اردبیل - ایرنا - گردشگری ورزشی، صنعتی پاک و ارز آور است و استقبال چشمگیر از مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان در چهارچوب جام صفوی در اردبیل، ظرفیت این استان در برخورداری از مواهب اقتصادی و فرهنگی این صنعت پاک را در راستای توسعه و پیشرفت آشکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دنیای معاصر به گردشگری ورزشی به عنوان صنعتی بانشاط و پرمخاطب نگاه می‌کند و امروز توسعه گردشگری ورزشی علاوه بر نشاط اجتماعی و فرهنگی توسعه اقتصادی کشورها و مناطق مستعد و دارای ظرفیت‌های انسانی و طبیعی را به دنبال دارد. در این بین تعدد و تنوع رشته‌های ورزشی و برگزاری رقابت‌های جهانی، منطقه‌ای و ملی در رده‌های سنی مختلف می‌تواند طیف‌های متنوع و سلایق مختلفی را از دور و نزدیک با خود همراه سازد.

مشاغل مستقیم و غیرمستقیمی که متعاقب برپایی هر رویداد ورزشی در کشور، استان و شهرستان شکل می‌گیرد، نقش مهمی در چرخه اقتصادی، رونق کسب و کارها و روند حمل و نقل‌ها و حتی صدور خرده فرهنگ‌ها دارد و جابجایی توده‌های مردم در قالب گردشگران، در راستای موارد یاد شده موثر است.

تماشاچیان رقابت‌های ورزشی سه دسته هستند که دسته اول برای تماشای مسابقه برانگیخته می‌شوند و در سفرشان تنها به فعالیت‌های وابسته به مسابقه می‌پردازند ، دسته دوم تماشاچیان دائمی هستند که انگیزه‌های پیچیده و متعددی دارند و برای دیدن مسابقات و تیم‌ها سفر می‌کنند و گروه سوم تماشاچیان اتفاقی هستند که به دلایل ورزشی سفر نمی‌کنند بلکه شرکت آنها در مسابقه بخشی از سفرشان است و به سایر جاذبه‌ها توجه دارند.

در مقاله "بررسی چالش‌های توسعه صنعت توریسم ورزشی در ایران " حاصل پژوهش سه استاد از دانشگاه‌های مازندران و گنبد کاووس اطلاع‌رسانی و تبلیغات ملی و بین‌المللی ، گسترش حمل و نقل ، ایجاد امنیت برای مردم و گردشگران، هماهنگی سازمان‌های مرتبط به امور گردشگری و فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند هتل، رستوران و نمایشگاه برای گردشگران و به برچیده شدن موانع ورود گردشگران تاکید شده است.

گردشگری ورزشی آشنایی مردم با مولفه‌هایی همچون دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها و گویش‌ها است و از نظر اقتصادی از منابع درآمد و ارز محسوب می‌شود و امنیت، مولفه‌ای بسیار مهم در تحقق و رونق صنعت گردشگری است.

در گردشگری ورزشی به لحاظ ازدحام جمعیتی از تماشاگران در محل رخدادهای ورزشی، حائز اهمیت است و هر جا سطح امنیت در حد بالایی تضمین شده باشد، گردشگری ورزشی رونق می‌گیرد به عنوان مثال می‌توان به کشور یونان اشاره کرد که با جمعیت ۱۰ میلیونی سالانه ۱۲ میلیون توریست دارد و ورود این تعداد توریست باعث ایجاد مراکز بین‌المللی بسیار زیاد در سطح این کشور است.

عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی

آمادگی و تمیزی پارک‌های ملی ، فضاهای طبیعی، مجموعه‌ها و فضاهای ورزشی، پارکینگ‌ها، تابلوهای اعلانات، خدمات مربیگری و هدایت ورزشکاران، اجاره و فروش وسایل ورزشی، مدیریت و رفتار سازمان‌های ورزشی، باشگاه‌ها، خدمات حمل و نقل و میدان‌ها و مراکز تفریحی برای برانگیختن فدراسیون‌های ورزشی جهت واگذاری میزبانی مسابقات به کشورها و استان‌ها موثر است.

