سید حمید موسویان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: رسانه به عنوان یکی از اجزاء مهم ساختار سیاسی, اجتماعی و فرهنگی جامعه، مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از نخستین انتخابات انقلاب اسلامی تاکنون بوده اند و نقش مهمی در این عرصه ایفا کرده اند.
وی ادامه داد: رسانه به خصوص در سال های اخیر با رونق شبکه های اجتماعی و پیشرفت چشمگیر ابزارهای ارتباطی، نقش مهمتر و حیاتی تری را در افزایش یا کاهش میزان مشارکت در انتخابات بخود گرفته است.
وی یادآور شد: فردا جمعه، ۲۱ اردیبهشت، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز اسکو و آذرشهر یا به عبارتی چهل و یکمین انتخابات کشور در طول حیات جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
موسویان خاطر نشان کرد: شجره طیبه انقلاب در طول حیات با برکت ۴۵ ساله خود تاکنون ۴۱ انتخابات موفق را برگزار کرده، یعنی تقریبا سالی یک انتخابات.
وی اظهار کرد: مقایسه میزان مشارکت مردم در ایران بعد از انقلاب با میزان مشارکت مردم سایر نقاط جهان حاکی از بالا بودن مشارکت است به طوری که می توان اذعان کرد این آمار برگزاری انتخابات و مشارکت مردم نه تنها در منطقه غرب آسیا بی نظیر بوده در جهان هم کم نظیر است که حاصل دست رسانه است.
وی تاکید کرد: تقابل رسانه های داخلی با برخی جوسازی فضای مجازی و رسانه های خارجی مخالف موفقیت آمیز بوده و تاکنون نتایج این تقابل در مشارکت در انتخابات و سایر عرصه های سیاسی، اجتماعی و بین الملل خود را نشان داده است.
این فعال رسانه و روابط عمومی یادآور شد: یکی از مصادیق دیگر کارکرد رسانه، پوشش رسانه ای طوفان الاقصی و تحقیر امنیت پوشالی رژیم صهیونیستی و سپس مخابره مظلومیت مردم غزه در جنایت های وحشیانه رژیم غاصب بود که اثرات آن امروز نه تنها در جوامع اسلامی بلکه در قلب جوامع غربی یعنی دانشگاه های آمریکا و اروپا به وضوح دیده می شود.
موسویان ادامه داد: نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عملیات تنبیهی و مجازات اسرائیل، بعد از انتخابات دور اول مجلس دوازدهم موجب افزایش عزت، غرور و اعتماد ملی شد.
وی اضافه کرد: ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که چه بسا این عملیات در آستانه انتخابات دور اول انجام می شد می توانست مشارکت بیشتری را با ایجاد همدلی و اتحاد در بین مردم ایجاد کرده و بعد از عملیات وعده صادق بی اعتنایی به تهدیدهای اتاق جنگ رژیم صهیونیستی، حقیقتا در نوع خود کم سابقه بود.
وی گفت: به هر حال امروز هم رسانه ها می توانند با بازسازی روایت رسانه ای عملیات وعده صادق آن همدلی و اتحاد را دوباره یادداوری کرده موجب بالا رفتن اصل مشارکت در انتخابات شوند.
وی خاطر نشان کرد: رسانه ها به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم و علی القاعده بعنوان رکن چهارم دمکراسی و مردم سالاری قابلیت هدایت افکار عمومی بسمت مشارکت بالا و نیز انتخاب صحیح را دارند.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر ، علاوه بر نقش رسانه ها در امکان افزایش دادن مشارکت در دور دوم انتخابات می توان با بازپخش نتایج عملیات وعده صادق، به کارکرد رسانه ها از منظر دیگری در انتخابات دور دوم پرداخت.
وی گفت: می دانیم که برخی از مردم دور دوم انتخابات را خیلی جدی نمی گیرند اما با توجه به اینکه هر چقدر میزان مشارکت بالا باشد نقش بداخلاقی ها، تخلفات و پول پاشی ها و سایر موارد کمتر و کمتر خواهد شد بر این اساس رسانه ها می توانند با تاکید بر این ماجرا، زمینه ساز مشارکت بالا شوند و در صورت ایفای این نقش مهم در انتخابات می توان ادعا کرد رسانه های تبریز جهاد فساد ستیزی و اثرگذاری حرفه ای را توامان انجام داده اند.