تهران - ایرنا - هفته معلم بهانه‌ای است برای گفتن از آموزگارانی که از دل و جان برای فرزندان این مرز و بوم دلسوزانه تلاش می‌کنند و یکی از آنها «یعقوب ذاکری درباغی» معلم روستای چهکار استان هرمزگان است که بزرگترین کتابخانه کلاسی کشور را در مدرسه‌ای روستایی جمع آوری کرده و به بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز نویسندگی می‌آموزد.

گروه جامعه ایرنا - ۱۲ اردیبهشت در تقویم کشور یادآور سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است که به عنوان روز معلم نامگذاری شده است؛ در واقع هفته معلم بهانه‌ای برای یادآوری اقدامات پر عشق معلمان در اقصی نقاط کشور در راه علم آموزی است؛ لحظه لحظه با دانش‌آموزان بودن برای معلمان چنان شیرین و به یاد ماندنی است که این روایات خواندنی و شیرینی می‌تواند الگویی برای نومعلمان و حتی دانش‌آموزان باشد.

«یعقوب ذاکری درباغی» یکی از معلمان مبتکر و دلسوز در روستای چهکار استان هرمزگان است که با درست کردن بزرگترین کتابخانه کلاسی و اولین کتابخانه صوتی کشور در مدرسه برای دانش‌آموزان روستایی همه تلاش خود را برای شکوفایی استعدادها و توانایی‌های دنش‌آموزان بکار بسته است؛ همتی بلند برای سربلندی فرزندان ایران که همه این تلاش‌ها اکنون به ثمر سیده است.

این معلم متولد ۱۳۶۶ از شهرستان میناب است که ۱۸ سال سابقه تدریس در مدارس چندپایه روستایی دارد؛ آموزش نویسندگی به دانش‌آموزان و تالیف کتاب داستان توسط دانش آموزان به عنوان نویسنده کوچک را هم در زمره فعالیت‌های خود قرار داده است.

ذاکری درباغی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره چگونگی انجام فعالیت‌های خود اظهار داشت: معلم روستایی هستم و در روستاها امکانات محدودی برای آموزش وجود دارد؛ بنابراین مدتی خودم به نویسندگی مشغول شدم و پس از اینکه چندین رتبه بدست آوردم، می‌خواستم که مشکلی از دانش‌آموزان روستا حل شود.

وی افزود: دلم می‌خواست به دانش‌آموزان کمک کنم تا آنها هم دیده شوند؛ بنابراین در سال ۹۶ در روستای خشک آباد ۹ دانش آموز در پایه‌های اول، دوم و سوم دبستان داشتم که تصمیم گرفتم به این دانش آموزان در زنگ‌های هنر داستان نویسی را آموزش دهم.

این معلم روستایی ادامه داد: با توجه به اینکه در مدارس چند پایه زمان محدود است، به درس هنر اهمیت زیادی داده نمی‌شود اما می‌خواستم با تقویت این بعد و این هنر اعتماد به نفس دانش آموزان روستایی افزایش یابد و به این باور برسند که آنها هم استعدادهای بسیاری دارند.

ذاکری درباغی گفت: دانش آموزان در آن سال هر کدام یک داستان نوشتند اما با توجه به نامناسب‌بودن وضع مالی خانواده‌ها با هزینه شخصی داستان‌های آنها را با عنوان «۹داستان از ۹ نویسنده کوچک» با هزینه شخصی چاپ کردم و سال بعد هم کتاب «۱۵ داستان از ۱۵ نویسنده» را برای دانش آموزان چاپ کردم که بسیار از این کتاب‌ها استقبال شد.

وی ادامه داد: یکسال پس از فعالیت در روستا، وزارت آموزش و پرورش پیک و مشق نوروزی را ممنوع کرد و داستان نویسی و سایر اقدامات هنری را در ایام نوروز مورد توجه قرار داد، همین موضوع که یکسال زودتر از سراسر کشور چنین کاری را انجام دادیم باعث تقویت روحیه دانش آموزان و خودباوری آنها شد.

ذاکری درباغی اضافه کرد: پس از این اتفاق، یکی از دانش‌آموزان توانست در رویداد ملی استعدادیابی، رتبه نخست را کسب کند که این اتفاق در روحیه دانش‌آموزان تاثیر بسیار مثبت داشت.

وی ادامه داد: پس از آن، توجه رسانه‌ها و موسسات خیریه به ما جلب شد و بیش از یک میلیارد کمک نقدی از خیران دریافت کردیم و بعد از آن بیش از ۵۰ کتابخانه کلاسی در مدارس روستایی چند پایه ایجاد شد و این موضوع رفته رفته اوج گرفت و اکنون به بیش از ۲۰۰ دانش آموز نویسندگی را آموزش می‌دهم.

تشکیل شبکه‌ای از نویسندگان کوچک برای خودباوری دانش‌آموزان روستایی

این معلم روستایی گفت: تاکنون چهار کتاب از دانش‌آموزانم چاپ و چهار کتاب دیگر نیز در مرحله انجام کارهای چاپ‌ است و هدف این بود که یک شبکه از نویسندگان کوچک برای خودباوری دانش آموزان روستایی تشکیل شود.

ذاکری درباغی افزود: برای مدیریت بهتر و کنترل زمان در مدارس چندپایه، کتاب‌ها را به صورت کتابخانه کلاسی درآوردیم و معلم هم در همان کتابخانه کلاسی تدریس می‌کند. این کتابخانه کلاسی محل بازدید بسیاری از گردشگران هم شده است زیرا در روستاهای اطراف امکانات آموزشی مناسبی وجود ندارد.

وی از راه‌اندازی کتابخانه مجازی برای دانش‌آموزان روستایی خبر داد و در این باره گفت: این امکان وجود دارد که همین دانش آموزان کتاب صوتی تولید و در گروه مجازی بفرستند تا دانش آموزانی که به این کتاب‌ها دسترسی ندارند، بتوانند از محتوای تولید شده استفاده کنند.