به گزارش ایرنا از روابط عمومی حوزه هنری، الهام زارعزاده دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی روز سهشنبه در نشست خبری این رویداد و رونمایی پوستر آن، اظهار داشت: جامعه ما مصرفکننده جدی داستان است و در کارزاری هستیم که توسط داستان(استوری) به ما هجمه وارد میشود ما این به این نیاز و هجمه نمیتوانیم پاسخگو باشیم.
وی افزود: همه توجه جایزه ملی داستان و بازآفرینی این است که هنرمندان به چنین مهمی ورود کنند که چگونه میتوان با گنجینههای ملی و تمدنی مانند موسیقی، نگارگری، معماری، آیینها و اسطورهها، زمینه داستان و بازآفرینی را فراهم آورد و ما در پی این هستیم که جشنواره بتواند این جریانسازی را انجام دهد.
زارعزاده در توضیح ساختار جشنواره اظهار داشت: ما دو دسته فعالیت عمده شامل فعالیتهای رقابتی و ترویجی را طراحی کردیم؛ در قسمت رقابتی تولید و بررسی داستان، پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان را لحاظ کردهایم.
تشریح بخشهای رقابتی- ترویجی
دبیر اجرایی جشنواره همچنین با اشاره به اینکه بخش حمایت از طرحهای داستانی بخشی ویژهای در راستای حمایت و تولید اثر است، گفت: بخش رقابتی از امروز شروع میشود، تا تیر ماه ادامه دارد و بنا به استقبال مخاطبان، این زمان می تواند تمدید شود. اختتامیه آن احتمالا در پاییز ۱۴۰۳ خواهد بود و ما میزبان اصحاب رسانه در اصفهان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه بخش ترویجی شامل دو قسمت کارگاهی اعم از کارگاههای داستانی و علمی است، توضیح داد: کارگاههای داستانی در استانها برگزار شده و توسط یکی از نویسندگان مهم رهبری میشود. در آن، مخاطبان و هنرمندان با روشهای بازآفرینی آشنا میشوند. کارگاه های علمی نیز در اصفهان با نظر علی عباسی برگزار میشود و زمینه مطالعه و پژوهش پژوهشگران را ایجاد میکند. در ضمن، هیات داوران متعاقبا اعلام میشود و مخاطبان میتوانند از طریق سایت جشنواره با ما در ارتباط باشند.
احمد نوری رییس این جایزه هم گفت: داستان، موضوع با اهمیتی است که در قالبهای مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی نیز موثر است، لذا در گفتوگو هایی که با دوستان ملی و کشوری نسبت به اهمیت داستان و بازآفرینی داشتیم، رفت و برگشتهایی انجام که نتیجه آن برگزاری اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی شد.
قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است
در ادامه، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه هنری اصفهان به عنوان یکی از پایگاههای اصلی هنر انقلاب محسوب میشود، گفت: مفتخریم که اصفهان پایگاه جایزه داستان و بازآفرینی است.
وی ادامه داد: قلب حرکت فراتهران، مساله روایت آن هم به تکیف قانونی و هنری حوزه هنری است. روایت هویت انقلاب اسلامی که در دوره جدید حوزه شکل گرفته، روایت ایرانی است که هم در فرم و هم محتوا حرف هایی برای گفتن دارد. پایگاه گفتمان هنر انقلاب اسلامی و قله این اتفاق، حوزه هنری است و ما در روایت آن را ادامه دادیم، البته آن را در داستان محدود نکردیم، به عنوان مثال در کنسرت نمایش کلنل، ایران را از زاویهای هنری و خلاقانه روایت کردیم و بنا داریم اتفاق جدیدی در حوزه روایت داستان نیز رقم بزنیم.
بازآفرینی داستان انقلاب در یک جایزه ملی
همچنین میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری اظهار داشت: ما در دوره جدید حوزه هنری، شاهد نهضت تحولی هستیم. با حضور استاد دانشگر در حوزه ادبیات داستانی، داستان، رمان و در بحث روایت، تولید و ترویج آثار و تربیت هنرمندان ادبیات داستانی را پیش میبریم و این مساله مهم در فراتهران نیز درخشش پیدا کرده است. ما هم در معاونت راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه داستان همین نگاه داریم که بنا نیست همه اتفاقات در تهران بیافتد مثلا هفته گذشته، نشست افتتاحیه مدرسه روایت در استان سمنان انجام شد. جایزه داستان و بازآفرینی، یک اتفاق ملی و بازافرینی داستان انقلاب است و ما تلاش داریم اتفاق نوآورانهای در این رویداد بیافتد.
علی عباسی مشاوره علمی جایزه هم از مشهود بودن موارد نشانهشناسی در پوستر این جایزه سخن گفت و اظهار داشت: در اهمیت روایت میتوان به جنایت غزه اشاره کرد، این جنایت حتما باید روایت شود؛ آن هم به شیوهای درست تا ماجرا و مفاهیمش به درستی منقل شود. در تعریف بازآفرینی نیز کشف کنش یا سخن آغازین لحاظ میشود. بازآفرینی هم در پژوهش و هم در خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد.