زنجان - ایرنا -رییس دامپزشکی خرمدره گفت: بیش از ۷۰ راس اسب در این شهرستان تحت پوشش رایگان آزمایش مشمشه قرار گرفتند.

مهدی حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آغاز آزمایش مشمشه بر روی اسب های این شهرستان اشاره کرد و افزود: این طرح به صورت روش کنترل و پیشگیری با شناسایی دام آلوده است و برای آن آزمایش های سرم تشخیصی انجام می‌ شود.

وی گفت: دامپزشکی خرمدره هر ۶ ماه یکبار نسبت به خون‌گیری جمعیت تک سمی ناقل بیماری اقدام می کند و چنانچه مورد مثبتی تشخیص داده شود نسبت به معدوم‌سازی آن اقدام می‌کند.

این مسوول افزود: در اجرای این طرح ۲ باشگاه سوارکاری، یک واحد تکثیر و پرورش اسب و یک واحد پرورش الاغ در شهرستان خرمدره به صورت رایگان تحت اجرای عملیات تست سرمی مشمشه قرار گرفت و بالغ بر ۷۰ راس اسب و سایر تک سمی ها به صورت رایگان آزمایش و تمامی آنها علیه بیماری شاربن نیز واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نوع واکسن مؤثری برای پیشگیری از این بیماری به بازار عرضه نشده است، گفت: مهمترین راه کنترل این بیماری انجام آزمایش، شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.

این مسوول با بیان اینکه تب، سرفه، ترشح چرک از بینی و زخم‌های بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است، گفت: رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هرگونه تردد غیرمجاز دام از مهم‌ترین روش‌ها برای مهار بیماری مشمشه است.

رییس دامپزشکی شهرستان خرمدره از فعالان حوزه پرورش اسب و اسب داران خواست با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و همکاری لازم در انجام به موقع آزمایش مشمشه ضمن سرمایه گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقای بهداشت جامعه اهتمام داشته باشند.

بیماری نادر و کشنده مشمشه بیشتر در تک‌سمیان به ویژه اسب مشاهده می شود و تهدیدی جدی برای پرورش‌دهندگان این حیوان است که در صورت انتقال به انسان با درگیر ساختن دستگاه تنفس می‌تواند موجب مرگ شود.