تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

ساری- ایرنا- مستند زندگی مشتی اسماعیل، که از سیمای مازندران پخش شد بهانه ناکامی ها را از افراد می ستاند و از تهدیدها، فرصتهای طلایی می سازد.

به گزارش ایرنا، پخش مجدد مستند زندگی مشهدی اسماعیل یوسفیان کیاسری از سیمای مازندران که چند سال پیش به کارگردانی آقای زمانپور کیاسری تهیه و پخش شده بود و این روزها هم به مناسبت درگذشت این روشندل ۷۶ ساله چند بار بازپخش شد، حقیر را بر آن داشت تا جدای از دنیای قدرت و شهرت و ثروت و شهوت، به این عزیز پیرمرد نابینای روستایی بپردازم تا بر همه معلوم گردد که اگر چشمان عبرت بین داشته باشیم می توانیم از زندگی مشتی اسماعیل، نسخه دیگری برای زندگی خود نوشته و به عنوان الگوی عملی در معرض توجه مخاطبان در سطوح سنی، جنسیتی و اقشاری مختلف قرار داده و ادامه نشاط انگیز ایام سخت را تجویز کنیم.

عناصر بارز زندگی روشندلانه مشهدی اسماعیل از کودکی تا لحظه وفات در ۷۶ سالگی، که‌ توفیقاتش را رقم می زدند، عبارت بود از
۱-انگیزه، اشتیاق و میل درونی به کارها
۲-روحیه و اراده و قوت قلب مضاعف
۳-امید به آینده و مثبت اندیشی
۴-تلاش و تحرک و از جان مایه گذاشتن
۵-نشاط و بالندگی و سرحالی
۶-خستگی ناپذیری و علاقه به فعالیت
۷-مسئولیت پذیری و پاسخگویی کارها
۸-طاعات، عبادات وحضور درمسجد و ...
۹-توسل و توکل و اعتماد مطلق به خدا
۱۰-خانواده دوستی و فداکاری برای آنها
۱۱-استقلال عمل و خوداتکایی
۱۲-کمک به همنوع و دوطرفه بودن آن
۱۳-ریسک پذیری و استقبال از خطر
۱۴-جویای کار و تنبلی گریزی
۱۵-حسن خلق و رفتار پسندیده
۱۶-گستردگی رابطه با دیگران
۱۷-برخورداری از مهارت و کاربلدی


۱۸-ترحم گریزی و محبت آفرینی
۱۹-قناعت پیشگی و ساده زیستی
۲۰-برخورداری از اعتبار و اعتماد عمومی
۲۱-کم توقعی از دیگران و جبران محبتها
۲۲-حل و فصل مشکلات و اختلافات
۲۳-انقلابی گری و ولایتمداری
۲۴-برخورداری از روحیه جهادی
۲۵-شوخ طبعی توأم با متانت
۲۶-مشارکت در تولید ارزاق کشاورزی
۲۷-نیکوکاری و مشارکت در امور خیر
۲۸-ناصح دیگران با زبان و در عمل
۲۹-صداقت و درست کرداری
۳۰-بجا آوری صله رحم و وظایف عاطفی

البته جدای از این مستند تلویزیونی، آنهایی که در متن زندگی مشهدی اسماعیل یوسفیان کیاسری حضور داشته اند، می توانند صدها عنوان دیگر بر این سیاهه بیفزایند و نسخه دوم زندگی نسلهای نو را با اقتباس از زندگی ایشان بنویسند تا بواسطه نارسایی ها و نقصان ها نتوانند انسانی را از ادامه زندگی منصرف کرده و یا به استیصال بکشانند.
برگ برنده زندگی مشتی اسماعیل، نادیده گرفتن نابینایی اش بود که فعالسازی چشم دل و استفاده بهینه از سایر حواس پنجگانه، عملا این خلاء را جبران کرده و در مرزهایی از تحرک پا گذارد که به جرأت می توان ادعا کرد که افراد فارغ از نقص و نارسایی نیز قادر به این قله پیمایی ها نیستند.

اراده پولادین و روحیه و اعتماد به نفس بالا از مشتی اسماعیل یک اسطوره ساخت تا همه به عینه وقوف یابند که موفقیت، محصول شانس و حمایت های مالی پدر و حتی سلامت تنها نیست، بلکه ماحصل اراده ایمانی و شکوفایی قابلیت های ثانوی در فرایند مسئولیت پذیری هاست.

مستند زندگی مشتی اسماعیل، افراد سالم بهانه گیر و کم تحرک را تا مرزهای خجالت و شرمندگی عقب می راند و بهانه ناکامی ها را ستانده و امید را کلید گشایش مشکلات و موانع معرفی کرده و با اقتدار به مصاف سختی ها و تلخی ها رفته و از تهدیدها، فرصتهای طلایی می سازد.

کافیست که قطره ای از عشق به زندگی را از دریای سخاوت مشتی اسماعیل چشیده باشیم تا نمی توانیم را برای همیشه از زندگی خود بیرون کرده و شعار زیبای “ ما می توانیم” را نصب العین خویش قرار داده و باورش داشته و به مقام عزت نفس نائل شده باشیم.

در پایان ضمن تکریم از بزرگمردی های جوانمرد روزگار ما مرحوم مغفور مشتی اسماعیل یوسفیان کیاسری، از کارگردان خوش سلیقه آقای زمانپور کیاسری که خالق این اثر ارزشمند بوده اند صمیمانه تقدیر به عمل می آورم و ادامه توفیقاتشان را آرزومندم.