به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا محمدی بامداد یکشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل تنظیف شهر افزود: رفت و روب شهر را سعی میکنیم با حداقل آسیب به لحاظ ترافیکی انجام دهیم ولی باید گفت که ۲۴ ساعته کار جمع آوری پسماند در کلانشهر تهران انجام میشود.
وی ادامه داد: ساعت ۶ صبح باید شهر را تنظیف شده تحویل شهروند بدهیم لذا حمل زباله از ۹ شب آغاز و تا ساعت یک بامداد تمام شود البته بعضا تا سه صبح هم طول میکشد ضمن اینکه از ساعت یک شب تا ۶ صبح پاکبانها کار رفت و روب انجام میدهند.
به گفته محمدی، مکانیزمی که گفته شده استاندارد کار است اما معمولا متناوب است و پشت بند آن ماشینهای مکانیزه شست و شو را از ساعت یک ۶ باید شروع کنند اما واقعیت خیلی جاها اینگونه نیست چرا که از ساعت اول صبح پسماند در داخل مخازن ریخته میشود.
وی ادامه داد: شما در نظر بگیرید ساعت ۱۰ صبح بازاریها مخازن را پر میکنند یا فروشگاه داران یک زمان دیگر و ما باید به صورت مستمر نسبت به پاکسازی مخازن و خالی کردن مخازن کنیم.
محمدی این را هم گفت: شهروند ما در هر ساعت زباله را بیرون میگذارد و اطراف مخزن پسماند، زباله گرد داریم البته که سه بار حمل زباله را به غیر از ساعت ۲۱ داریم.
وی یادآور شد: سخت ترین منطقه برای جمع آوری پسماند منطقه ۱۲ است و ۲ میلیون جمعیت شناور در روز داریم و جمعیت شب آن کمتر از ۳۰۰ هزار است و مناطق ۱۱ و ۱۲ ساعت به ساعت نگهداشت و جمع آوری پسماند داریم.
وی افزود: منطقه ۲۲ که بار زباله کمتر است ۲ بار و برخی مناطق سه بار و در تابستان البته این پاکسازی مخازن و شست و شو بیشتر انجام می شود.
مدیرعامل سازمان پسماند گفت: اگر فرهنگ قرار دادن زباله در پسماند در ساعت ۲۱ نهادینه شود کار راحت تر شده و جدول شویی و مخازن شویی راحت تر انجام میشود.
شستشوی مخازن زباله
وی افزود: قراردادهایمان با پیمانکار براساس منطقه با پیمانکار متفاوت است و ماهی چهار بار مخازن شسته میشود.
محمدی ادامه داد: جداول خیابان و گاردیلهای بزرگراه ها و خیابانها اصلی از جمله اتوبان امام علی(ع) شسته میشود اما خیابانهای فرعی قطعا هر روز شست و شو نمیشود.
به گفته وی، حجم زباله جمع آوری شده در فروردین ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و یکی از دلایل این است که در قرارداد براساس کیلوگرم تنظیم شده است.
نوسازی ۵۰ درصد ماشین آلات پسماند
محمدی تاکید کرد: ۵۰ درصد ناوگان ما نوسازی شده است و سامانه توزین ما ساعت ورود خودروها و ماشینهای مکانیزه را ثبت میکند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: اکنون ۸۰۰ دستگاه ماشین حمل زباله در تهران داریم که مدل نیمی از آنها مربوط به سال ۱۴۰۲ و جدید است.
وی یادآور شد: نوسازی را هم بخش خصوصی با مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان انجام داده است.
وی ادامه داد: اگر یک روز پاکسازی انجام نشود ببینید شهر به چه وضعی میافتد و در خیلی شهرهای دنیا یک روز در میان زبالهها را جمع میکنند اما در تهران وضع اینگونه نیست و چند بار در روز است که این موضوع هزینههایی زیادی به شهر تحمیل میکند.
محمدی یادآور شد: اصلی ترین موضوع ما فرهنگ سازی ساعت ۲۱ برای گذاشتن زباله در مخازن پسماند است تا موش و جانواران و زباله گردی کم شود.
