به گزارش ایرنا ، ۱۲ اردیبهشت در تقویم کشور یادآور سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است که به عنوان روز معلم نامگذاری شده است؛ در واقع هفته معلم بهانهای برای یادآوری اقدامات پر عشق معلمان در اقصی نقاط کشور در راه علم آموزی است.
نقش معلمان بهعنوان پایهگذاران تمدن نوین اسلامی، مجریان تعلیم و تربیت در پرورش نیروی نخبه و همچنین هموار کردن مسیر پیشرفت در کشور بر کسی پوشیده نیست؛ معلم نقش بیبدیلی در شکوفاسازی ارزشهای متعالی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی دارد. علم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند، همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد
۱۲ اردیبهشتماه بزرگداشت قشری است که در شان آنها نخستین آیات قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد،پیامبر گرامی اسلام می فرمایند «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهیان دریا و هر موجود زنده ای در فضا و همه اهل آسمان و زمین برای معلمی که نیکی به مردم بیاموزد طلب آمرزش می کند".
وقتی در کنار معلمان می نشینی و با آنها همکلام می شوی، قصه شنیدنی زیاد دارند، از شیرینی های دوران تدریس تا برخی تلخی های همین دوران؛ آنها به کار خود ایمان دارند و عاشق شغل خود هستند اما همین ها قصه های تلخی هم با خود دارند که آن را در دل نگه داشتهاند.
با شماری از معلمان نمونه یزد به گفت و گو نشستیم و از آنها خواستیم از خاطرات و عشق خود به این حرفه بگویند؛ از مشکلات و انتظارات خود و اینکه تا کجا ادامه می دهند.
معلم عاشق در تربیت دانش آموزان خود موفق است
"محمد اسماعیلی فضل آباد" معلم نمونه استان یزد است که از همان دوران دبیرستان به شغل معلمی علاقه داشت و گفت: از دیدگاه من معلم کسی است که برای دانش آموزان شرایطی فراهم کند تا آنان خودشان بتوانند با تفکر و انتخاب راهبرد مناسب مسائل ریاضی را در کلاس حل تا بتواند مسائل و مشکلات را در جامعه حل کند.
وی که دبیر ریاضی است و ۱۷ سال سابقه معلمی دارد افزود: سال ۸۷ معلم شدم؛ در روستای بنستان و آسفیج بهاباد تدریس خود را آغاز کردم و همیشه از تدریس و در کنار بچه ها بودن لذت می برم.
این معلم که برای دومین سال است که بعنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده است ادامه داد: هر معلمی که عاشقانه کار میکند بهترین نتیجه را در تربیت دانش آموزان موفق گرفته است و از والدین و مسوولان انتظار داریم بیش از پیش به جایگاه معلمان بها دهند.
اسماعیلی فضل آباد در پاسخ به این سوال که اگر به عقب باز گردید باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید افزود: من باز هم معلم می شوم زیرا دانش اموزان و محیط مدرسه را دوست دارم و با توجه به روحیاتی که دارم مطمئنا در این شغل موفق خواهم بود.
این معلم با بیان اینکه شغل معلمی ، شغل انبیاست و حرمت دارد و در خیلی از کشورها مهمترین شغل، معلمی است تصریح کرد: دانش آموزان امروز ، آینده سازان کشور هستند و تربیت این نسل در دست معلمان است.
اسماعیلی فضل آباد اضافه کرد: انتظارات والدین از معلمان با توجه امکانات مدرسه و زمانی که دانش آموز در اختیار دارد، همخوانی ندارد و همین انتظارات باعث دلسردی همکاران فرهنگی می شود؛ پیشنهاد می کنم در این زمینه خانواده ها توجیه شوند.
وی اضافه کرد: امروز همچنین جاذبه های شغل معلمی در جامعه کمتر شده و خیلی افراد دیگر علاقه ای ندارند که این شغل را انتخاب کنند، بنابراین باید در این زمینه ارزش گذاری بیشتری صورت گیرد، همچنین آیین نامه ها و قوانینی در جهت حمایت معلم کامل نیست که باید به روز شود که نتیجه آن شاد بودن ، جاذبه شغل و پیشرفت دانش آموز است.
این فرهنگی نمونه همچنین به طرح رتبه بندی معلم ها اشاره کرد و گفت: این رتبه بندی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است که از مسوولان مربوطه می خواهیم که این طرح را به صورت کامل اجرا کنند.
