بروجرد - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که با توجه به شیوع فصل گرما که باید سطح آگاهی افراد در جامعه نسبت به این بیماری ارتقاء یابد.

دکتر امین مهدی‌زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری که از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می شود و اکنون نیز مواردی در سطح کشور به صورت ناگهانی شروع شده و در صورت تشخیص ندادن به موقع و درمان به موقع موجب مرگ بیمار می شود.

وی اظهار کرد: بهترین راه کنترل این بیماری آگاهی و آموزش روش‌هایی برای کاهش خطر مواجه با ویروس است.

رییس شبکه دامپزشکی بیان کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل سم‌پاشی و حمام دادن دام‌ها، ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان پرهیز از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی قابل کنترل است.

مهدی زاده اضافه کرد: با وجود آنکه ویروس تب کریمه کنگو حساس به حرارت است، بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن خواهد شد، لذا به افراد توصیه می‌شود از خوردن گوشت و جگر خام و نیم پخته پرهیز کنند.

وی ادامه داد: فرآیند پیش سرد که در کشتارگاه‌های صنعتی انجام می‌شود این است که لاشه دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در درجه حرارت بین ۲ تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری و سپس روانه قصابی ها می شود این روند باعث از بین رفتن ویروس تب کریمه کنگو و بسیاری از عوامل بیماری زای دیگر می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی کشور یادآور شد: این بیماری به نوعی یک بیماری شغلی محسوب شده و بیشتر در دامداران، قصابان، دامپزشکان، بازرسان بهداشتی در کشتارگاه‌ها و کادر درمانی در بیمارستان‌ها بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند لذا تشخیص به موقع بیماری و آموزش افراد بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد.

مهدی زاده با بیان اینکه در راستای پیشگیری از بروز این بیماری در بروجرد کلاس‌های مداوم آموزشی در روستاها، مدارس و کشتارگاه‌ها برگزار شده است، گفت: تکمیل و راه اندازی سالن پیش سرد کشتارگاه دام در سال ۱۴۰۱، راه اندازی ناوگان بهداشتی حمل گوشت، واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین برعلیه بیماری‌های دامی، توزیع سم و سم پاشی رایگان اماکن دامی، صدور مجوز بهداشتی حمل جهت کلیه محموله های دام زنده از دیگر اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با تب کریمه کنگو در سطح شهرستان است.