به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد ارس، مجید کیانی در بازدید از محل اجرای این طرح اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد کامیونها و ترانزیت کالا در منطقه که منجر به ایجاد ترافیک شده و گلایه رانندگان و صاحبان کالا را بههمراه داشت، طراحی توسعه پایانه در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این پایانه ظرفیت مناسبی برای پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: در کنار آن ترانشیبمنت کالا ( حمل و نقل ترکیبی ) در این محدوده رخ داده و صادرات و ورود کالا به محدودههای منطقه آزاد ارس تسهیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس، کریدور سبز پیش بینی شده است که منجر به اتصال پایانه مرزی جلفا به محدوده گمرکی در مرز جلفا و در جوار رود ارس خواهد شد.
کیانی در تشریح اهمیت این اقدام گفت: تعریف کریدور سبز منجر میشود تمامی کارهای صادراتی در این پایانه صورت پذیرد و در نهایت شاهد خروج کامیون از مرز شویم که کاهش ترافیک در مرز جلفا را سبب خواهد شد و با این اتفاق و تسهیل عبور و مرور کامیونها، ما شاهد افزایش حجم ترانزیت و صادرات از این مرز خواهیم بود.
وی با اشاره به اتصال راهآهن جلفا به روسیه در گذشته و تخلیه ۳۰۰ واگن بار در روز در این منطقه گفت: در زمان حاضر این زیرساختها بدون استفاده مانده است و امیدوارم با احیای کریدور ارس و کریدور ریلی جلفا، شاهد شکوفایی بیشتر این منطقه در عرصه صادرات و ترانزیت در کشور باشیم.
به گزارش ایرنا، پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در نشست روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در ساخت دالان ریلی ارس امضا شد.
بر اساس این صورت جلسه، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد، این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، ساخته میشود.