مسعود نجفی روز سهشنبه در نشست خبری درجمع خبرنگاران افزود: به طور اساسی استفاده از فناوری و دانش در بخشها و حوزههای مختلف علاوه بر رفع مشکلات و چالشها می تواند موجب ارزش افزوده و ارزشآوری در محصولات گردد.
وی با اشاره به ایجاد نخستین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در سال ۱۴۰۱ پس از سفر هیات دولت سیزدهم به خراسان رضوی اضافه کرد: از زمان تاسیس این دهکده تاکنون ۷۵ شرکت فناور و دانشبنیان در آن مستقر شده و به تولید محصولات فناورانه مشغول هستند.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا شرکتهای فناور تاکنون در قالب سیاست اصلی دهکده به سراغ بخشهای مختلف رفته و با شناسایی نیازهای موجود در حوزه فناوری نسبت به ارائه راهکار فناورانه اقدام میکنند.
نجفی افزود: در این مسیر رویدادهای استارتاپی از جمله رویداد «جوانه و فن دانه» در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد.
برپایی رویداد ناتک
وی با اشاره به برپایی سومین رویداد استارتاپی با عنوان عرضه و تقاضای فناوری صنعت آجیل و خشکبار به نام ناتک (nut Technology)، اظهار کرد: این رویداد با حضور ایده پردازان جوان و فعال در حوزه شرکتهای دانشبنیان در ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار میشود.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: در این رویداد با حضور مهمانانی از سراسر کشور ایدههای ناب این افراد به فعالان صنعت آجیل و خشکبار معرفی میشود.
وی بیان کرد: در حوزه آجیل و خشکبار با بررسیهای انجام شده نیازها و مشکلات فراوانی وجود دارد که از آن جمله میتوان به حرکت صنعت آجیل و خشکبار از روند تولید و فرآوری سنتی به صنعتی، نیاز به استفاده از شیوه های پیشرفته و نوین برای خشک کردن انواع مغزها، اهمیت استفاده از سیستم های هوشمند و ارائه روشهای جدید بسته بندی برای افزایش مدت نگهداری، ضرورت بکارگیری روشهای جدید برای میکروبزدایی، ضرورت استفاده از ضایعات این صنعت به منظور خلق ثروت و نیاز به تولید طعم و فرمولاسیون جدید در فرآوری این محصولات اشاره کرد.
نجفی گفت: از مجموع ایده های دریافت شده در پی فراخوان دی ماه پارسال در نهایت تعداد ۲۵ ایده پذیرفته شد و پس از سه روز ارزیابی حضوری، هفت ایده قابل قبول ارائه میشود.
آجیل کالای لوکس نیست
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد نیز در این نشست با اشاره به مشکلات و فرصت های صنعت آجیل و خشکبار بیان کرد: دید مسوولان کشور نسبت به آجیل و خشکبار باید تغییر کند و از یک نگاه کالای لوکس به کالای ضروری در سبد خانوار تبدیل شود.
جمال حسینی افزود: در ایران و سایر کشورها سرانه مصرف آجیل هر ساله رو به افزایش است. بعد از شیوع کرونا اهمیت این صنعت بیشتر برای همگان مشهود شد.
این فعال حوزه آجیل و خشکبار بیان کرد: باور اشتباه مردم این است که آجیل و خشکبار گران است، اما اگر این محصول را با هر تنقلاتی در نظر بگیرید، با توجه به فوایدی که دارد آنچنان گران نیست و باید مصرف آن افزایش یابد.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: به تعبیری دیگر صنعت آجیل در دنیا چیری حدود ۴۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و خوشبختانه ایران سهم بسیار خوبی از این گردش مالی چه در تولید و مصرف دارد.