در صورت توفیق مجموعه‌های یاد شده در ارائه خدمات به روز ثمراتی همچون رونق و افزایش فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد شغل و افزایش استانداردها و ارتقای شاخص‌های زندگی، افزایش درآمد ملی، افزایش آگاهی به منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری، افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد جاذبه‌های جدید گردشگری و اقامتی، حفظ آثار باستانی، رشد توسعه محیط‌های شهری، ارتقا و توسعه ورزش، گسترش تعاملات اجتماعی و ارتباطات فرهنگی، افزایش تفاخر و غرور ملی، شادمانی و سرور و از حیث سیاسی نیز شناخت و تایید بین‌المللی جامعه میزبان و ترویج صلح و دوستی حاصل خواهد شد.

جام صفوی، زمینه‌ساز رونق گردشگری ورزشی

برابر اعلام اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، جام صفوی به نام این استان ثبت شده است و اولین دوره مسابقات این جام در ششم و هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در اردبیل در رشته کشتی فرنگی در سطح بین‌المللی برگزار شد و در سال‌های بعد نیز در استان برگزار خواهد شد.

به گفته مسئولان محلی، با مشاهده اراده مسئولان و متولیان ورزش استان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد ورزشی، علاقه روسای فدراسیون‌های ورزشی برای برگزاری جام صفوی افزایش یافته و هشت فدراسیون کشتی، فوتسال، وزنه‌برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت برای شرکت در مسابقات بعدی جام صفوی اعلام آمادگی کردند.

استان اردبیل از مواهب طبیعی، استعداد نیروی ورزشی، اراده و پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی و زیرساخت‌های لازم برای میزبانی رقابت‌های جهانی و ملی ورزشی برخوردار است و استعداد کافی برای داشتن صنعت گردشگری ورزشی را دارد.

استان اردبیل با جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است و حدود ۶۰ هزار ورزشکار ساماندهی شده در بیش از ۴۰۰ هیات و ۴۵۳ باشگاه ورزشی در نقاط مختلف استان اردبیل در حال فعالیت هستند.

در سفر دی ماه سال ۱۴۰۲ کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به استان اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل موضوع برگزاری مسابقات ورزشی در قالب جام صفوی در استان اردبیل را با مطرح کرد و در همان سفر، نماد جام صفوی رونمایی شد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی توجه بیش از پیش وزارت ورزش و جوانان به توریسم ورزشی و برگزاری مسابقات جهانی و بین‌المللی به میزبانی استان اردبیل را خواستار شده بود.

اطلس تخصصی گردشگری ورزشی تدوین می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل از در حال تدوین بودن اطلس تخصصی گردشگری، ورزشی این استان با هدف معرفی ظرفیت‌های ورزشی برای میزبانی تیم‌های ملی و باشگاهی در رشته‌های مختلف ورزشی خبر داده که قرار است با آمایش سرزمینی و ایجاد بسترهای مناسب در تدوین این اطلس از ظرفیت ورزشی تمام شهرستان‌های استان استفاده شود.

محمدعلی پهناور اضافه کرد: برای تحقق این امر باید ظرفیت‌های ورزشی در تمام رشته‌ها به‌صورت ویژه و تخصصی احصا شده و در یک بسته کامل برای تمام فدراسیون‌های ورزشی ارسال شود.

به گفته وی ، برگزاری مسابقات کشتی فرنگی بین‌المللی در قالب جام صفوی در اردبیل نشان داد که بستر برگزاری رقابت‌های جهانی و ملی برای ترویج رونق گردشگری ورزشی در خطه سبلان فراهم است و مسابقات مهم ورزشی در سطوح ملی، بین‌المللی و جهانی در قالب "جام صفوی" به میزبانی اردبیل ادامه خواهد یافت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل نیز معتقد است که این استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ آب و هوا و زیرساخت‌ها دارد و استمرار مسابقات جام صفوی می‌تواند به توسعه گردشگری ورزشی منجر شود.

حسن محمدی ادیب در جلسه کمیته گردشگری جام صفوی اظهار کرد: اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل آماده همکاری با اداره کل ورزش و جوانان در استمرار رقابت‌های جام صفوی است و استان اردبیل زمینه ایجاد کمپ‌های مختلف ورزشی را دارد.

امید می‌رود با اشتیاق حاصل از جام صفوی که در مردم و مسئولان اردبیل ایجاد شده، همکاری و برنامه‌ریزی برای تداوم میزبانی اردبیل برای رقابت های جهانی و ملی انجام گیرد و این استان مرزی از اقتصاد و ارز و درآمد گردشگری ورزشی بیش از پیش بهره‌مند شود.