گروه جامعه ایرنا - امروز ۱۲ اردیبهشت روز معلمانی است که با عشق، اخلاقی نیکو و آگاهی چراغ علم آموزی را روشن و مسیر پیشرفت کشور را از مدارس هموار میکنند.
بسیار شنیدهایم که معلمی شغل انبیاست؛ معلمان هر روز با مهر خود در کلاسهای درس حاضر میشوند و آموزش و پرورش دانشآموزان را به عهده میگیرند، آنها از هر راهی برای بازکردن چشمان دانشآموزان به دریچه آگاهی وارد میشوند و دانشآموزان آینده ساز را پرورش میدهند.
جلوههای ویژه معلمی در اقصی نقاط کشور به قدری زیاد است که در مواقع بسیاری اقدام دلسوزانه آنها گمنام میماند اما همواره روایات شیرینی از رفتن معلمان به روستاهای صعبالعبور برای آموزش فرزندان ایران، دست نکشیدن معلمان از آموزش حتی در بیمارستان، وقت گذاشتن از زمان غیرکاری برای طراحی بازی و داستان برای یادگیری آسان دانش آموزان و کمکهای مادی و معنوی بسیار دیگری شنیده میشود که نشان از عشق این افراد به فرزندان و کشور است.
هرچند که در همه روزهای سال باید قدردان معلمان بود اما روز معلم بهانهای برای یادآوری چند اقدام و شنیدن نظرات آنها درباره این مهر بیدریغ است که در ادامه به نمونههایی از این اقدامات میپردازیم.
علیرضا اسماعیلی معلم دانشآموزان کلاس پنجم در شهرستان نهاوند استان کرمان است؛ او درباره شغل معلمی میگوید: معلم براساس شرایط دانشآموز میتواند از زمان غیر کاریاش هم بگذارد و به او آموزش دهد. معلم میخواهد دانشآموزی که به دلیل بیماری یا هر مشکل دیگر نمیتواند در کلاس درس حاضر شود هم از درس عقب نماند و حتی در مکانی غیر از مدرسه به او آموزش میدهد.
وی ادامه میدهد: علاقهای که در این کار وجود دارد، به خود دانشآموزان و پرورش آنها باز می گردد.
این معلم درباره شرایط معلمان میگوید: بسیاری از اقدامات معلمان در جامعه منعکس نمیشود و معلم با شوق و علاقه انجام میدهد اما حرفایی که درباره معلمی میگویند که ساده است و زمان کمی را سرکار هستند، درست نیست چراکه آموزش و تربیت و پرورش بسیار اهمیت دارد و واقعا کاری آسان نیست و معلمی شغل انبیاست.
رحمان ملکی آموزگار کلاس پایه چهارم دبستان شهید حمید زرگوشی شهرستان مهران در استان ایلام با خلاقیت به دانشآموزان آموزش میدهد؛ او در این خصوص توضیح میدهد: آشنا شدن دانش آموزان با مهارتهای مورد نیاز برای ساخت ابزار کمک آموزشی و دست سازه های علمی اهمیت بسیاری دارد. به طوری که آن ها با مشاغل و وسایل مرتبط با این مهارت ها آشنا می شوند.
این معلم هدف از ایدهی خلاقانهی خود در ساخت ابزار کمک آموزشی با همراهی دانش آموزان را تاثیر بر یادگیری بهتر مفاهیم در سطوح شناختی(دانش، درک و فهم و کاربرد) و ایجاد محیط پویای مدرسه ای عنوان کرد.
زهره ناظمی، معلم کلاس اول ابتدایی دبستان شهید صدوقی شهرستان برخوار است که تدریس به کودکان کار را آن هم در منزل خود مدتها است انجام میدهد.
ناظمی روزهای اولیه شروع ماجرا را اینگونه روایت میکند: «در دوران کرونا کودکانی بودند که مشکل داشتند و به علت نداشتن تلفن همراه نمیتوانستند در کلاسهای آنلاین شرکت کنند؛ من خودم این پیشنهاد را مطرح کردم تا دانشآموزان در زمانی که کلاس آنلاین دارند با استفاده از تلفن همراه من در کلاس درس حاضر شوند که از کلاس درس عقب نمانند.»