این معلم نمونه همچنین خواستار بهبود وضعیت معیشتی معلمان شد و خاطرنشان کرد: همان حقوق و مزایایی که برای همه کارمندان دولت در نظر گرفته می شود برای معلمان هم اختصاص دهند.
وی بر توجه بیشتری به توانمندسازی معلم ، توانمند کردن مدارس دولتی ، توجه حداکثری به عدالت آموزشی و پرورشی و دادن امکانات بیشتر به مدارس تاکید کرد.
تاکید بر شکوفایی استعدادهای دانش آموزان
اسماعیلی فضل آباد بر شکوفایی و پرورش استعداد دانش آموزان اشاره کرد و در مورد خاطرات خود گفت: نزدیک امتحانات خرداد بود که میخواستم نمره مستمر محاسبه دانش آموزان ثبت کنم نوبت به دانش آموزی رسید که با توجه به مشکلات متعدد خانوادگی و شرایط نامناسب غیبت های مکرر داشت و اگر در کلاس حاضر بود همیشه حواس پرت و سرگرم بازی و شوخی با دوستانش بود.
دفترش را آورد دیدیم با خط بسیار زیبایی تکلیفش نوشته وقتی مطمئن شدم خط خودش است از او تمجید کردم و از دانش آموزان خواستم او را تشویق کنند؛ حسابی احساساتی شده بود گریه کرداین معلم نمونه افزود: چون نمره مستمر واقعی او کم بود او را صدا زدم و گفتم دفتر تکالیفت را بیاور تا بخاطر انجام تکالیف نمره ای بدهم با لحن خاصی گفت آقا ما که هرگز مشقی ننوشتم و خودش خنده اش گرفت با خنده او همه کلاس خندیدند ناخودآگاه من هم خنده ام گرفت بعد گفتم از اول سال حداقل یکی دو تمرین که داری همان ها را بیاور ، دفترش را آورد دیدیم با خط بسیار زیبایی تکلیفش نوشته وقتی مطمئن شدم خط خودش است از صندلی بلند شدم و حسابی از او تعریف و تمجید کردم و برایش دست زدم و از دانش آموزان خواستم او را تشویق کنند، این دانش آموز که حسابی احساساتی شده بود گریه کرد و باورش نمیشد.
وی ادامه داد: بعد به او گفتم بخاطر خط زیبایت نمره اضافه ای به مستمرت میدهم و کمکت میکنم تا قبول شوی اما حواست باشد تابستان حتما به خطاطی بروی و کار کنی چون استعداد خوبی داری.
وی ادامه داد: هفت سال از آن سال گذشت تا اینکه سال قبل اطلاع پیدا کردم که این پسر پس از ان ماجرا به کارهای هنری روی اورده و الان در گروهی هنری فعالیت می کند و برای خانواده خود نان آور شده است و این برای من لذت بخش است.
اسماعیلی که دارای مدرک کارشناسی ارشد است گفت: همچنین به دانش آموزان محروم به صورت رایگان تدریس می کنم و با موسسات خیریه هم در تهیه لوزام التحریر و معیشتی دانش اموزان همکاری دارم.
معلمی، عشق، هنر، ایثار و فداکاری است
"آزاده جمالی زاده" از دیگر معلمان نمونه استان یزد است که معلمی را چیزی جز عشق نمی داند و گفت : معلمی شغل نیست، عشق، هنر، ایثار و فداکاری است.
وی افزود: اگر در شغل معلمی عشق نباشد هرگز او در کارش موفق نخواهد بود؛ زیرا باید با عشق درس دهد و با بچه ها ارتباط برقرار کند.
این فرهنگی که ۱۱ سال سابقه فعالیت دارد گفت: در سال ۹۱ در دانشگاه فرهنگیان قبول شدم و در سال ۹۵ تدریس خود را آغاز کردم ، پنج سال معلم کلاس اول و ۶ سال هم در پایه سوم مشغول هستم.
جمالی زاده مهمترین دلیل انتخابش بعنوان معلم نمونه ، تدریس همراه با بازی بیان و اظهار کرد: دانش آموزان زمانی که آموزش همراه با انجام بازیهای جذاب و مهیج باشد بهتر مفاهیم درسی را میفهمند.
