تهران- ایرنا- درحالیکه مدل اقتصادی کره جنوبی به مدت ۴ دهه میانگین رشد ۶.۴ درصد را برای این کشور به همراه داشته اما کارشناسان معتقدند که دیگر چنین رویکردی نمی‌تواند نجات بخش وضعیت فعلی این کشور باشد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی گزارش داد که اقتصاددانان نگران هستند تصمیم دولت کره جنوبی برای دو برابر کردن محرک‌های سنتی رشد تولید بمنظور اصلاح مدل اقتصادی که نشانه‌های از تک و تا افتادن آن وجود دارد، موثر واقع نشود.

با توجه به میانگین رشد اقتصادی ۶.۴ درصد بین سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۲، بانک کره جنوبی سال گذشته هشدار داد که رشد سالانه در مسیر کاهش به میانگین ۲.۱ درصد در دهه ۲۰۲۰ و ۰.۶ درصد در دهه ۲۰۳۰ است و در آغاز دهه ۲۰۴۰ میانگین ۰.۱ درصد را تجربه خواهد کرد.

پایه‌های مدل اقتصادی سنتی از جمله نیروی کار و انرژی ارزان مشکل ساز شده است. «کپکو» شرکت دولتی انحصاری که انرژی را با تعرفه‌های یارانه‌ای سنگین به تولیدکنندگان کره‌ای می‌دهد، بدهی ۱۵۰ میلیارد دلاری به بار آورده است. از ۳۷ کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD تنها یونان، شیلی، مکزیک و کلمبیا هستند که بهره‌وری نیروی کار آنها از کره جنوبی کمتر است.

پارک سانگین استاد اقتصاد در دانشگاه ملی سئول خاطر نشان کرد که ضعف کره جنوبی در توسعه فناوری‌های بنیادی (برخلاف قدرت آن در تجاری‌سازی فناوری‌هایی مانند تراشه‌ها و باتری‌های لیتیوم یونی) مشخص شده درحالیکه رقبای چینی این خلا نوآوری را پر کردند.

پارک در ادامه گفت: زمانیکه از بیرون نگاه می‌کنید، گمان می‌کنید کره جنوبی بسیار پویا است. اما ساختار اقتصادی ما که مبتنی بر همگام بودن با جهان توسعه یافته از طریق تقلید است، به طور بنیادی از دهه ۱۹۷۰ تغییر نکرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، نگرانی‌ها درباره رشد آینده به علت بحران جمعیتی قریب الوقوع شدت یافته است. طبق اعلام موسسه امور اجتماعی و سلامت کره جنوبی، تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۲۸ درصد کمتر خواهد بود درحالیکه جمعیت سن کار تقریبا ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

چوی سانگ- موک وزیر دارایی کره جنوبی اوایل ماه جاری میلادی به فایننشال تایمز گفت که اگر این کشور به مدل رشد گذشته متکی باشد، اقتصاد سئول با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد.

برخی امید دارند که رونق جهانی مورد انتظار در هوش مصنوعی، صنعت نیمه هادی کره جنوبی و شاید حتی اقتصاد این کشور را با ارائه راه حل‌هایی برای مشکلات جمعیتی و بهره‌وری نجات دهد.

اما برخی دیگر به سابقه ضعیف رسیدگی کره جنوبی به چالش‌هایی چون سقوط نرخ باروری، منسوخ شدن کارکرد بخش انرژی و عملکرد ضعیف بازارهای سرمایه اشاره دارند.

نگارنده گزارش فایننشال تایمز معتقد است: بهبود وضعیت اقتصادی در آینده نزدیک بعید است. اختلاف در رهبری سیاسی بین مجلس قانونگذار تحت کنترل چپگراها و دولت محافظه کار نامحبوب وجود دارد درحالیکه پیروزی احزاب چپگرا در انتخابات پارلمانی در اوایل ماه جاری میلادی چشم انداز این بن بست را تا انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۲۰۲۷ افزایش داد.

یئو هان کو، وزیر بازرگانی سابق کره جنوبی که اکنون در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون مشغول به کار است، معتقد است: صنعت کره در حال تلاش برای پشت سر گذاشتن مدل قدیمی است.

منبع: Financial Times