تهران بزرگ - ایرنا - سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نقش مهمی در تامین نیازهای شهروندان در زمینه میوه و تره‌بار ایفا می‌کند و شعار این سازمان همواره این بوده که «قیمت» محصولات ارائه شده در این مراکز نسبت به آنچه در سطح شهر ارائه می‌شود پایین تر است اما در مورد «کیفیت» محصولات ارائه شده نظرات متفاوتی وجود دارد.

خبرنگار شهری ایرنا با حضور در یکی از این میادین در مناطق غربی تهران به بررسی این موضوع و نظرات شهروندان در مورد محصولات ارائه شده درر این مراکز پرداخته است که گزارش آن را می‌خوانیم:

مشتریان در حال جدا کردن انواع میوه و صیفی جات مورد نیاز خود از سبدهای تعیین شده در بازار میوه هستند، یکی از ریز بودن و حتی رسیده بودن بیش از اندازه میوه و دیگری در خصوص دسترسی سخت به میادین سخن می‌گوید.

ساعت در میانه روز است و بسیاری از شهروندان مشغول تامین کالاهای مد نظر خود هستند یکی از مشتریان در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: واقعا تنوع محصولات در میادین میوه و تره‌بار بسیار خوب است اما برخی از میوه و صیفی جات بدلیل انباری بودن و یا دیر عرضه شدن، دچار مشکلاتی در کیفیت هستند.

وی اظهار کرد: به لحاظ قیمت، محصولات عرضه شده به نسبت سطح شهر مناسب است اما مدیران شهری باید فکری به حال این کیفیت کنند البته در برخی میوه‌ها از جمله سیب و پرتقال شب عید، کیفیت مناسبی داشت.

یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از کمبود تعداد بازارهای میوه و تره‌بار در محلات مختلف به خبرنگار ایرنا می‌گوید: من هفته ای یکبار پس از پیمودن چندین کیلومتر خودم را به بازار میوه و تره‌بار می‌رسانم و چون در محله و منطقه ما از این بازارها وجود ندارد و مجبور هستم به وسیله خودرو شخصی خودم را به بازار برسانم.

وی اظهار کرد: قیمت محصولات نسبت به مغازه‌های سطح شهر متفاوت است و اصلا با این قیمت‌ها در فروشگاه‌های سطح شهر نمی‌توان خرید کرد و برای خانوار اصلا به صرفه نیست و مجبور هستیم از میادین میوه و تره‌بار خرید کنیم اما از مدیران می‌خواهم نسبت به احداث بازارهای جدید بویژه در محلات مرکزی و جنوبی فکری بکنند.

موضوع کیفیت نامناسب محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار شهرداری در دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری در میدان مرکزی تره بار با حضور مهدی بختیاری زاده سرپرست سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز مطرح شد به طوری که براساس خبر منتشر شده در پایگاه خبری، تحلیلی شهر از این جلسه شورا، مهدی اقراریان عضو شورا، گفت: در برخی بازارهای میوه و تره بار محصولات «بی کیفیت» ارائه می شود و مردم از این موضوع گلایه مند هستند.

کیفیت محصولات ایده‌آل نیست اما به صرفه است

مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: اصلا در موضوع کیفیت نمی‌توانم اعلام کنم که کیفیت محصولات ایده‌آل است اما این ادعا را می‌توانم داشته باشم که قیمت محصولات عرضه شده اقتصادی و برای شهروندان به صرفه است.

