کرمانشاه- ایرنا- مرکز شهر یک میلیون نفری کرمانشاه معضل پارکینگ خودرو دارد و برای پیدا کردن یک جای پارک مناسب باید ساعت ها دور خود بچرخید، از سوی دیگر هر پارکینگی هم در این محدوده شهر نرخ خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آخرین آمار در شهر کرمانشاه ۱۰۲ پارکینگ دارای مجوز و ۷۰ پارکینگ بدون مجوز وجود دارد که اغلب این مراکز تعهدی نسبت به اجرای نرخ نامه اتحادیه ندارند.

نکته مهم ماجرا تعلق ۲۵ پارکینگ فاقد مجوز به ادارات و ارگان هاست که پارکینگ های خود را از طریق مزایده به قیمت های بالا اجاره می دهند.

همین موارد موجب ورود فرمانداری کرمانشاه به موضوع برای انجان اقدامات کارشناسی در راستای رفع این گره کور حوره مدیریت شهری شده است.

برخی از این پارکینگ ها به صورت مخروبه هستند و از امینت لازم برخودار نیستند و متاسفانه در قبال دزدی از خودرهای پارک شده نیز مسوولیتی قبول نمی کنند و حتی دوربین مداربسته نیز ندارند.

برای بررسی وضعیت پارکینگ های شهر کرمانشاه روز دوشنبه فرماندار این شهرستان به همراه برخی از مسوولان در ساختمان فرمانداری گرد هم آمدند تا برای حل این مشکل راهکاری پیدا کنند.

در این جلسه محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه گفت: با اینکه در سال گذشته ۲ جلسه برای ساماندهی پارکینگ ها برگزار کردیم اما هنوز وضعیت آنها ساماندهی نشده است.

وی افزود: پارکینگ خودروها در چند سال گذشته تحت نظر شهرداری فعالیت می کردند اما الان در زیرمجموعه اصناف قرار گرفته اند و الزامات را رعایت نمی کنند.

آمویی بر تعیین تکلیف پارکینگ های مجوزدار و فاقد مجوز و همچنین ظرفیت آنها تاکید کرد و افزود: وضعیت قیمت گذاری پارکینگ ها از نظر نرخ ساعتی و شبانه روزی باید مشخص شود به گونه ای که الان شاهدیم از ۵۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان هم می گیرند.

نکته بعدی که فرماندار کرمانشاه به آن اشاره کرد مسوول نبودن پارکینگ ها در قبال سرقت از خوردوها بود، وی این موضوع را خلاف قانون دانست و افزود: تمام پارکینگ ها باید به دوربین مداربسته مجهز باشند و ضوابط ایمنی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی شاهدیم که برخی از پارکینگ ها خیابان را هم اجاره می دهند که این موضوع صدای مردم را درآورده است.

آمویی ساماندهی ضایعاتی ها و پارکینگ ها را لازمه شکل گیری انضباط اجتماعی دانست و افزود: در سایر شهرها پارکینگ ها تابلوی های راهنمای مشخص در سطح شهر دارند و حتی نرم افزارهایی برای آگاهی از ظرفیت آنها درست کرده اند.

وی گفت: همانگونه که ما برای تاکسی یک نرخ مشخص داریم برای پارکینگ ها نیز توسط اتحادیه باید نرخ مشخصی تعیین شود و در صورت تخلف با پشتیبانی قضایی به وضعیت سامان بدهیم.

آمویی در ادامه تصریح کرد: به عنوان اولین مصوبه از طریق اتحادیه مکاتباتی با ادارات صاحب پارکینگ برای اخذ مجوز در یک زمان مشخص صورت بگیرد ضمن اینکه باید درآمد قانونی ادارات از محل اجاره پارکینگ تعیین تکلیف شود چرا که بالا بودن نرخ مزایده باعث افزایش نرخ پارکینگ ها شده است.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: همچنین ظرف مدت ۲ هفته باید افرادی که شرایط دریافت مجوز را دارند برای اخذ مجوز اقدام کنند.

وی افزود: یک تیم متشکل از تعزیرات، بازرسی اصناف و شهرداری تشکیل خواهیم داد تا از پارکینگ های سطح شهر به صورت نامحسوس بازدید کنند.

آمویی تصریح کرد: بار اول به پارکینگ های متخلف تذکر می دهیم اما برای بار دوم با اتهام کسب مال نامشروع به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد.

وی در ادامه حضور ماشین های سنگین در پارکینگ های داخل شهر را ممنوع دانست و گفت: متاسفانه شاهد حضور تانکرهای حمل سوخت در پارکینگ های داخل شهر هستیم که ممکن است منجر به آتش سوزی شود که البته عامل اصلی این موضوع پایین بودن جریمه ورود کامیون به داخل شهر است.