وی خاطرنشان کرد: فعالیتهای گروهی در کلاس درس همراه با اجرای برنامههای متنوع و خلاقانه و تولید محتواهای جذاب میتواند به تقویت شاخصهای آموزشی تاثیرگذار باشد.
معلم باید صبور باشد و با هر دانش آموز با توجه به روحیه و اخلاقش با او ارتباط برقرار کند، نمی توان با همه دانش آموزان به یک شکل رفتار کرد
وی بر حفظ و شان و جایگاه معلمان تاکید کرد و افزود: انتظار این است که به مشکلات معیشتی و حقوقی فرهنگیان توجه ویژه شود.
اگر به عقب برگردم باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنم
"فاطمه علیزاده فرد" از دیگر معلمان نمونه استان یزد که برای دومین سال بعنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده است گفت: حرف اول و اخر در شغل معلمی، عشق و علاقه است زیرا عامل موفقیت در این شغل جز این نیست.
وی در مورد انتخاب شغل معلمی خود گفت: من از همان دوران تحصیل به شغل معلمی علاقه داشتم و در همان دوران مدرسه اگر همکلاسی هایم در درسی مشکلی داشتند در زنگ های تفریح به آنها توضیح میدادم و آنها هم من را در یادگیری و رفع مشکلات درسی خود تاثیرگذار می دانستند.
دانش آموزی داشتم که خیلی استرس داشت به ویژه در ساعت درس املا از استرس برگ دفترش خیس عرق می شد، از دانش آموزان عقب می افتاد، همیشه زنگ درس املا او را در کنار میز خودم می آوردم و هرجا هم عقب می افتاد برایش تکرار می کردم که بدون استرس بنویسدوی اظهار کرد: من در سال ۹۲ در دانشگاه فرهنگیان قبول شدم و در سال ۹۸ تدریس خود در معلم پایه کلاس اول ابتدایی را آغاز کردم و اکنون هم معلم پایه چهارم هستم.
این معلم نمونه در پاسخ به این سوال که اگر به عقب باز گردید دوباره شغل معلمی را انتخاب می کنید یا نه، پاسخ مثبت داد و گفت: با وجود همه مشکلات باز هم معلم می شوم و در پایه ابتدایی هم تدریس می کنم.
وی در مورد انتخابش به عنوان معلم نمونه افزود: قطعا رضایت خانواده ها و دانش آموزان در انتخاب من نقش داشته و همیشه تمام سعی و تلاش خود را برای یادگیری بچه ها در درس ها انجام می دهم و حتی بعد از ساعات مدرسه، کلاس رفع اشکال برگزار می کنم.
این معلم نمونه نقش معلم در یادگیری درس ها را مهم خواند و گریزی به یک خاطره در این زمینه زد و گفت: من در پایه اول، دانش آموزی داشتم که خیلی استرس داشت به ویژه در ساعت درس املا از استرس برگ دفترش خیس عرق می شد ضمن اینکه از دانش آموزان عقب می افتاد که من برای رفع استرس دانش اموز همیشه زنگ درس املا او را در کنار میز و صندلی خود می آوردم و هرجا هم عقب می افتاد برایش تکرار می کردم که املای خود را بدون استرس بنویسد.
وی اظهار کرد: حدود هفت ماه از سال تحصیلی، این دانش آموز در کنار صندلی من املاء نوشت و ۲ ماه پایانی سال بدون کمک من در کنار دیگر دانش آموزان بود و بدون هیچ گونه اضطرابی به درس گوش می داد و املای خود را بدون عقب افتادن می نوشت که مورد رضایت خانواده قرار گرفت و بارها خانواده اش از من در این زمینه تشکر کردند.
وی خاطرنشان کرد: اگر من این دانش آموز را به حال خود رها کرده بودم قطعا در همان پایه می ماند و همیشه اضطراب داشت و بسیار خوشحال هستم که در سرنوشت دانش آموزم نقش داشتم .
معلمی، ترکیبی از دیانت و دانایی
"عباس فاتحی ابرقویی" از دیگر معلمان نمونه استان از شهرستان ابرکوه است که گفت: من از نوجوانی به ادبیات فارسی عشق می ورزیدم، بنابر این درسال دوم دبیرستان ، رشته تحصیلی تجربی را به رشته ادبیات و علوم انسانی تغییر دادم ،در چهار سال دبیرستان علاقه به ادبیات فارسی و شغل معلمی با هم تلفیق شد و نهایتا اولین انتخابم در کنکور ، دبیری بود و تاکنون ادامه دارد.