پس از اینکه تعطیلی مدارس ناشی از دوران کرونا پایان یافت همکاران به او پیشنهاد میدهند تا در صورت امکان دانشآموزان کار و یا دانشآموزان بیبضاعت را به وی معرفی کنند تا برای ادامه تحصیل به آنها کمک کند که این پیشنهاد با استقبال خانم ناظمی روبهرو شده و اینگونه روند آموزش حضوری به این کودکان آغاز میشود.
شأن معلمی حفظ شود
یکی از معاونان مدرسهای در منطقه سه تهران درباره شغل معلمی و اقدامات صورت گرفته در این خصوص میگوید: من سالها در مناطق مختلف با عشق در جهت تربیت فرزندان کار کردهام و همه دانشآموزان را فرزندان خودم میدانم.
وی که ۲۸ سال سابقه کار معلمی دارد، اظهار داشت: در زمانهای گذشته اهمیت شغل معلمی و ارج و قرب این شغل بسیار بیشتر بود اما اکنون به دلیل کمبود بودجه و دریافت کمکهای مردمی خانوادهها رفتار مناسبی در بسیاری از موارد ندارند.
این معلم میافزاید: ما معلمان توقعی از دانشآموزان نداریم اما میخواهیم که شأن معلمی حفظ شود و احترام و جایگاه ما برقرار باشد.
یکی دیگر از معلمان خرید خدمات که در پایه سوم دبستان مشغول تدریس است، درباره انجام این شغل میگوید: هرچند که حقوق ما بسیار کمتر از سایر معلمان رسمی آموزش و پرورش است که آن هم معمولا با ۲ ماه تاخیر پرداخت میشود اما با عشق سرکلاس حاضر میشویم و توقعی جز احترام از دانش آموزان نداریم.
وی ادامه میدهد: یادگیری دانشآموزان از هرچیز مهمتر است و نمیخواهیم هیچ فرزندی از تحصیل عقب نماند.
همچنین مدیر یک مدرسه در تهران درباره مطالبات معلمان میگوید: سالها شغل معلمی و مدیریتی داشتهام و از هیچ کمک مادی و معنوی برای دانشآموزانم فروگذار نبودهام اما توقع داریم به همین میزان هم به وضعیت جامعه فرهنگیان اهمیت داده شود.
قدردانی والدین از معلمان
مادر یکی از دانش آموزان کلاس هشتمی درباره فعالیت معلمان میگوید: دخترم چند معلم دارد که همه با اخلاق خوب و آگاهی بسیاری به آنها آموزش میدهند. این معلمان همواره با مهربانی پاسخگوی ما والدین هستند و واقعا به درس دانشآموزان اهمیت میدهند.
پدر یک دانشآموز دختر کلاس سومی و یک دانشآموز پسر کلاس اولی درباره فعالیت مدارس و معلمان میگوید: آموختن و تربیت تعداد بسیاری از دانشآموزان کاری دشوار است و من از معلم فرزندانم تشکر میکنم.
وی ادامه میدهد: ما به درستی به ۲ فرزند خود نمیتوانیم آموزش دهیم و معلمان کار سختی را انجام میدهند که با تعداد بسیاری از دانشآموزان در ارتباط هستند.
مادریکی از دانشآموزان کلاس سومی میگوید: پسرم بسیار بازیگوش است اما معلمش با بازی و داستان به او آموزش میدهد و فرزندم را به رفتن مدرسه مشتاق کرده است.
وی ادامه میدهد: امیدوارم که همه معلمان با همین میزان از خوش اخلاقی و انگیزه به دانشآموزان آموزش دهند و شرایط مناسبی را در کلاس مهیا کنند.
پدر یک دانشآموز کلاس چهارمی میگوید: فرزندم اختلال یادگیری داشت اما معلمش انقدر او را تشویق به یادگیری کرده که پسرم تلاشش را دوبرابر کرده است.
وی ادامه میدهد: معلم در یادگیری اهمیت بسیاری دارد، امیدوارم این معلمان الگوی مناسبی برای سایرین هم باشند و همه فرزندان در مدارس آرامش داشته باشند.