ایرج دست نشان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۸۱ درصد ناوگان سنگین مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی آذربایجان غربی در تست های فنی قبول شدند، افزود: عمده ترین دلایل ردی معاینه فنی این قبیل خودروها در مراکز معاینه فنی، مشکل در تست ترمز، آزمون ظاهری و آلودگی بوده است.
وی اضافه کرد: در راستای ارتقای ایمنی در تردد جادهای، حفظ محیط زیست، کاهش ترافیک ناشی از نقص فنی خودرو در جادهها، همه وسایل نقلیه سنگین ملزم به داشتن برگه معاینه فنی خودرو هستند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای هفت مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین است، اظهار کرد: تمامی مراکز معاینه فنی به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل هستند و نتایج حاصل از تست خودروها از این طریق رصد می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مراکز معاینه فنی آزمایشاتی نظیر میزان آلایندگی، میزان صدا، تست سرعت، تست ترمزها، نور چراغ ها، باک غیر استاندارد، آج لاستیک و سایر آزمایشهای فنی مشابه از وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین گرفته می شود.
دست نشان گفت: علاوه بر پایش و نظارت برخط بر فعالیت این مراکز، کارگروهی متشکل از نمایندگان اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای، پلیس راه، محیط زیست و اداره کل استاندارد و سایر دستگاههای دخیل به صورت ماهیانه از مراکز معاینه فنی سطح استان بازدید میدانی به عمل آورده و عملکرد دستگاهها و نحوه معاینه فنی انجام شده را کنترل میکنند.
به گزارش ایرنا هدف از معاینه فنی خودروهای سنگین، افزایش سطح ایمنی برای کاربران جادهای در محورهای مواصلاتی، کاهش ترافیک حاصل از نقص فنی خودرو و در نهایت حفظ محیط زیست در برابر آلودگی هوا است که میتواند نقش پدافند غیرعامل در چرخه صنعت حمل و نقل جادهای را نیز ایفا کند.