خبرگزاری جمهوری اسلامی پرداختن به موضوع «انتخابات» بهعنوان اصلیترین نماد «جمهوریت» نظام را امری در راستای رسالت ذاتی رسانهای خویش به حساب آورده و برگزاری میزگردها و مناظرههای انتخاباتی را با هدف تحقق این امر در دستور کار خود قرار داده است. به این منظور ما در ایرنا میزبان فعالان جریانهای مختلف سیاسی بودیم تا با انعکاس آراء و نظرات این جریانها از تریبون خبرگزاری جمهوری اسلامی، امکان بیشتری برای آشنایی بیواسطه مردم با این دیدگاهها فراهم آوریم.
در ادامه این سلسله نشستها، «ابوالقاسم جراره» در ایرنا حاضر شد و به عنوان نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس، به معرفی خود و برنامههایش پرداخت.
مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
ایرنا:به عنوان اولین سوال خودتان را معرفی کنید؟
جراره: من «ابوالقاسم جراره» هستم. دبیر کل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) و کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و پردیس. الان جایگاه شغلیام به عنوان مستشار دیوان محاسبات است.
ایرنا: عملکرد مرکز پژوهشها را چگونه ارزیابی میکنید، اخیرا گزارشهایی از این مرکز در رابطه با مسائل و مشکلات کشور منتشر شده است. با توجه به اینکه این مرکز به نوعی باید بازوی مشورتی نمایندگان باشد، ارزیابیتان را از عملکرد مرکز پژوهشها بهویژه در دوره اخیر بفرمایید.
جراره: کارکرد مجلس مشخص است، هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت. مجلس در کنار این دو مسئولیت عمده، بازوهایی در کنار خودش دارد که این بازوها به اینکه مجلس نظارت خوبی داشته باشد کمک میکنند، مرکز پژوهشها، و دیوان محاسبات از این قبیلاند. وظیفه مرکز پژوهشها است که نظر کارشناسی خودش را در خصوص طرحها و لوایح ارائه بدهد، اما وقتی به این فضای علمی چیزهای دیگری آمیخته میشود، کارکرد واقعی مرکز پژوهشها را دچار چالش میکند.
وظیفه مرکز پژوهشها است که نظر کارشناسی خودش را در خصوص طرحها و لوایح ارائه بدهد، اما وقتی به این فضای علمی چیزهای دیگری آمیخته میشود، کارکرد واقعی مرکز پژوهشها را دچار چالش میکند.
همه میدانیم مردم دغدغه معیشتی دارند، در یک دهه گذشته مردم با مشکلات زیادی روبرو بودند. بخشی از نگرانیهای مردم به گذشته برمیگردد. البته من نمیخواهم بگویم که در این دولت همه چیز گل و بلبل است، اما میدانیم رئیس دولت دغدغه دارد و تلاش میکند که اتفاقات خوبی رقم بزند تا فضای بهتری را به لحاظ دیپلماسی اقتصادی ایجاد کند. نمیتوانیم اتفاقاتی که در دولت گذشته افتاده را نادیده بگیریم، مثل مشکل مسکن. دولت سیزدهم در حوزه مسکن تلاشهایی کرد، اما نمیتوانیم بگوییم ایدهآل است و همه مسائل حل شده، اما اینکه یک دولتی عزم دارد بسازد و تلاش میکند، با دولتی که بیش از ۶ سال وزیر مسکن او میگفت افتخارم این است که یک واحد مسکن مهر نساختهام و مسکن مهر را مزخرف توصیف میکرد، تفاوت دارد.
اما مرکز پژوهشها باید به دور از مسائل سیاسی و دعواهای جناحی و انتخاباتی وظایف خود را دنبال کند، در عین حال در انتخابات رقابت هم کنیم و ویژگیهای مثبت خودمان را هم بیان کنیم.