مهدی بختیاری زاده افزود: ما اصلا ادعا نمی‌کنیم که میوه ممتاز و درجه یک با قیمت پایین در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم اما این را اعلام می‌کنم مثلا برای محصول سیب و پرتقال که اگر در میوه فروشی‌ها با کیفیت یکسان اگر کیلویی ۵۰ هزار تومان است ما با قیمت ۳۰ هزار تومانی عرضه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بازار و میادین میوه و تره‌بار در پایتخت در کاهش و مدیریت قیمت بسیاری از محصولات اثر گذار بوده است، گفت: به عنوان مثال در زمینه قیمت پیاز مدتی پیش به خاطر شرایط اقلیمی و مشکل از بین رفتن پیازها در مزارع با افزایش قیمت بالایی مواجه شدیم و بعضا قیمت این محصول پر مصرف تا ۴۰ هزار تومان در سطح شهر رسید اما تدبیر شهرداری این بود که قیمت‌ پیاز کنترل شود که از این رو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان مستقیم از خوزستان خرید کردیم و در بازار و میادین میوه و تره‌بار با قیمت حداقلی عرضه شد و به همین دلیل قیمت پیاز ۴۰ هزار تومانی به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

بختیاری زاده تاکید کرد: همین اقدام موجب شد جلوی سودجویی دلال‌هایی که دنبال التهاب بازار بودند گرفته شود و قیمت پیاز متعادل و روند کاهشی پیدا کرد.

میزان مراجعات افزایشی است

بختیاری زاده ادامه داد: طبق آمار نزدیک به ۳۰ درصد میزان مراجعات به میادین افزایش یافته و این افزایش اقبال مردم بیانگر متفاوت بودن شرایط محصولات این مراکز با مغازه‌های سطح شهر است از سوی دیگر میزان وزنی محصولی هم که عرضه شده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از سال قبل بوده، در اسفند ۱۴۰۲ برخلاف سنوات قبل که بیش از ۲۰ درصد افزایش داشتیم با اقدامات به موقع سازمان میادین و تدابیر شهردار تهران هیچ افزایش قیمتی را نداشتیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در خصوص نظارت بر کیفیت محصولات نیز گفت: نظارت در مورد کیفیت محصولات همیشه ادامه دارد و اگر موردی خلاف این ببینیم با آن برخورد می‌شود چرا که رضایتمندی شهروندان برایمان اولویت دارد.

وی افزود: البته تلاش داریم مشارکت مردم را در نظارت بر بازارها هم افزایش دهیم از جمله اقدامات در این راه استفاده از کیو آر کدها در غرفه‌ها است که مردم می‌توانند نسبت به عملکرد آن غرفه هم نظرشان را ثبت و امتیاز بدهند و این امتیاز و نظرات درباره غرفه اعمال می‌شود و نتایج آن را خود مردم خواهند دید.

وی یادآور شد: شهروندان بدانند روزانه یک میلیون تراکنش برای میادین و ۵۵۰ هزار نوبت خرید در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار ثبت می‌کنیم که در کنار تامین میوه و سبزیجات در تامین کالاهای اساسی و محصولات پروتئینی نیز نقش داریم.

مشکل اصلی کمبود زمین است

بختیاری زاده در خصوص کمبود بازارهای میادین میوه و تره بار در برخی مناطق تهران نیز گفت: واقعیت امر این است که مشکل در تامین زمین برای احداث این بازارها است که البته در این دوره اقداماتی با همکاری شهرداران مناطق صورت گرفته و امسال بنا داریم ۴۰ بازار با محوریت مناطق کم برخوردار افتتاح کنیم.

وی تاکید کرد: از شهرداران مناطق می‌خواهیم زمین در اختیارمان قرار دهند تا در کمترین زمان ممکن نسبت به احداث اقدام کنیم که در زمینه احداث با هیچ محدودیت و مشکلی مواجه نیستیم.

به گزارش ایرنا، شهر تهران بیش از ۳۰۰ بازار و میدان میوه و تره‌بار برخوردار است که طبق آمارها درصد بالایی از شهروندان تهرانی برای خرید میوه، سبزی و صیفی جات و حتی کالاهای اساسی به این بازارها مراجعه می‌کنند که ضروری است نسبت به نظارت بر کیفیت محصولات اقدامات جدی، فوری و اثربخش صورت بگیرد.