کرمانشاه ۱۰۲پارکینگ مجوزدار و ۷۰ پارکینگ بدون مجوز دارد

در ادامه جلسه محمد هادی ارباب رییس اتحادیه شرکت های خدماتی کرمانشاه نیز گفت: ساماندهی وضعیت پارکینگ ها دغدغه ما نیز هست و متاسفانه از ابتدا فعالیت پارکینگ ها و جانمایی آنها توسط شهرداری به درستی کارشناسی نشده است.

ارباب گفت: هر سال که نرخ گذاری جدید انجام می شود فقط تا چند ماه شاهد اجرای آن هستیم و بعد از آن دیگر پارکینگ دارها نرخ اتحادیه را اجرا نمی کنند و ما نیز برای الزام آنها قدرت اجرایی کمی داریم به گونه ای که حتی جریمه کردن پارکینگ ها هم نتوانسته بازدارنده باشد چرا که درآمد خوبی دارند و به محض پلمب کردن آنها نیز بعد از چند روز پلمب را می شکنند.

رییس اتحادیه شرکت های خدماتی کرمانشاه نرخ نامه پارکینگ های غیرطبقاتی و غیرمسقف را در سال ۱۴۰۲ به ازای سه ساعت ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برای ۱۲ ساعت ۱۷ هزار تومان و برای ۲۴ ساعت ۲۰ هزار تومان در سال گذشته تعیین کردیم و نرخ های امسال نیز هنوز مشخص نشده اند.

وی این نرخ را برای پارکینگ های طبقاتی و مسقف به ترتیب ۱۷ ، ۲۰ و ۲۵ هزار تومان اعلام کرد.

به گفته ارباب در سطح شهر کرمانشاه در مجموع ۱۰۲ پارکینگ مجوز دار و نیز ۵۸ پارکینگ فاقد مجوز وجود دارد.

وی توضیح داد: از بین پارکینگ های دارای مجوز ۷۰ پارکینگ مختص خودروهای سواری و مابقی مربوط به توقف گاه ها و ماشین های سنگین است.

به گفته ارباب در بین پارکینگ های فاقد مجوز نیز ۳۷ پارکینگ مختص خودروهای سواری و مابقی نیز توقف گاه و پارکینگ ماشین های سنگین است.

وی افزود: از بین ۵۸ پارکینگ فاقد مجوز ۲۵ پارکینگ متعلق به ادارات و ارگان های دولتی است از جمله پارکینگ سبزه میدان متعلق به شورای شهر و شهرداری است که پروانه کسب ندارد.

رییس اتحادیه شرکت های خدماتی کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه پارکینگ های فاقد مجوز نه پروانه کسب می گیرند و نه قیمت ها را رعایت می کنند.

به گفته ارباب برخی از پارکینگ ها برای اخذ مجوز با شهرداری در خصوص عقب نشینی و فنس کشی مشکل دارند برای همین بدون حصار و حتی شن ریزی کف و یا حتی نصب دوربین مدار بسته فعالیت می کنند و در نهایت این پارکینگ ها یا باید حذف شوند و یا باید آنها را به رسمیت شناخت.

در ادامه جلسه رییس مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی رانندگی کرمانشاه نیز گفت: در استان کرمانشاه ۲۰ هزار کامیون و کشنده و نیز ۷۰۰ هزار خودرو وجود دارد که ۴۰۰ هزار آن در سطح شهر کرمانشاه تردد می کنند.

کامیون ها برای ورود به شهر باید مجوز بگیرند

سرهنگ نوری پیاده رو فروشی و خیابان فروشی و نیز پارک دوبل را سوهان روح مردم کرمانشاه دانست و گفت: برای پارکینگ ها باید ساختار تعریف شود ضمن اینکه باید قیمت ها را نیز به واقعیت نزدیک کنیم.

نوری افزود: برای درست کردن وضعیت پارکینگ ها در ابتدا باید زمینه تخلف برداشته شود.

وی تاکید کرد: نرخ پارکینگ ها باید جلوی دید باشد و ورود و خروج خودروها نیز باید به صورت سیستمی ثبت شوند.

نوری در ادامه از آماده بودن ارسال پیامک به ۲۰ هزار کامیون خبر داد که اگر وارد شهر شوند جریمه خواهند شد.

وی تصریح کرد: کامیون ها برای ورود به شهر باید مجوز بگیرند ضمن اینکه تردد آنها باید در یک ساعت مشخصی انجام بشود.