به گزارش خبرنگار ایرنا در لندن، انتخابات برای تعیین ۱۰۷ نماینده شوراهای شهر فردا (پنجشنبه) در سراسر انگلیس برگزار خواهد شد. علاوه بر این، انتخابات برای تعیین جانشین صادق خان شهردار لندن، اعضای انجمن شهری لندن، کمیسرهای ۳۷ پاسگاه پلیس و انتخابات میاندورهای منطقه بلکپول جنوبی در پی استعفای اسکات بنتون از حزب حاکم محافظهکار، برگزار میشود.
انتخاب شهردار لندن مهمترین رقابت در این دور خواهد بود. نامزدهای اصلی صادق خان از حزب کارگر و سوزان هول از حزب محافظه هستند. مابقی نامزدهها از احزاب سیاسی کوچکتر و یا به صورت مستقل هستند که طبق نظرسنجیها، شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات ندارند.
صادق خان که از سال ۲۰۱۶ کرسی شهرداری لندن را برعهده دارد برای سومین دور نامزد شده است. او به دلیل مسلمان بودن در میان جوامع اسلامی طرفدارانی دارد؛ مواضع ضد امپریالیستی وی نیز هوادارانی را برای او در میان گروههای حقوق بشری دست و پا کرده است.
اما سیاستهای سختگیرانه خان در حوزه مقابله با تغییرات اقلیمی، طیف مخالفان او را طی ماههای اخیر فربه و کار او را برای پیروزی در انتخابات دشوار کرده است. او تابستان سال گذشته طرح حذف خودروهای قدیمی از خیابانهای شهر را به اجرا گذاشت و با این کار دهها هزار راننده را به اصطلاح پیاده و یا با جریمههای سنگین مواجه کرد.
بر اساس طرح موسوم به یولز، روزانه ۱۲.۵ پوند (حدود ۱۶ دلار) برای اکثر خودروهای بنزینی و ونهای تولید شده پیش از سال ۲۰۰۶ میلادی و خودروهای دیزلی قبل از ۲۰۱۵ میلادی جریمه تعیین شده است.
این طرح ابتدا در سال ۲۰۱۹ در مرکز لندن پیاده شد؛ در سال ۲۰۲۱ به حومههای داخلی شهر گسترش یافت و از تابستان سال گذشته کل لندن از جمله حومههای بیرونی آن که بیش از نیمی از جمعیت ۹ میلیون نفری شهر در آن زندگی میکنند را در بر گرفت.
بر اساس گزارشها، حدود ۷۰۰ هزار خودرو با استاندارهای طرح یولز سازگار نبودند و رانندگان این خودروها، در شرایط بغرنج اقتصادی و بحران هزینههای زندگی در انگلیس، ناگزیر به تعویض خودروهای خود شدند.
«خان» دو سال پیش گسترش طرح یولز در سراسر لندن را به رای گذاشت و ۶۰ درصد از مردم مخالفت کردند. او اما با ادعای دستکاری شدن آرا، اعلام کرد این طرح را مطابق با آنچه وظیفه خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی نامید و به رغم مخالفت دولت، پیش خواهد برد.
آمارها نشان میدهد که اجرای طرح یولز در مناطق مرکزی لندن طی سالهای گذشته، میلیونها پوند برای شهرداری لندن منفعت مالی به همراه داشته و این مساله حسن نیت طرح «صادق خان» را در شرایطی که سیستم حمل و نقل لندن با کمبود بودجه و اعتراض گسترده کارکنان آن مواجه است، زیر سوال برده است.
آمارهای رسمی نشان میدهد که شهرداری لندن فقط در سال گذشته میلادی ۲۲۴ میلیون پوند درآمد از اجرای این طرح به جیب زده است. حدود یک سوم از این مبلغ از طریق جریمه و مابقی آن به واسطه شارژ روزانه تردد رانندگان حاصل شده است.
سوزان هال رقیب خان گفته است که طرح یولز منصفانه نیست و از روز نخستی که بر کرسی شهرداری لندن تکیه بزند، این طرح را ملغی خواهد کرد. او با این حال اشارهای به برنامه خود برای جبران کسری سنگین بودجه شهرداری لندن نکرده است.
بر اساس آمارها بدهی شوراهای شهر در سراسر انگلیس به رقم سرسامآور ۱۱۹ میلیارد پوند طی ۱۴ سال گذشته رسیده است. طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی انگلیس (NIESR)، شوراهای شهر بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ میلادی ۵۲ میلیارد پوند وام گرفته و بدهی آنها ۷۸ درصد افزایش یافته است.
یک نظرسنجی صورت گرفته نشان میدهد که بیش از نیمی از شوراها در سال گذشته، از ذخایر مالی خود استفاده کرده و قصد دارند که برای سال جاری نیز از باقیمانده این ذخایر برای تامین مخارج خود استفاده کنند. ۵۱ درصد از شوراها پیشبینی کردهاند که ظرف پنج سال آینده ورشکست و ۹ درصد هم احتمال دادهاند که ظرف یک سال آینده دچار این وضع خواهند شد.
با این اوصاف مردم انگلیس کمتر از ۲۴ ساعت دیگر نمایندگانی را انتخاب خواهند کرد که قرار است عضو این نهادهای ورشکسته شوند.