به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی شامگاه سهشنبه در گفت و گویی در خصوص قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: باید ببینیم تهران چه وضعیتی در حوزه حمل و نقل دارد، امروز ۶۶ درصد تردد در تهران با استفاده از وسایل شخصی و ۴۴ درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی است و علت آن هم عقب افتادگی تاریخی در نوسازی زیرساختهاست.
افزایش ۱۴۰۰ دستگاهی اتوبوسهای پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
شهردار تهران با بیان اینکه در کشور از همه ظرفیتهای موجود استفاده کردیم تا خریدها از داخل صورت بگیرد، بطوریکه قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس با خودروسازان داخلی منعقد شد، افزود: طبق مستندات، تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
به گفته وی، ۳۲ ماه پیش در زمان معرفی بنده به عنوان شهردار هزار و ۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۸۰ دستگاه آن فعال بود امروز سه هزار و ۲۰۰ اتوبوس داریم که دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط شهر فعال هستند و تا چند روز آینده به سه هزار و ۴۰۰ دستگاه میرسد.
زاکانی با بیان اینکه ۶ هزار ون در تهران مربوط به ۱۷ سال قبل بود و ۷۲ هزار تاکسی نیز وجود داشت که بخش قابل توجهی از آن با فرسودگی روبه رو بودند، اظهار کرد: پیش از سفر به چین برای اجلاس «یک کمربند یک جاده» قرارداد خرید سه هزار دستگاه اتوبوس شامل دو هزار دستگاه دیزلی و هزار دستگاه برقی منعقد شد پس از حضور در اجلاس همچنین پیگیریهایی برای انعقاد قرارداد مترو داشتیم.
وی افزود: در سال ۱۳۹۶ قراردادی برای ساخت ۶۹۱ دستگاه واگن با چینیها مطرح شده بود که تا سال گذشته این موضوع معطل مانده بود، پیش از سفر ما وزارت کشور در سفری این قرارداد را عملیاتی کرد پس از ۶ سال عقب افتادگی که مقصر آن دولت قبلی بود، دولت انقلابی و جهادی در این زمینه اقدام کرد.
شهردار تهران در ادامه یادآور شد: براساس این قرارداد هشت رام قطار مترو به صورت کامل و ۱۰ رام قطعات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد میشود ما در چین با شرکت مربوطه اقدام به مذاکره کردیم و با پشتیبان مالی طرح نیز هماهنگیها را انجام دادیم و مدت قرارداد از ۲۴ تا ۲۷ ماه به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش یافت و یک سال به نفع ایران شد.
زاکانی همچنین تصریح کرد: سهم اولیه ما دریافت شده بود و به همین دلیل یک سال به نفع ایران تمام شدریال در مذاکره با چینیها ۷.۵ میلیون یورو تکنولوژی ساخت بوژی را به ما دادند و مکلف شدند توسعه واگن سازی را برای ما انجام دهند.
در قراداد چین ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم
شهردار تهران با بیان اینکه این اقدام یک جهش خوب صنعتی و تکنولوژیکی برای داخل است، یادآور شد: میزان ساخت بوژی را برای کشور جلو انداختیم و ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران تمام شد و فضای جدیدی برای خدمت در کشور فراهم شد، تعداد ۶۳۰ واگن نیز به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش یافت. نمونه کامل یک به یک خردادماه ساخته و در اواخر سال واگنها وارد کشور خواهد شد ما به دنبال داخلی سازی بهترین قطعات هستیم و به سمت تزئینات نرفتهایم.
زاکانی تاکید کرد: بنده آمدهام که مردم را خوشحال کنم و با وجود صداهایی که شنیده میشود، توجهی به آن نداریم و مردم باید بدانند چه اتفاقات بزرگی در کشور رخ میدهد.
وی در ادامه با اعلام اینکه اولین رام قطار داخلی با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی به صورت ۸۵ درصد داخلی سازی در حال تکمیل بوده و این یک افتخار برای کشور است، ادامه داد: ما خطوط را راه اندازی کرده ایم. مردم سالها در مترو با زحمت رو به رو بودند چون کسی به فکر آنها نبود.
ما به ازای ۲۵ سال گذشته در ۴سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد
زاکانی با بیان اینکه ساخت خط ۸ و ۱۰ مترو سال قبل آغاز شد و خط ۹ هفته آینده آغاز خواهد شد، گفت: تمام خطوط مترو غیر از خطوط ۹ و ۱۰ فعال هستند و یک انقلاب در مترو به عنوان زیرساخت ایجاد خواهد شد ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد اورهال واگنها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست.
قیمتهای طرف چینی ارزانتر و کیفیت محصولات بالاتر بود
شهردار تهران با اشاره به سفرش به چین به دعوت شهردار پکن، تصریح کرد: موضوع حمل و نقل، هوشمندسازی، محیط زیست و پسماند از موضوعات بحث ما در چین بودند امروز انقلابی در چین در این بخشها صورت گرفته و این مباحث برای آنها دیگر موضوعیت ندارد ما سعی کردیم هدفگذاری مالی در این سفر داشته باشیم قیمتهایی که در ایران به ما داده شده بود با چین قابل مقایسه نبود چون در چین ارزان تر و با کیفیت بالاتر بود.