وی اظهار کرد: در آن سال ها که نسل ما در کنکور شرکت می کردند اکثر دانشگاه های کشور در رشته کارشناسی دبیری ، پذیرش داشتندو مراکز تربیت معلم برای آموزگاری ابتدایی و دبیری راهنمایی در مقطع کاردانی دانشجو می گرفتند؛ من در مقطع کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد پذیرفته شدم و پس ازچند سال خدمت در مناطق محروم، به تحصیلات تکمیلی ادامه دادم.
وی که دارای مدرک دکترای ادبیات است با همون شوق و ذوقی ادبی درتعریف شغل معلمی گفت: با سوال شما به یاد بیتی از مرحوم ریاضی یزدی افتادم: «شمع شدی،شعله شدی ،سوختی تا هنرت را به من آموختی».
این معلم نمونه برخی از گفت و گوها را با شعر جواب می داد که بسیار دلنشین و جذاب بود و ادامه داد: اما به نظر من شغل معلمی ترکیبی از دیانت و دانایی به انضمام محبت و شکیبایی است و این کار یعنی هنرمندی. با تجربه بنده ،در عالم معلمی باید ۲ بال عقل و عشق در جهت پرواز دین و دانش به کار گرفته شود،وجدان کاری این چهار اصل را به هم پیوند می دهد، البته معلم باید دلگرم باشد تا مشعل دانش ، فروزان بماند.
وی که که در طول خدمت سه بار بعنوان معلم نمونه شهرستان و ۲ بار استانی انتخاب شده است در پاسخ به این سوال اگر باز به عقب بازگردی بازم شغل معلمی را انتخاب می کنید گفت: اگر به گذشته برگردم ،بازهم شغل معلمی را با تامل و تجربه انتخاب می کنم چرا که هنوز این عشق زنده است و امیدوارم پاینده باشد، "سر ارادت ما و آستان حضرت دوست/ که هرچه بر سر ما می رود ،ارادت اوست."
وی در بیان خاطرات معلمی خود افزود : «اگرچه فصل وداع از دیار خاطره هاست چه غم که توشه من کوله بار خاطره هاست و لحظه های قشنگی که با شما بودم ، بسان قافله ای رهسپار خاطره هاست...»
به نظر من شغل معلمی ترکیبی از دیانت و دانایی به انضمام محبت و شکیبایی است و این کار یعنی هنرمندی. با تجربه بنده ،در عالم معلمی باید ۲ بال عقل و عشق در جهت پرواز دین و دانش به کار گرفته شود،وجدان کاری این چهار اصل را به هم پیوند می دهد، البته معلم باید دلگرم باشد تا مشعل دانش ، فروزان بماند
وی گفت: شایسته است که از همه شهدای فرهنگی بویژه معلم عزیزم ،شهید مجید آقا بصیری ، یاد کنم که تاثیر معنوی و علمی بزرگی بر من داشتند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انتخاب ۴۰ معلم نمونه این استان و تجلیل از آنها خبر داد.
"محمدکاظم رحیمی نژاد"افزود: این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی از میان معلمان نواحی و مناطق این استان برگزیده شدهاند.
وی اظهار کرد: انتخاب این معلمان نمونه بر اساس شیوهنامه ابلاغی از وزارت آموزش و پرورش و بر اساس شاخصهای تعیین شده صورت گرفته است.
رحیمی نژاد ادامه داد: همچنین امسال برای انتخاب معلم نمونه از دانش اموزان ، معلمان در سطح مدرسه نظرخواهی انجام شده است به نسبت جمعیت هر معلم در شهرستان و منطقه سهمیه اختصاص داده شده که از هر شهرستان، استانی و منطقه معلم نمونه انتخاب شده است .
وی اظهار کرد:در این زمینه ۴۰ نفر در سطح استان به عنوان معلم نمونه انتخاب که از آنها در هفته معلم تجلیل می شود.
رحیمی نژاد ادامه داد: همچنین علاوه بر این با مصوبه شورای آموزش و پرورش استان از هر منطقه هم یک معلم ماندگار معرفی و از انها تجلیل می شود که مجموعا ۱۶ معلم ماندگار در هفته معلم از آنها تقدیر می شود.