد استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷.۶ دهم درصد بود که در سال ۱۴۰۱ این آمار مرز ۴۰ درصد را رد کرد و ۴۱ درصد شاغلان استان در بخش خدمات مشغول شدند که این موضوع نشان از برنامه منسجمی در این حوزه دارد.

ایرنا . چه میزان تسهیلات بانکی در این حوزه در استان پرداخت شده است؟

سال گذشته بیش از هزار و ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در استان برای راه اندازی مشاغل خانگی که در واقع جزو مشاغل خدماتی هستند، به متقاضیان پرداخت شد.

این میزان تسهیلات به حدود ۸۳۰ نفر از متقاضیان واجد شرایط در استان پرداخت شد که ۷۰۰ نفر از آنان به صورت اشتغال مستقل و ۱۳۰ نفر نیز به صورت اشتغال پشتیبان بود که زمینه اشتغال ۶۶۵ نفر را فراهم کردند.

در سامانه مشاغل خانگی ۵۲۳ شغل تعریف شده است، کارهای خانگی به‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های کسب‌وکار نقش قابل‌ توجهی در توسعه و ایجاد درآمد در اقتصاد کشورهای پیشرفته و کمتر توسعه‌ یافته دارد.

در سال‌های اخیر حمایت از مشاغل خانگی و خُرد به یکی از سیاست‌های کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده است و برنامه ریزی جدی برای ورود دولت‌ها به آنها در خوشه‌ها و شاخه‌های مختلف و متعدد صورت می‌گیرد.

ایرنا. شاخص های بازار کار استان چه وضعیتی دارد؟

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، ‌ نرخ میانگین مشارکت اقتصادی استان طی سال گذشته بالاتر از ۵۰ درصد بود که این رقم ۱۰ درصد بالاتر از رقم متوسط کشوری است.

استان زنجان در شاخص های مربوط به بازار کار بر اساس داده های مرکز آمار ایران، رتبه های خوبی در بین استان ها دارد.

سال گذشته زنجان بیشترین میزان مشارکت نیروی کار، بیشترین نسبت اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی و کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت از نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است، نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیر فعال را دارد، وابسته است.

کاهش نرخ بیکاری و از طرفی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشانه خوبی است چرا که در این شرایط با اینکه میزان جمعیت زیادی وارد بازار کار شده ولی از آن سو با فراهم بودن زمینه اشتغال، افراد جویای کار توانسته اند برای خود شغل پیدا کنند.

ایرنا. در خصوص اشتغال دانش آموختگان در استان چه برنامه ای دارید؟

اولویت استان در سال جاری تمرکز بر اشتغال فارغ التحصیلان است، در این راستا متعهد شده ایم ۴۰ درصد از سهم اشتغالزایی استان به فارغ التحصیلان اختصاص یابد.

در این خصوص سهم تمامی دستگاه های اجرایی استان به تفکیک مشخص شده است و عملکرد آنها ماهانه مورد پایش قرار خواهد گرفت.

سال گذشته تعهد استان ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ فرصت شغلی با کمک دستگاه های اجرایی دولتی بود که با همراهی تمامی دستگاه های دولتی استان اطلاعات ۱۷ هزار و ۶۲۰ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.

ایرنا. چالش عمده پبش روی اشتغال دانش آموختگان در استان چیست؟

تمایل نداشتن دانش آموختگان به کار در مشاغل کارگری خطوط تولید، ‌یکی از چالش‌های حوزه اشتغال در استان است.

ظرفیت های قابل توجهی برای اشتغال در زمینه مشاغل خطوط تولید در استان وجود دارد ولی معمولا با استقبال جویندگان کار مواجه نمی شود.

تمایل نداشتن دانش آموختگان به کار در مشاغل کارگری خطوط تولید موجب استفاده نشدن از این ظرفیت و تبدیل آن به ‌یکی از چالش های حوزه اشتغال استان شده است.