خواف-ایرنا- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۲۵ درصد از مدارس این استان فرسوده و نیازمند بازسازی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید امیر شوشتری یکشنبه شب در حاشیه همایش آموزشی و توجیهی سفیران فرهنگی خیر و احسان خواف طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: خیران در ۳۰ درصد از مجموع ۱۵۰۰ کلاس درس که طی یکسال گذشته در استان خراسان رضوی احداث شده ، مشارکت داشتند.

وی کاهش مدارس کانکسی را از رویکردهای مهم آموزش و پرورش خراسان رضوی ذکر کرد و گفت: ۶۰ مدرسه کانکسی طی یک سال گذشته در این استان جمع آوری و به جای آنها کلاس درس احداث شد.

وی کمبود نیروی انسانی را از مشکلات مهم آموزش و پرورش خراسان رضوی برشمرد و ادامه داد: سال گذشته هشت هزار نفر از فرهنگیان این استان بازنشسته شدند و امسال هم هفت هزار نفر بازنشسته می شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۱۱ هزار نفر معلم جدید طی سال جاری جذب آموزش و پرورش این استان می شوند و ۲ سال گذشته هم حدود ۹ هزار نفر در این بخش شاغل به کار شدند.

جذب ۱۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات در هنرستان های فنی و حرفه ای خراسان رضوی

شوشتری توسعه کمی و کیفی تجهیزات هنرستان های فنی و حرفه ای را از رویکردهای مهم آموزش و پرورش خراسان رضوی دانست و از جذب ۱۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات جدید برای این هنرستانها طی ۲ سال گذشته خبر داد.

وی بیان کرد: ۴۷ درصد از دانش آموزان مقطع دوم متوسطه استان خراسان رضوی در رشته های فنی و حرفه ای شاغل به تحصیل هستند که این میزان نسبت به سطح میانگین کشوری بالاتر است و هدف گذاری نهایی این استان اشتغال به تحصیل ۵۳ درصد دانش آموزان در این رشته ها است.

وی افزود: مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش خراسان رضوی در راستای نام گذاری سالجاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم ، توسعه متوزان رشته های فنی و حرفه ای و افزایش ترغیب دانش آموزان در اشتغال به تحصیل در این رشته ها است و سعی می شود که دانش آموزان در رشته های تحصیلی خود به تولید کننده واقعی تبدیل شود.

مشارکت کم رنگ شرکت های معدنی در احداث مدارس خواف

فرماندار و رییس شورای آموزش و پرورش خواف هم کمبود فضاهای آموزشی را از مشکلات مهم آموزش و پرورش این شهرستان طی ۲ سال گذشته برشمرد و گفت: با مشارکت خیران و برخی واحدهای تولیدی صنایع معدنی تعدادی مدرسه در مناطق شهری و روستایی خواف احداث شده و یا در دست ساخت است.

مهدی عباسپور گفت: شرکتهای معادن پلاسری منطقه سنگان خواف مشارکت کم رنگی در احداث و بازسازی مدارس در این شهرستان داشتند.

وی از مسوولان شرکت های معادن در منطقه سنگان خواف خواست که در راستای مسوولیت های اجتماعی در زمینه احداث مدارس و کمبود فضاهای آموزشی در این شهرستان بیشتر مشارکت داشته باشند.

۳۳۰۰ معلم در قالب ۳۴۰ کلاس درس، کار آموزش۴۳ هزار نفر دانش آموز مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه در شهرستان خواف را بر عهده دارند.

بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز در حدود هفت هزار مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف در مناطق شهری و روستایی استان خراسان رضوی شاغل به تحصیل هستند.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.