تهران- ایرنا- مسئول سالن یاس در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اشاره به اینکه در این سالن فعالیت «کارنامه نشر» به شکل ملموس‌تر و کاربردی‌تر ارائه می‌شود، گفت: کتاب‌ها را به شکل جزئی‌تر در گروه‌های موضوعی کودک، نوجوان، هنر، ادبیات، شعر، فلسفه، دین، تاریخ، روان‌شناسی و علوم اجتماعی دسته‌بندی کردیم.

محمود عظیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اینکه در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سالن یاس برای ششمین دوره فعال شده است، گفت: اولین دوره فعالیت سالن یاس در سال ۱۳۹۱ در مصلای تهران بود، ایده سالن یاس در واقع ایده نمایشگاه مطلوب است، به معنای اینکه تازه‌های نشر در ۱۰ حوزه موضوعی را کنار هم می‌چینیم و با دسته‌بندی جزئی‌تر از گروه موضوعی کودک، نوجوان، هنر، ادبیات، شعر، فلسفه، دین، تاریخ، روان‌شناسی و علوم اجتماعی، با دسته بندی جزئی‌تری به مخاطب ارائه می‌شود.

مسئول سالن یاس با اشاره به اینکه در این سالن تازه‌های نشر را یکجا کنار هم تجمیع شده است، ادامه داد: یعنی من اگر پژوهشگر فلسفه هستم می‌توانم تازه‌های نشر فلسفه اسلامی و فلسفه غرب را ببینم و با همدیگر مقایسه کنم. همچنین مخاطب می‌تواند در این سالن با کارشناس مربوطه مشورت و بعد برای خرید اقدام کند.

به گفته او کتاب‌های ناشران متعدد و احتمالا حداقل کتاب‌های ۲ هزار ناشر در این سالن قرار دارد.

فعالیت کارشناس های سالن یاس در ۴ غرفه دیگر

عظیمی‌پور با اشاره به تاثیر محدودیت فضا در انتخاب آثاری که در سالن یاس ارائه می‌شود، گفت: به اقتضای فضایی که داریم، کتاب‌ها انتخاب شدند؛ زیرا محدودیت فضا داریم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوانی به نام «کارنامه نشر» داشت. در این بخش کتاب‌هایی را که برای اعلام وصل دریافت می‌کردند، با رده‌بندی دیویی (نوعی رده‌بندی فلسفی و منطقی است که موضوعات به صورت سلسله مراتبی رده بندی می شود) کنار هم قرار می‌دادند.

آن چیزی در سالن یاس قرار گرفته است که می‌توان آن را در بازار و فضای مجازی یا فعالیت حضوری نمایشگاه کتاب پیدا کرد

مسئول سالن یاس ادامه داد: ما این اقدامات را ملموس‌تر و کاربردی‌تر کردیم. کتاب‌هایی را به این سالن آوردیم که واقعا وجود دارد. زیرا آثار کتاب‌سازی، پایان‌نامه و کتاب‌هایی برای رتبه‌بندی معلم‌ها وجود دارد، که در کتاب‌فروشی‌ها، پخشی‌ها و راسته انقلاب پیدا نمی‌شود؛ همچنین نمی‌توانید این کتاب‌ها را در سایت‌ها پیدا کنید. آن چیزی در سالن یاس قرار گرفته است که می‌توان آن را در بازار و فضای مجازی یا فعالیت حضوری نمایشگاه کتاب پیدا کرد.

به گفته او ممکن است تازه‌های نشر حدود ۴۰ هزار عنوان باشد اما مسئولان سالن یاس ۱۰ هزار عنوان را انتخاب کردند. برای این کار ۲ تا ۳ هفته وقت گذاشتیم، کتاب‌ها را دیدیم، تورق و بسته‌بندی موضوعی کردیم. نتیجه چیزی شد که در سالن یاس مشاهده می‌کنید، در نهایت کتاب‌ها با دسته‌بندی جزئی‌تر چیده شده است.

عظیمی‌پور با اشاره به اینکه در سالن یاس بسته‌های پیشنهادی و سیرهای مطالعاتی پیشنهاد می‌شود، ادامه داد: ممکن است برخی مخاطبان نیاز داشته باشند شعر عاشقانه بخوانند همه چیز که تازه‌های نشر نیست، شعرهای عاشقانه ای وجود دارد که در سال‌های گذشته تولید شده و هنوز هم در بازار است. یکی از اهداف ما ترویج کتاب خوب است.

مسئول سالن یاس با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰۰ عنوان بسته پیشنهادی و سیر مطالعاتی تولید شده است، افزود: مخاطب می‌تواند به این بسته‌ها در سالن یاس به صورت رایگان و همچنین از طریق سایت دسترسی داشته باشد. بسته‌ها به روز و کتاب‌های جدیدتر به آن افزوده می‌شود و مخاطب می‌تواند به نیازش برسد همچنین غرفه‌های مشاوره کتاب در سالن شبستان و در بخش کودک و نوجوان داریم که مخاطب در آن می‌تواند از کارشناس‌های ۱۰ حوزه مشورت بگیرد.