زاهدان - ایرنا - پیش بینی بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان - میلک - سرخس به عنوان مهمترین طرح گذرگاهی ایران تا پایان سالجاری با نگاه ویژه دولت سیزدهم در حالی است که تحقق این امر سیستان و بلوچستان را با توسعه‌ای عظیم مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا- مهمترین طرح گذرگاهی ایران در حالی با تکمیل خط ریلی چابهار - زاهدان- میلک - سرخس رقم خواهد خورد که این اتفاق بزرگ که جزو مصوبات سفرهای اعضای هیات دولت نهم و دهم به استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، میلک، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت‌حیدریه به راه‌آهن بافق - مشهد متصل می‌شود.

با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار - میلک - زاهدان - سرخس، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل و این امر منجر به رونق توسعه‌ای عظیم در این استان به‌ویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.

از آنجایی‌که یکی از کوتاه‌ترین و باصرفه‌ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج‌فارس و شبه‌قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال - جنوب است، راه‌اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.

راه‌آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند به‌گونه‌ای که می‌توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.

راه‌آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار - میلک - سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول یک‌هزار و ۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها به سرخس متصل می‌کند.

برای طرح راه‌آهن چابهار - زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان - خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر اخیراً به بهره‌برداری رسیده و تا کنون تلاش‌های پیمانکاران باعث پیشرفت ۷۰ درصدی این طرح شده است.

بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار به زاهدان تا پایان امسال

رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: تا پایان سال در راستای تکمیل خدمات ترانزیتی و کریدورهای شمال و جنوب، راه‌آهن زاهدان - چابهار به طول ۷۰۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

سردار عبدالرضا عابد با بیان اینکه قرار سازندگی خاتم‌الانبیا بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی تأسیس شد، بیان کرد: روند ساخت راه‌آهن چابهار به زاهدان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و پیشرفت بسیار خوبی داشته، اثرگذاری این طرح در بحث ترانزیت و حمل بار و مسافر بسیار بالا است و با تکمیل این پروژه ریلی امکان حمل بار تا ۷.۵ میلیون تن و جابه‌جایی تا ۱۰۰ هزار مسافر فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه در سه شیفت در حال انجام است و زمینه برای حمل و ترانزیت با کشورهای از جمله چین و هند فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

توسعه‌ سیستان و بلوچستان با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار - زاهدان

راه آهن چابهار - زاهدان ۱۴۰۳ آماده بهره برداری می‌شود

راه آهن چابهار - زاهدان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

پیشرفت۷۰ درصدی راه آهن چابهار - زاهدان

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان از پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار خبر داد و گفت: اتمام این ابر پروژه برای اتصال چابهار به زاهدان به صورت ریلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.

محمد گرائیلی افزود: این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموع راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاه‌ها حدود۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است.

مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه درسیستان و بلوچستان با بیان اینکه خط ریلی زاهدان _ خاش به طول ۱۷۰ کیلومتر سال گذشته به بهره برداری رسید، تاکید کرد: اختصاص۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز زمینه بهره برداری هر چه سریعتر از این طرح مهم ملی را فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ بیش‌از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.

پروژه ریلی چابهار از اولویت‌های دولت سیزدهم

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: پروژه ریلی چابهار - به زاهدان یکی از طرح‌های بسیار بزرگ کشور است که چنین پروژه‌ای با این حجم از کار در کشور نداشته‌ایم که این طرح مسیر زاهدان، خاش، ایرانشهر، چابهار، میلک و سرخس را به یکدیگر متصل می‌کند.

حمید بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح عظیم یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است که پیشرفت خوبی تاکنون داشته، پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا است که طرح را در هشت قطعه از زاهدان تا چابهار اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: از هشت قطعه، ۲ قطعه کار آن در خرداد ماه پارسال تمام و به بهره‌برداری رسیده یعنی قطعه هفت و هشت مسیر زاهدان تا خاش که ۱۵۳ کیلومتر مسیر ریلی است به بهره‌برداری رسید و امسال قطار مسافربری آن در مسیر زاهدان خاش در حال ارائه خدمت به مردم است.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: ۶ قطعه دیگر این طرح عظیم از خاش تا چابهار است که در بحث زیربنایی پنج قطعه با پیشرفت فیزیکی ۸۵ تا ۹۹ درصد روبرو بوده و در قطعه ۶ نیز پیشرفت ۵۵ درصدی داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: قطعه ۶ یکی از سخت‌ترین قطعات انجام شده در اجرای طرح ریلی است چرا که تمام مسیر کوهستانی بوده و در یک فاصله ۲۰ کیلومتری آن، ۱۰ کیلومتر فقط تونل دارد که در کشور چنین قطعه‌ای با این شرایط نداریم که در یک قطعه حدود ۲۰ کیلومتری، ۱۰ کیلومتر تونل و بقیه پل اجرا شده باشد.

بهادری اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا یکسال و نیم دیگر اگر تزریق نقدینگی به موقع انجام شود اوایل سال ۱۴۰۴ پروژه چابهار- زاهدان به بهره‌برداری برسد چرا که رهبر معظم انقلاب نیز موافقت کردند از صندوق توسعه ملی به این طرح کمک شود.

وی افزود: این طرح ریلی شبکه ریلی کشور را به بندر چابهار وصل می‌کند؛ بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندر عباس دارد و ارتباط با کشورهای اطراف یک مزیت خاص داشته و صاحبان بار و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد و بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۷۰ درصد کالاهایی که در بندرعباس تخلیه می‌شود با این اتفاق یعنی تکمیل طرح ریلی زاهدان - چابهار قطعاً در چابهار بارگیری خواهد شد.

اتصال آسیای میانه به آبهای آزاد

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان؛ پروژه ریلی زاهدان - چابهار با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح آن به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را نیز به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.

محمد کرمی افزود: برای طرح راه آهن چابهار - زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان - خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر اخیراً به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: تمام کارگاه‌های این پروژه فعال و پیش بینی می‌شود این پروژه بزرگ ریلی تا ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

برچسب‌ها