به گزارش ایرنا از سازمان هواپیمایی کشوری، «جعفر یازرلو» در پاسخ به مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه پس از ورود ۱۶ هواپیمای برجامی، اضافه شدن ۵۰ یا ۶۰ هواپیما در ۲ سال گذشته محسوس نیست، افزود: اینکه مطرح میشود «تعداد هواپیماهای قابل اتکای ایران هفت یا هشت فروند است» این سوال مطرح می شود که افزایش هفت درصدی سهم حمل ونقل هوایی در سفرهای نوروزی امسال چگونه حاصل شد؟
وی ادامهداد: وضعیت ناوگان هوایی کشور در دولت قبل با وجود تخصیص چند صد میلیون دلار برای هواپیماهای خریداری شده برجامی به دلیل عدم انتخاب درست نوع هواپیما و عدم تعهد شرکت سازنده در تامین قطعات، بهگونهای بود که در پایان دولت بیشتر این هواپیماها در طول کمتر از ۲ سال زمین گیر شدند.
یازرلو تصریحکرد: عملکرد دولت قبل به گونهای بوده که در تابستان ۱۴۰۰ در اواخر دولت دوازدهم تعداد هواپیماهای فعال و در حال ارائه خدمات کمتر از ۱۰۰ فروند بود و اگر آن رویه ادامه پیدا میکرد، از صنعت هوانوردی غیرنظامی کشور اثری باقی نمانده بود.
وی خاطرنشانکرد: اما در دولت سیزدهم با راه اندازی نهضت تامین قطعه به منظور جلوگیری از زمین گیری هواپیماها، با وجود پیچیدهتر شدن تحریمها اقدامات اساسی در خصوص ارائه خدمات ایمن هوایی انجام شد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در دولت سیزدهم با اتخاذ چهار راهبرد تاب آوری، توسعه، واردات هواپیما و ساخت و تولید هواپیماهای بومی و همچنین استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و بدون هیچ گونه تزریق مالی از سوی دولت، بیش از ۹۰ فروند ناوگان هوایی وارد کشور شد که پس از فرایند چک، تعمیر و نگهداری، تاکنون ۵۰ فروند هواپیما عملیاتی شده و بقیه آنها به مرور زمان به ناوگان اضافه خواهد شد.
وی گفت: صنعت هوانوردی کشور روزانه هزاران پرواز ایمن به اقصی نقاط دنیا و سراسر کشور دارد که این تعداد پرواز با بالاترین استاندارد روز جهان و با رعایت ایمنی کامل در حال خدمت رسانی به مردم است و در بازه های زمانی متعدد رشد قابل توجهی هم در جابهجایی مسافر و هم تعداد نشست و برخاست شاهد هستیم.
یازرلو در پایان مجدد تاکید کرد: تعداد پروازهای روزانه در مسیرهای داخلی و خارجی و افزایش مسافران بخش هوایی در بازههای زمانی مختلف، به وضوح نشان می دهد که چه تعداد هواپیما در حال خدماتدهی هستند و آیا واقعا تردد این تعداد مسافر و این حجم سفر با ادعای این روزنامه که گفته شده فقط هفت یا هشت هواپیمای سالم در ناوگان وجود دارد شدنی است؟
به گزارش ایرنا، از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، ۶۶ فروند هواپیما در تایپهای مختلف وارد کشور شد که عمده آنها را هواپیماهای بزرگ تشکیل میدهد.
همچنین در این مدت هفت فروند هواپیمای سبک با کاربریهای آموزشی، حمل اعضای حیاتی بدن بیماران مرگ مغزی و غیره وارد شد.
در مدت یاد شده پنج فروند هلیکوپتر نیز وارد کشور شد؛ بر این اساس مجموع واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلیکوپتر به ۷۸ دستگاه رسید.
با بررسی برخی هواپیماهای زمینگیر از نظر ایمنی و صرفه اقتصادی، تاکنون ۱۴ فروند هواپیما به ناوگان خدمت بازگشته است.
به این ترتیب و با در نظر گرفتن مجموع ناوگان وارداتی و اورهال شده، ۹۲ فروند هواپیما و هلیکوپتر از آغاز دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته وارد ناوگان شده است.