به گزارش خبرنگار ایرنا، برای چندمین بار پیاپی در یک سال اخیر رانندگان خودروهای سنگین با کنار زدن سازه های آهنی و بتنی که در زیر این پل تاریخی نصب بود، تردد خودروهای سنگین از زیر این پل را آزاد کردند.
این اقدام به گونه ای نگران کننده شد که صدای اعتراض گردشگران گیلانی در حال بازدید از این بنای تاریخی را هم در آورد.
پل تاریخی محمد حسن خان بابل که در سالهای اخیر زیر ضرب خودروهای سنگین و سبک قرار دارد بعد از کش و قوسهای فراوان و با پیگیری های بی وقفه دوستداران میراث فرهنگی با مصوبه شورای ترافیک شهرستان بابل در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ تردد خودروهای سنگین از زیر این پل تاریخی ممنوع شده بود. اما از آن تاریخ تا کنون چندین بار این مصوبه نقض و تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان آزاد شد.
سازه های آهنی و بتنی که در زیر این پل تاریخی نصب می شود به گونه ای است که رانندگان سنگین آن را از جا کنده و تردد خودروی خود را زیر این پل از سر می گیرند.
تردد خودروهای سنگین سبب ریزش بخشی از طاق های این پل شد و شکاف های جدیدی در سازه پل ایجاد کرد.
در روزهای اخیر تردد خودروهای سنگین در زیر این پل تاریخی موجی از نگرانی را در بین شهروندان بابلی به همراه داشته است که این ترددها لرزه بر اندام پل تاریخی انداخته و خطر ریزش پل را بیشتر از گذشته افزایش داد.
شهروندان بابلی که از ترس رانندگان خودروهای سنگین به شکل مخفیانه زیر پل دیگر در کنار پل محمد حسن خان از تردد خودروهای سنگین فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی پخش می کنند از مسوولان استانی و شهرستانی برای نجات این بنای فاخر کمک خواستند.
این پُل تاریخی که از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می کرد و در یک مقطعی از تاریخ عبور احشام از روی این پُل انجام می شد، میراث فرهنگی با قرار دادن نماد از تندیس کوچ دامداران بر روی این پُل فضای خاصی را ایجاد کرده که احتمال فروپاشی این بنای تاریخی و پایان خاطره بازی روستانشینان جنوب بابل با این بنا هر روز برنگرانی آنها می افزاید.
تردد خودروهای سنگین از زیر این پل تاریخی همزمان با حضور چند گردشگر گیلانی که برای بازدید از این بنای تاریخی به بابل آمده بودند شگفتی آنها را برانگیخت.
نماد تاریخی بابل حفظ شود
یکی از گردشگران گیلانی در حاشیه بازدید از این پل تاریخی در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: تردد خودروهای سنگین و سبک از زیر این پل تاریخی بایدبسیار خطرناک است و باید به طور کلی ممنوع شود.
بهرام شکوری اظهار داشت: به همراه خانواده از گیلان برای دیدن این بنای تاریخی به بابل آمدیم اما تردد این خودروها نه تنها برای این بنا خطرناک است از طرف دیگر تردد خودرو در کنار پل خطر جانی برای گردشگر ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان این مطلب که شکاف ها و فروریختگی طاق این پل تاریخی بسیار فاجعه آفرین است، ادامه داد: از شهر بزرگی مثل بابل خیلی بعید است که نمی توانند این بنای تاریخی را حفظ کنند.
شکوری افزود: در همه استانهای کشور برای بازدید بناهای تاریخی حضور یافتم و این پل محمد حسن خان در نوع خودش داری شکوه خاصی است.
این گردشگر گیلانی تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی فکر نمی کردم پل محمد حسن خان بابل با این وضعیت اسفناک و با خطر ریزش روبرو باشد.
تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال ۱۳۴۳ تنها راه ارتباطی بابل به بندپی، آمل، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود، ۱۲۰ هزار ریال ذکر کرده اند. پل محمدحسن خان با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض، دارای ۶ چشمه یا طاق اصلی و ۲ چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.
این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است. پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این پل ۳۰۰ ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۱۴ به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند. عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پل سومی با همین نام در جوار آن ممنوع شد.