تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از آزمایشگاه های مهارتی و شبیه سازها در علوم پزشکی و استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی را از رویکردهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم ۴ دانشکده علوم پزشکی، ۱۳ مجتمع عالی پزشکی، ۸ دانشکده پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، بهرام عین‌اللهی در بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و اختتامیه هفدهمین جشنواره شهید مطهری در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا پیشتاز است و افتخاری بزرگ رقم زده است.

وی با بیان اینکه روند آموزش علوم پزشکی در دنیا در سال ۲۰۲۴ میلادی تاکید بر آموزش بالینی مبتنی بر جامعه بوده است، افزود: ادغام هوش مصنوعی و تکنولوژی نوین اکنون در جهان مطرح و جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه، کارهای بزرگی انجام داده است.

عین اللهی با بیان اینکه روش تدریس در گذشته به صورت سنتی استاد محور و جزوه محور بود، با تاکید بر نقش مهم دانشجویان، از دانشجویان فعال به عنوان یکی از مهمترین ارکان آموزش یاد کرد و گفت: اکنون آموزش‌ها در علوم پزشکی بر اساس مسئله و حل مسئله در جریان است و فراتر از استاندارها عمل کرده و می کنیم.

رشد کیفی و کمی در حوزه آموزش پزشکی به موازات یکدیگر پیش می‌رود

وی دستاوردهای علوم پزشکی و حوزه سلامت را موجب افتخار ملی و بین المللی دانست و گفت: یکی‌ از دلایل موفقیت نظام سلامت ادغام آموزش و درمان در سال ۱۳۶۵ است چرا که آموزش را متناسب با نیاز بهداشت و درمان جامعه قرار داده و توانسته ایم تحولی در آموزش و درمان ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رشد کمی و کیفی در حوزه آموزش پزشکی را به موازات یکدیگر پیش می‌بریم، افزود: در رشد کمی افزایش تعداد ظرفیت خدمات‌ سلامت، تماس دانشجو با جامعه، حضور دانشجویان در فیلد ارائه خدمات، توسعه مراکز آموزش پزشکی و حل مشکل خدمات توسط هیات های علمی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

عین اللهی توسعه پژوهش‌های کاربردی، افزایش دو برابری شرکت دانش بنیان و انجام پژوهش برای رفع نیازهای مردم را از جمله اقداماتی برشمرد که در بخش کیفی نظام سلامت انجام شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت مشارکت بیشتر دانشجویان در عرصه های خدماتی و تحقیقاتی، یادآور شد: تمرکز ما استفاده از آزمایشگاه های مهارتی و شبیه سازها در علوم پزشکی، استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و مهارت های آموزشی از راه دور است.

وی گفت: توانمندسازی اساتید، اعضای هیات علمی و بکارگیری روش های نوین سنجش و ارزیابی از جمله مواردی است که باید در آموزش علوم پزشکی تجلی پیدا کند.

عین اللهی با اشاره به تشکیل شورای عالی کرامت در وزارت بهداشت، گفت: حفظ کرامت بیمار از سوی دانشجویان علوم پزشکی و نیروهای حوزه سلامت همواره مورد تاکید بوده و خواهد بود.

ایجاد چهار دانشکده علوم پزشکی در دولت سیزدهم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت مرجعیت علمی کشورمان در رشته های علوم پزشکی، یادآور شد: فعالیت گسترده شرکت‌های دانش بنیان در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه و تحول در بهره مندی از ظرفیت نخبگان، تجاری سازی تحقیقات و تکمیل زنجیره علم و فناوری بخشی از ابزارهای رسیدن به این مرجعیت است.

وی از تحصیل ۲۲۸ هزار ۶۹۷ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کشور به عنوان یکی از نقاط قوت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: خوشبختانه در دولت مردمی و در راستای تحقق عدالت در سلامت، در حوزه آموزشی ۲۶۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی به ظرفیت کشور اضافه شده و امسال برنامه ما تامین نیازهای آموزشی دانشگاه هاست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیگر دستاوردهای دولت مردمی آیت الله رئیسی اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره، ۴ دانشکده علوم پزشکی، ۱۳ مجتمع عالی پزشکی، ۸ دانشکده پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی ایجاد شده است.

تصویب آیین نامه دستیاری و تعدیل کشیک شب دستیاران

وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید در همه دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد، به تصویب آیین نامه دستیاری اشاره کرد و گفت: تعیین و تعدیل علمی میزان کشیک شب برای همه دستیاران مدنظر قرار گرفته‌ است و از سوی دیگر ارائه تسهیلات و بیمه پایه و تکمیلی در خصوص دستیاران تقویت شده است‌.

عین اللهی با بیان اینکه بومی سازی منابع علمی را شروع کرده ایم، گفت: باید موضوعات نوظهور و میان رشته‌ای مورد توجه قرار گیرد. همچنین پیاده سازی فناوری جدید و نوین در آموزش پزشکی و رسیدن به مرجعیت علمی مدنظر ما قرار دارد.