ایرنا: شما به بحث انگیزههای انتخاباتی اشاره کردید، با توجه به نتیجه دور اول انتخابات که چهرههای جدید به مجلس راه پیدا کردند و حدود ۱۳۰ نفر از نمایندگان در مرحله اول تغییر کردند، این نتیجه چقدر میتواند متأثر از این رفتارها باشد؟
جراره: من احساس میکنم اینگونه است. از این جهت که انتظار این بود که روندها باید تغییر میکرد، اما تغییر نکرد. ممکن است بخشی از این نگرانیها ناشی از این رفتارها باشد طبیعی هم هست، اما این خوب نیست که ما برای اینکه رقیبمان را از صحنه خارج کنیم، از مسیرهای غلط برویم. این مسیرهای غلط کشور را به چالش میکشاند.
برخی چون برنامهای برای رفع مشکلات مردم ندارند، مسائل حاشیهای و موضوعاتی را دنبال میکنند که به جای آرامش، دغدغه مردم را بیشتر میکند. در دعوای سیاسی نفعی برای مردم نیست. اگر توانمند بودید باید نتیجه میدادید، اگر مجلس به شکل واقعی نظارت میکرد باید مردم به شکل ملموس نتایج آنها را میدیدند. مردم اینها را نمیبینند و حالا تشخیصشان این است که یک تغییر جدی باید در این فرآیند اتفاق بیفتد. مردم این روش را دوست ندارند و در انتخابات تهران با انتخابشان گفتند که این فرآیند باید عوض شود! حال ما برای اینکه رقیبمان را با روشهای غلط، و خودبرتر بینی حذف کنیم میگوییم ما «چنار» هستیم و شما «پاجوش»، ما افتخار میکنیم که در انقلاب رشد کردیم. ما به پاجوش بودن خودمان افتخار میکنیم، میخواهیم برای مردم یک کاری بکنیم، با خود مردم.
ایرنا: نقدی را که به عملکرد مجلس دارید ساختاریتر و جزئیتر بفرمایید، به عنوان مثال یک انتقاد رهبر انقلاب به مجلس این است که مجلس خیلی طرحمحور شده، و حتی خیلی از طرحها اصلا به سرانجام نرسیده، ولی چون مصوبات مجلس را دولت باید اجرا کند توصیه ایشان این بوده که تمرکز مجلس بیشتر روی لوایح باشد. همینطور فارغ از بحثهای سیاسی به نظر شما چه تحولی لازم است در مجلس رقم بخورد؟
جراره: رهبر انقلاب به عنوان یک حکیم نکات خیلی مهمی را اشاره میکنند اما مهم این است که ما به آن عمل کنیم. اینکه میفرمایند لایحه محور باشد، برای این است که دولت بار مالی آن را میبیند، انگیزه اجرا دارد و خودش اجرا میکند. نظر رهبر انقلاب در خصوص برنامه هفتم یا برنامههای توسعه کشور این است که باید آنها را عملیاتی و کاربردی پیشبینی کنیم. اما میبینیم برنامههای ۵ ساله ۲۰ درصد، ۲۵ درصد پیشرفت داشته، لذا باید به این سمت برویم که بر اساس ظرفیتها، فرصتها و انگیزهها، طرحها و لوایح را تدوین کنیم و به نتیجه برسانیم.
ایرنا: راهکار شما برای این موضوع چیست؟
جراره: واقعبینانه عمل کردن، واقعبینانه فکر کردن، منابع را دقیق پیشبینی کردن، یعنی به جای اینکه نظری را تحمیل کنیم، باید ببینیم واقعیتها چیست؟ مثلا قیمت نفت دست ما نیست به هر حال بخشی از منابع بودجهای ما به نفت وابسته است. اینها تا حدودی قابل پیشبینی است، قرار نیست که حداکثری پیشبینی کنیم، باید حداقلی پیشبینی کنیم، اگر اضافه شد بهتر، اگر نشد ما از قبل برنامهریزی داشته باشیم.
