به گزارش خبرنگار ایرنا، ۶۳ درصد حجمی هر بشکه نفت خام، گازوئیل، بنزین، سوخت جت و نفت سفید است. از طرفی در سال ۲۰۲۲ از ۹۳ میلیون بشکه در روز نفت فراوری شده در جهان، ۳۴ درصد سهم گازوئیل و ۲۸ درصد سهم بنزین بود که به معنای تولید روزانه چهار میلیارد و ۱۳۴ میلیون لیتر بنزین است.
طبق آمار سرانه مصرف بنزین در ایران برابر با ۱.۲۷ لیتر به ازای هر نفر در روز است که جزو سرانههای نسبتا بالاست. طبق گزارش VMC Study «سرانه مصرف بنزین ایران مشابه کشورهایی نظیر لبنان، استرالیا و روسیه است. کشورهای هند و ترکیه نیز کمترین سرانه مصرف بنزین را دارند که میتواند به دلایل مختلف از جمله جمعیت بسیار زیاد هند و استفاده از سایر سوختها نظیر گازوئیل باشد.»
از شاخصهای مهم در میزان مصرف بنزین، بزرگی اقتصاد و میزان تولید ناخالص داخلی کشورها است. از طرف دیگر مصرف بنزین، ۲ ویژگی رفاهی و خدماتی دارد. طبق گزارش VCMStudy، بزرگی اقتصاد یک کشور با هر دو وجه مصرف بنزین ارتباط مستقیم دارد؛ به این معنا که کشورهایی با تولید ناخالص داخلی بیشتر، دارای مصرف بنزین بیشتر در بخش خدمات هستند و از سمت دیگر مردم این کشورها به دلیل درآمد سرانهی بالاتر در وجه رفاهی نیز توانایی استفاده بیشتری از بنزین دارند.
در این گزارش آماده است ایران در مقایسه با کشورهایی با اقتصاد تقریبا برابر، بنزین بیشتری مصرف میکند و میزان مصرف کل بنزین آن نزدیک به مصرف کشورهایی نظیر برزیل، کانادا و روسیه است که دارای اقتصادی چندین برابر بزرگتر از آن هستند (لازم به ذکر است میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۵۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است).
طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی، وزارت نفت در ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته، ۶۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون لیتر سوخت اعم از گازوئیل و بنزین را تامین کرد. با بررسی به تفکیک سوخت متوجه میشویم که دولت سیزدهم روزانه ۱۰۴.۶ میلیون لیتر بنزین و ۸۱.۷ میلیون لیتر گازوئیل غیرنیروگاهی و ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل نیروگاهی را تامین کرد.