بندرعباس - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: احیا و توسعه رویشگاه گیاهان دارویی به مساحت هفت هزار هکتار در سال ۱۴۰۲ با مشارکت بهره برداران گیاهان دارویی طرف قرارداد و جوامع محلی در استان تحقق یافته است. 

به گزارش ایرنا، سید محمد نور موسوی روز دوشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها افزود: عملیات بهره برداری رویشگاه های گیاهی در شهرستان های بندرعباس، بشاگرد، میناب، رودان و بستک است.

موسوی تاکید کرد: با توجه به بارندگی نسبت خوب در سال ۱۴۰۱ این امر محقق شده که برداشت گیاهان دارویی (آویشن و آنغوزه) در سال ۱۴۰۲ انجام شود.

این مقام مسوول اظهار کرد: به طور کلی تعداد ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان داروئی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد که با همکاری بهره برداران و تعاونی های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار از سطح استان را پوشش می دهد و شامل گونه های دارویی آویشن و آنغوزه می باشد.

موسوی ادامه داد: انجام عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع توسط بهره برداران شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق انجام گرفته است.

وی افزود: سالانه حدود ۲۰ تن آویشن و آنغوزه از مراتع و رویشگاه های استان برداشت می شود که ارزش اقتصادی آن ها به مبلغ ۱۲۱ میلیارد ریال است.

گفتنی است : گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در استان هرمزگان دارد و پس از برداشت به استان های فارس، اصفهان، تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می شود.