سنندج- ایرنا- استاندار و جمعی دیگر از مسئولان کردستان بر شتاب بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در راستای خانه دار شدن افراد فاقد مسکن تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، سهمیه استان کردستان در نهضت مسکن ملی با احتساب مسکن روستایی، استیجاری، بافت فرسوده و غیره احداث ۳۶ هزار و ۸۷۱ واحد برای گروههای حمایتی در طول چهار سال است.

به گفته مسئولان از مجموع تعهد ۳۶ هزار واحدی، تاکنون برای ۲۶ هزار واحد زمین تامین شده و در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و با تدابیر اتخاذ شده تا حدود ۲ ماه آینده مابقی تعهد زمین تامین خواهد شد و پس از آن نیز برای تامین مازاد بر تعهد تلاش خواهد شد.

در راستای بررسی وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، روز چهارشنبه اسماعیل زارعی کوشا استاندار ببه همراه معاون امور عمرانی، فرماندار و شهردار سنندج و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان امور مسکن و شهرسازی استان از روند اجرای پروژه‌های مسکن ملی در شعر سنندج بازدید کردند.

توجه به ساخت و ساز اولویت اول طرح نهضت ملی مسکن

استاندار کردستان در این بازدیدها علاوه بر آشنایی با مسائل و مشکلات اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر تلاش برای رفع این مشکلات و تسریع و شتاب بخشی به پروژه ها و استفاده بهینه از فصل محدود عمرانی تاکید کرد.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین تکالیف ما اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و در این راستا طی ۲ سال گذشته پیگیری لازم برای تامین زمین این طرح در استان با جدیت دنبال شد و هم اکنون مشکل تامین زمین تا حدود بسیار زیادی رفع شده است.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: ما در استان علاوه بر تامین زمین، بیشترین متقاضی را نیز در سطح کشور داریم و زمین هایی نیز که در استان وجود دارد دارای شرایط خاصی است که این مسائل وضعیت ما را سخت تر کرده است.

وی با بیان اینکه علی رغم تمام موانع در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه اجرای طرح داریم، گفت: اولویت ما تامین زمین ۳۶ هزار واحد تعهد شده است که تاکنون برای ۲۶ هزار واحد از این تعداد زمین تامین شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه در حال حاضر اولویت اصلی ما موضوع ساخت و ساز اعم از آماده‌سازی تا انجام کارهای عمرانی است، اظهار کرد: در برخی از شهرهای استان هنوز بحران تامین زمین وجود دارد که باید با تما توان در راستای رفع موانع موجود تلاش شود.

وی از دستگاه های خدمات رسان خواست در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن همکاری ویژه داشته باشند تا روند ارائه خدمات و اجرای طرح در سریعترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

زارعی کوشا یادآور شد: از مدیرکل راه و شهرسازی استان انتظار می رود برنامه ریزی ها و پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا در کنار اقداماتی که برای اجرای طرح انجام می شود، دستگاه های خدمات رسان نیز خدمات لازم را ارائه دهند.

وی همچنین بر تسریع در تامین تسهیلات مسکن ملی و همکاری بانک های عامل تاکید کرد و از رسانه‌ها خواست به عنوان زبان گویای جامعه، بالغانه اقدامات انجام شده را انعکاس داده و به موضوع بپردازند.

احداث سه هزار و ۶۰۰ واحد آپارتمان ساز مسکن ملی در سنندج

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این بازدیدها اظهار کرد: سه هزار و ۶۰۰ واحد بصورت آپارتمان ساز در قالب مساکن حمایتی در سطح شهر سنندج در حال احداث بوده و در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند.

جهانگیر الیاسی افزود: برخی از پروژه ها هنوز در مرحله آماده سازی قرار دارند، برخی اسکلت آن به اتمام رسیده، تعدادی در همانند پروژه بنیاد مسکن مرحله نازک کاری و نما قرار دارند.

وی ادامه داد: عمده مسائل و مشکلاتی که ما در مساکن نهضت ملی داریم بحث هزینه هایب است که پیمانکاران بابت آماده سازی متقبل شده‌اند بنابر اعتمادی که به مجموعه راه و شهرسازی دارند هنز آورده شان جبران نشده که به پیشرفت فیزیکی پروژه شان تزریق کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: اقدامات و پیگیری های زیادی برای این مساله انجام شده است اما به جمعبندی زیادی نرسیدیم و آخرین راهکار این بود که مناقصه بصورت محدود برگزار و پروژه‌ها را تقسیم بندی کنیم که از استاندار درخواست داریم در این زمینه تاکید لازم را داشته باشند چرا که تامین مالی پیمانکار به تسریع در روند اجرای طرح کمک شایانی می کند.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن اولویت مسئولان باشد

پیمانکار پروژه باغان مسکن ملی نیز در این بازدید به عنوان نماینده پیمانکاران اظهار کرد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن عزمی ملی و تلاش مجدانه مسئولان را می طلبد و اگر قرار این این طرح اولویت باشد باید حل موانع و مشکلات آن نیز در اولویت قرار گیرد.

رحیم زاده تاکید کرد: اجرای این طرح باید اولویت اصلی مسئولان باشد چرا که این مردم ثبت نام کرده و به این پروژه ها چشم امید بسته اند لذا مسئولان بویژه شخص استاندار باید مجدانه در این زمینه تلاش کرده و روند اجرای پروژه‌ها را رصد کنند.

وی یادآور شد: زمین های کردستان با توجه به توپوگرافی استان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار نیستند لذا باید تلاش شود که بار مالی کمتری به متقاضیان وارد شود، ضمن اینکه انتظار داریم با تامین منابع مالی به موقع ، مصاح ساختمانی به آماده سازی پروژه‌ها کمک شود.

ساخت مسکن برای دلالان به جای نیازمندان

فرماندار سنندج نیز در این بازدیدها اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مسائلی که در سطح استان وجود دارد بحث خرید و فروش امتیازهای مسکن ملی است که موجب شده افراد نیازمند که تحت فشار هستند امتیازهای خود را به قیمت پایین به افراد متمکن بفروشند.

حسن عسکری افزود: افراد متمکنی که این امتیازها را خریداری می کنند چون پول دارند در اولویت قرار می گیرند لذا به جای نیازمندان برای دلالان مسکن احداث خواهد شد لذا باید برای این موضوع چاره اندیشی شده و جلوی این خرید و فروش‌ها گرفته شود.

در بازدید از پروژه های مسکن ملی بر تسریع در اجرای این طرح ها و تلاش برای رفع موانع و مشکلات موجود تاکید شد.