یزد- ایرنا - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: استان میزبان همایش بین المللی بررسی و تبیین منظومه فکری و علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی در سوم آبان ماه سالجاری است.

"محمدرضا دهقانی اشکذری" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این همایش را آشنایی نسل جوان با با مفاخر استان و ظرفیت تمدن سازی شهر یزد بیان کرد و افزود: محورهای همایش یاد شده اندیشه‌های تفسیری، سیاسی، تمدنی، اجتماعی، کلامی، فلسفی، منطقی، عرفانی، اخلاقی، ادبیات، مدیریتی و حکمرانی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی است.

وی مهلت ارسال مقالات به این همایش را ۲۰ مرداد سالجاری ذکر و اظهار کرد: علاقمندان آثار خود را به آدرس molaabdellah.yazd.iau.ir/fa ارسال کنند.

دهقانی اشکذری با بیان اینکه در همایش مورد اشاره میهمانان خارجی از کشورهای مختلف حضور دارند اضافه کرد: علامه ملا عبدالله بهابادی یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام است و متاسفانه این شخصیت در استان ناشناخته و گمنام می باشد.

وی اضافه کرد: این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار می شود.

ملا عبدالله بهابادی یزدی، ملقب به نجم‌الدین فرزند شهاب‌الدین حسین از عالمان یزد است ، وی در اوایل قرن دهم هجری در بهاباد از توابع یزد پا به عرصه وجود گذاشت که در پرتو رابطه با دربار صفوی، بر گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان تلاش کرد.

وی در علم فقه و منطق متبحّر و استاد بود و آثار مهمی تألیف کرد که مهمترین آن «حاشیه علی تهذیب المنطق» معروف به «حاشیه ملاعبدالله» است، عالمان بزرگی مانند شیخ بهایی و صاحب معالم از شاگردان او هستند.

آخوند ملاعبدالله بهابادی بعد از عمری تلاش و مجاهدت در راه تعلیم و تعلّم، سرانجام در سال ۹۸۱ هجری قمری در اواخر حکومت شاه طهماسب صفوی، چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.