به گزارش ایرنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) در پاسخ به گزارش روزنامه فرهیختگان با عنوان فروش اینترنتی نان، اعلام کرد: در عصر دیجیتال که هر روز شاهد پیشرفتهای جدید در حوزه فناوری و ارتباطات هستیم، حوزههای مختلف در تلاشاند تا خود را با این تغییرات همگام سازند. یکی از این موارد که به تازگی قدمهای محکمی در راستای تحقق آن برداشته شده است، فروش اینترنتی نان است.
فروش اینترنتی نان، به عنوان یکی از نوآوریهای این صنعت، نه تنها راهی برای دسترسی آسانتر مردم به این محصول حیاتی است، بلکه گامی بزرگ در جهت هوشمندسازی و بهینهسازی فرآیند توزیع و فروش نان به شمار میرود. در حال حاضر، فروش اینترنتی نانهای سنتی عموماً در شهرهای بزرگ کشور رواج دارد و حدود یک درصد نان سنتی کشور از طریق کسب و کارهای اینترنتی به فروش میرسد.
این رویکرد نوین، که با استفاده از سکوهای آنلاین و اپلیکیشنهای موبایلی به اجرا درآمده، امکانات جدیدی را پیش روی مصرفکنندگان قرار میدهد. از جمله این امکانات میتوان به سفارش آنلاین نان، پیگیری وضعیت سفارش و دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان اشاره کرد. همچنین، این سیستم جدید به دولت اجازه میدهد تا با نظارت دقیقتر بر فرآیند تولید و توزیع، به شفافسازی و مدیریت بهتر منابع کمک کند.
با توجه به مطالبات متعدد در چند ماه گذشته در مورد ساماندهی فروش غیر حضوری نان بر روی سکوها از منظر قیمت عرضه اینترنتی نان و رعایت نوبت در تحویل نان مابین خریداران حضوری و خریداران اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای انجام وظایف محوله خود از جمله برنامهریزی، ارائه راهکارها، پشتیبانی و نظارت به منظور توسعه کاربردها و نوآوریها در جهت دستیابی به منافع تجارت الکترونیکی در اقتصاد کشور، حمایت از گسترش بازارهای تجارت الکترونیکی و تسهیل تجارت بر آن شد تا چارچوبی مدون برای نظاممندی و قانونمندسازی این حوزه با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و ذینفعان این حوزه تدوین کند.
در همین راستا طی جلسات کارشناسی متعدد با دست اندرکاران وسکوهای مطرح، ضمن دریافت نظرات و ملاحظات سکوها و بهرهمندی از تجارب آنها در فروش نان و درنظر گرفتن دغدغههای فعلی، پیشنویس شیوهنامه فروش نان مسطح (سنتی/ صنعتی) بهصورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاههای اینترنتی، فروش تلفنی و غیره) تدوین شده، که پس از طی مراحل تصویب به زودی ابلاغ خواهد شد که مزیت های ذیل را به همراه خواهد داشت:
- اطلاعات مورد نیاز مشتریان باید بر روی بستر سکوها نمایش داده شود و در چارچوب اطلاعات تعیین شده از سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان دریافت و ارسال شوند.
- سکوها میتوانند قیمت و وزن نان عرضه شده را به یکی از دو روش رقابتی یا مطابق با نرخ نامه مصوب تعیین کنند.
- هزینه خدمات فروش غیر حضوری و افزودنیها میتواند بهصورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین شود.
- تمهیداتی بهمنظور رعایت نوبت مشتریان حضوری مد نظر قرار گرفته است.
- همچنین راهکارهایی جهت حمایت از واحدهای تولید نان صنعتی، ارتقا کیفیت نان، افزایش رقابت و افزایش تابآوری در تامین نان ارزان و قرار دادن در دسترس عموم مردم درنظر گرفته شده است.
- وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول نظارت بر حسن انجام تعهدات سکوها در چارچوب مفاد این ابلاغیه خواهد بود.
این شیوهنامه بهعنوان یک راهنمای عملیاتی برای فروشندگان است و اطمینان میدهد که تمامی فرآیندها مطابق با قوانین و مقررات انجام شود. هدف از این اقدام، از یک سو، ارتقاء سطح خدمات و تضمین رضایت مشتریان است، تا از این طریق، تجربه خرید نان بهصورت آنلاین و یا حضوری را برای مردم شفاف و تسهیل کند و از سویی دیگر روشی کارآمد برای نظارت و مدیریت بهتر منابع را در اختیار دولت قرار خواهد داد.