افزایش حقوق کارگران مدیریت پسماند
وی همچنین گفت: حقوق کارگران مدیریت پسماند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و زمان پرداخت حقوق ها ۳۰ ماه است.
وجود ۶ هزار زباله گرد
به گفته محمدی، آمارها نشان میداد تا پیش از اجرای قراردادهای جدید حدود ۶ هزار زباله گرد داشتیم که در حال حاضر به حدود یک هزار زباله گرد، کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد زباله گردی در شهر تهران کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین گفت: تا الان ۱۰۰ نفر از کولی و کتفیها به عنوان پاکبان جذب شده اند.
محمد یادآور شد: قراردادهای ما اصلاح شد چراکه با قراردادهای قبلی نمی توانستیم تهران را نگهداشت کنیم و امروز قراردادها به نحوی است که پیمانکار به کیلوگرم جمع آوری زباله و متر مکعبی که جارو میکند، پول میگیرد.
وی افزود: ۶۰ درصد شکایات در خصوص رفت و روب شهر هم اکنون کم شده که این مهم براساس نظارت است و اگر پیمانکار به تعهد خود عمل نکند، کسری کار میخورد.
مدیرعامل سازمان پسماند ادامه داد: منطقه ۲ ما ۱۲ پیمانکار داشت اما امروز این تعداد در جغرافیای منطقه ۲ فقط دست یک نفر است و او پاسخگو در برابر عملکردش است و در عین حال نمی تواند از اتباع بیگانه استفاده کند.
سرانه تولید زباله در تهران ۷۴۰ گرم است
وی اظهار کرد: سرانه تولید روزانه زباله هر شهروند در تهران ۷۴۰ گرم است که در مجموع هفت هزار و ۴۰۰ تُن میشود.
به کارگیری کودک کار جرم است
وی گفت: به کارگیری کودک کار به لحاظ قانونی جرم است و پیمانکاری که از این قضیه استفاده کند حتما با این سواستفاده برخورد میکنیم.
به گفته محمدی، اتباع بیگانه مجاز در سن قانونی میتواند در حوزه پسماند فعالیت کند.
محمدی افزود: پنج هزار زباله گرد به دلیل اقدامات سلبی و با همکاری قضایی کاهش یافته است چرا که زباله گردی جرم است و با ریشههای این معضل داریم برخورد میکنیم ضمن اینکه بیش از ۸۰ گاراژ که محل دپوی زباله بود، نیز شناسایی و جمع آوری شد.
وی گفت: از این اماکن یک هزار و ۵۰۰ تُن زباله جمع آوری کردیم و گاراژها نیز با حکم قضایی پلمب شد و الان دیگر صرفه اقتصادی برای زباله گردی وجود ندارد.
وی یادآور شد: حدود یک هزار زباله گرد داریم که اینها دیگر سازمان دهی شده و جزو مافیا نیستند؛ مثلا معتاد متجاهری که برای امرار معاض روزانه خود زباله گردی میکند.
سهم تقصیر شهرداری تهران از متان و بوی نامطبوع آرادکوه ۱۰ درصد است
به گفته محمدی، ۱۰ درصد از بوی نامطبوع مربوط به آرادکوه بود و شهرداری فقط ۱۰ درصد سهم تقصیر دارد و امسال قرارداد استحصال گاز متان را می بندیم و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش آن است و در ۶ ماهه اول سال قرارداد آن امضا میشود.
درآمد ۲ هزار میلیاردی مافیای زباله
وی تاکید کرد: مافیای زباله خشک با طرح نوماند مخالف است چرا که زباله گرد ماهی ۱۰ میلیون درآمد داشت اما بیش از ۴۰ میلیون این زبالهها قیمت داشت و مافیا از هر زباله گرد ۳۰ میلیون تومان کسب درآمد میکرد که ۱۸۰ میلیارد در ماه که سالیانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان میشود.
محمدی در مورد زباله سوز ۶ هزار تُنی هم گفت: این موضوع بسیار فنی و حساس است و مشاور حرفهای برای آن انتخاب شده و چون قرارداد بین المللی و تخصصی است امید داریم تا پایان اردیبهشت این موضوع حل شود.