الگوی آموزش علوم پزشکی، آموزش حکمت بنیان است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این رویداد علمی با بیان اینکه می‌توان الگوی آموزش علوم پزشکی در کشور را آموزش حکمت بنیان نامید، گفت: آموزش علوم پزشکی در کشور دارای یک الگوی حکمرانی است که قابل تسری به رشته‌های دیگر است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با بیان این که کارهای بزرگی در کشور در حوزه آموزش، پیشگیری، بهداشت و درمان انجام شده است، خاطرنشان کرد: امروز هیچ بیماری وجود ندارد که در دنیا درمان شود اما درمان آن را در ایران غیرممکن باشد که این اتفاق با وجود تحریم ها کار بزرگی است.

وی با اشاره به خودکفایی جمهوری اسلامی در تولید دارو و پیشرفت هایی که در حوزه دارو و پزشکی صورت گرفته است، گفت: می‌توان الگوی آموزش علوم پزشکی در کشور را آموزش حکمت بنیان نامید.

حجت‌الاسلام خسروپناه عنوان کرد: این الگوی حکمت بنیان پیش از ورود اسلام در ایران با تاسیس دانشگاه جندی شاپور در دزفول انجام شد و پس از ورود اسلام توسعه پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: سیر پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر و یا یک و یا دو قرن اخیر نبوده است و پیشینه طولانی دارد.

وی در خصوص دو گانه الگوی حکمت بنیان، پیوند نظر و عمل، پیوند عقلانیت و اخلاق، پیوند استاد و شاگرد و پیوند کمیت و کیفیت را از ویژگی های این الگو برشمرد.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: یک پزشک اگر عقلانیت نظری و عملی داشته و اخلاق پزشکی، نداشته باشد پزشکان او را پزشک نمی دانند. در تاریخ پزشکی ایران، پزشک با اخلاق تواضع اش معرفی می شود.

وی گفت: از دیگر موارد الگوی حکمت بنیان پیوند استاد پروری و شاگرد پروری است که یکی از سنتهای حسنه در نظام آموزشی ما بوده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب شده است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه دانشجو در کنار استاد قدم به قدم رشد می‌کند، اظهارکرد: یکی از موارد آن حرکات جهادی است که استاد متبحر همراه با دانشجویان خود برای خدمت رسانی به مناطق محروم می رود.

وی چهارمین مورد الگوی حکمت بنیاد را پیوند کمیت و کیفیت دانست و افزود: باید آینده نگر باشیم و در کنار رشد کمی پزشکی به کیفیت نیز توجه کنیم. اگر بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها، آموزش پزشکی را افزایش دهیم خلاف الگوی حکمت بنیان است چرا که باید کمیت و کیفیت را با هم جلو ببریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امروز فناوری حکمرانی پزشکی مهم بوده و می تواند ما را در تعالی پزشکی کمک کند، با این مدل است که حکمرانی نخبگانی ممکن خواهد شد.

مهم ترین هدف آموزش، افزایش انگیزه در دانشجویان است

ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری نیز در این رویداد آموزش را رکن اصلی و جدانشدنی دانشگاه ها خواند و افزود: آموزش هویت دانشگاه ها است و اگر حذف شود، دانشگاه معنای خاصی نخواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، بر حفظ کیفیت آموزش تاکید کرد و گفت: رکن اصلی آموزش استاد است؛ از این رو وقتی از اساتید به عنوان سرمایه های کشور یاد می کنیم، حرف گزافی نیست. خوشبختانه تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است.

باقری فرد، ضمن تاکید بر اهمیت یادگیری و یاددهی، "ایجاد انگیزه" در دانشجویان را مهم ترین هدف آموزش عنوان کرد و گفت: اگر به عنوان استاد و معلم، نتوانیم انگیزه را در دانشجویان افزایش دهیم، به نوعی نتوانستیم تاثیرگذار باشیم و کار جدی انجام نداده ایم؛ لذا یکی از اهداف ما در کلاس های درس ایجاد انگیزه است.

وی سپس به اجرای برنامه ها و دستور العمل های مختلف اشاره کرد و تکریم اساتید و حفظ آنها را از جمله اقدامات و برنامه های در دست اجرا دانست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، همچنین بر ضرورت توسعه زیر ساخت های آموزشی تاکید کرد و افزود: بر اساس دستور وزیر بهداشت، امسال توسعه همه جانبه کمی و کیفی زیر ساخت های آموزش باید رخ دهد. ما به هیچ عنوان توسعه کمی را بدون کیفیت نمی پذیریم اگر چه کمیت نیز در جایگاه خود ارزش و اهمیت دارد.

باقری فرد، سپس به وظایف معلم اشاره کرد و یادآور شد: قطعا به عنوان معلم باید به آموزش های نوین توجه کنیم اما تاکید ما بر آموزش های حضوری است چرا که معتقدیم دانشجو باید حتما در عرصه حضور داشته باشد. تکنولوژی های جدید نیز باید در کنار آموزش حضوری به ما کمک کند.

وی ضمن قدردانی از مشارکت دانشگاه ها و تلاش های عوامل اجرایی برای برگزاری این جشنواره، گفت: فراموش نکنیم که وظیفه ما به عنوان معلم، شاگرد پروری است و باید فراگیرانی تربیت کنیم که از ما بهتر باشند.