وی افزود: برای خرید سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی قرارداد منعقد شده بود و طرف های داخلی به ما گفتند یک تا دو سال زمان میبرد که اتوبوسها را به ما تحویل دهند ما گفتیم تولیدکنندگان با ما شریک شوند و در تکنولوژی و شراکت و ایجاد زمینه جدید وارد عمل شوند.
به گفته وی، هویت شهرداری و پول و امکانات قدرت آن است و آنها این شراکت را قبول کردند، قیمت داخل ایران ۳۴۷ هزار یورو اعلام شده بود و صورت جلسه ۳۲۲ هزار یورو و در نهایت ۳۱۶ هزار یورو بوده است برای ۵۰۰ دستگاه با قیمت ۳۱۶ هزار یورو قرارداد بستیم و در چین دیدیم قیمتها این چنین نیست.
زاکانی یادآور شد: چین حاضر شد با عددی کمتر از توافق با دولتها با شهرداری تهران یوزانس کند، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این اتفاق برای اولین بار صورت گرفت، در داخل کشور ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات میپردازیم، ما وقتی وارد مذاکره شدیم این گام را برداشتیم که با ما تفاهم یوزانس داشته باشند و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو یوزانس برای اتوبوس، ون و تاکسی برقی انجام شد، در آن زمان ما برای مجاب کردن چینیها جهت یوزانس مذاکره میکردیم.
یوزانس یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورویی با چین
شهردار تهران با اعلام اینکه بانک شهر عامل ما در این قرارداد بود و مسایل را دنبال میکرد، گفت: چینی ها با سفر به ایران قیمتهای خود را اعلام کردند و یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو به تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۱۵۰ هزار دستگاه موتور برقی یوزانس شد. به دنبال آن تیم کارشناسی ما به چین اعزام شدند تا ببینند کدام شرکت کیفیت بهتری دارد و کیفیت بالا در چین متعلق به ۶ یا ۷ شرکت است.
وی افزود: تیم ما مباحث را به صورت کارشناسی بررسی کرد و شرکت های سازنده اتوبوس های مطابق با استانداردهای ما در ایران را معرفی کردند برای مثال قابلیت باتری و دیگر بخشها مورد بررسی قرار گرفت ما با دستاوردهایی که از بررسی کسب کرده بودیم خود به چین سفر کردیم و با تک تک مدیران کارخانهها صحبت کردم و در رقابت، بهترین کیفیت و کمترین قیمت را توافق کردیم.
شرکتی که مطرح شده تامین کننده مالی است
زاکانی با بیان اینکه شرکتی که مطرح شده تامین کننده مالی است و تامین کننده خطوط مترو نیز یک شرکت نظامی چینی است، یادآور شد: شرکتهای طرف قرارداد ما از شرکتهای معتبر به شمار میروند البته قرار شد چینیها در ایران کارخانه بسازند، انتقال تکنولوژی انجام دهند، با شهرداری شریک شوند و یوزانس سه ساله بگیرند که این موضوع یک شیرینی و حلاوت دارد.
ضمانتنامههای پایدار شدن قرارداد اتوبوسها آمده است
شهردار تهران گفت: اگر این قرارداد پایدار شود (که ضمانت نامههای آن برای پایدار شدن آمده است) تمام خودروهایی که قرارداد آن منعقد شده وارد شهر خواهد شد، ما تنها عامل پیگیری هستیم و دیگر دستگاهها نیز دخیل هستند. ما اتوبوس را به قیمت ۲۲۰ هزار یورو خریداری کردیم و با احتساب ورود آن به شهر ۲۴۵ هزار یورو خواهد بود و باید ببینیم چه میزان اختلاف با رقم داخلی وجود دارد.
همه بخش های مرتبط در جریان قرارداد با چین هستند
وی افزود: ما قرارداد را به آقای چمران، آقای تشکری هاشمی و خانم سلیمانی تحویل دادیم که البته آقای تشکری در صحن شورا گفتند که تحویل نگرفتند و در تماسی که با ایشان گرفته شد گفتند شاید به دستشان رسیده و یادشان نبوده ولی سند آن موجود است.
به گفته وی، قرارداد را به وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی هم دادهایم، ما به ازای اعتبار مورد نیاز آن را دولت به ما میدهد، امکان ندارد این قرارداد منتشر شود چون به صلاح کشور نیست ولی همه بخشها در جریان قرارداد هستند.
زاکانی تاکید کرد: بخاطر توطئه های دشمنان نمی توان مفاد این قرارداد را جار زد البته یک عده نمیخواهند اتفاقی بیفتد، مردم بدانند این افتخار برای این دولت و شهرداری است که دست به دست هم دادند تا گره از مشکلات مردم باز کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه عدهای همت کرده تا اجازه ندهند، کار انجام شود، گفت: این کارها بر ضد امنیت کشور است و میخواهند این قرارداد را منحل کنند اما خوشبختانه نمیتوانندریال این را به مردم نوید میدهیم.
وی تاکید کرد: تمام این وسایل حمل و نقل عمومی ضمانت نامه رسمی بانکی دارند.