ایرنا: گاهی شاهد بودیم در ادوار مختلف مجلس تحمیل بار مالی یا ایجاد تکالیف بودجهای ناظر به این بود که نمایندگان بخشی فکر کرده و هر کسی مثلا دنبال مسائل حوزه انتخابیه خودش بوده، یا دولت و وزیر مربوطه را برای انتصاب فرد خاصی تحت فشار قرار داده، برای اصلاح این رفتار چه باید کرد؟
جراره: در مجلس هیأتی داریم به عنوان هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان. این هیأت باید جدیتر و فعالتر باشد. چون وظیفه نماینده دخالت نیست. کار به جایی رسید که حضرت آقا هم ورود کردند و فرمودند این کار را نکنید! من نمیخواهم بگویم که اگر نمایندهای یک فرد توانمندی را سراغ داشت معرفی نکند، معرفی کردن با فشار آوردن فرق میکنند. اینکه نماینده فردی را به دستگاه اجرایی تحمیل میکند و فشار میآورد سبب میشود نماینده نتواند دیگر از جایگاه نظارتیاش استفاده کند. یک نکته دیگر که کارکرد نمایندگان تغییر کرده این است که نماینده به جای اینکه یک قانونگذار و ناظر خوب باشد، در قالب مجری ظاهر میشود. این اصلا کار نماینده نیست.
در مجلس هیأتی داریم به عنوان هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان. این هیأت باید جدیتر و فعالتر باشد. چون وظیفه نماینده دخالت نیست. کار به جایی رسید که حضرت آقا هم ورود کردند که این کار را نکنید!
ایرنا: برنامه شما برای مرکز پژوهشهای مجلس بعد چیست؟
جراره: این را باید به مجلس واگذار کرد. من آماده نیستم که بتوانم در مقام نماینده اظهارنظر کنم.
ایرنا: امنا برنامهای دارد؟ دوستانتان که به مجلس راه پیدا کردند.
جراره: انتخاب مردم پیام داشت. اینکه ما دنبال این باشیم که یک فرد عوض شود، با تغییر یک فرد تغییر جدی رخ نمیدهد. ما باید نگاه و نگرش را عوض کنیم، وقتی نگاه و نگرش عوض شد اگر فردی با آن نگاه سازگاری نداشت طبیعتا عوض میشود. این تغییرات حق مجلس است، نمایندگان در این مورد تصمیم خواهند گرفت. اما باید تلاش کنیم هر مجموعهای را به بالاترین سطح خودش ارتقاء دهیم، یعنی مرکز پژوهشها نهاد پژوهشی و بازوی کمکی مجلس باشد. خود مجلس را هم باید به جایگاه واقعی برسانیم. همانگونه که حضرت امام فرمودند مجلس باید در راس امور باشد. باید آنچه که مجلس را در راس امور قرار میدهد، انجام بدهیم و اگر تغییر لازم باشد باید آن انجام دهیم.
ایرنا: عملکرد رئیس و هیئت رئیسه مجلس را چطور ارزیابی میکنید و برای مجلس آینده چه برنامهای دارید؟
جراره: نمیخواهم عملکرد خوب مجلس را نادیده بگیرم. آقا فرمودند که این مجلس، انقلابی است. اما اینکه بگوییم آیا مجلس دیگر ایدهآل است و دیگر هیچ نقصی ندارد، اینگونه نیست و مجلس حتما باید بهتر از اینها بشود. عرض کردم مجلس را باید به راس امور برسانیم. چه کسی میرساند؟ نمایندگان مجلس. در یک سطح بالاتر هیئت رئیسه مجلس. اینها اداره مجلس را برعهده دارند و دستور جلسات مجلس را تعیین میکنند، اینها میشود جمع، این کار درستی است. اما وقتی تک محور، یک نفر میخواهد همه آنها را انجام بدهد، نه به لحاظ آییننامه داخلی مجلس این مسیر درست است، نه مجلس به هدفش خودش میرسد. چون جمع تصمیم نمیگیرد، وقتی فرد تصمیم میگیرد مجلس از کارکرد واقعی خودش و چیزی که باید باشد خارج میشود. مجلس باید به ریل اصلی خودش برگردد.