تبریز- ایرنا- مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیام‌های تکراری، محتواهای بی‌ربط، طولانی و ارتباطات بدون راهبرد مشخص نوعی از روابط عمومی بی‌کیفیت هستند که مدیران در دنیای پیشرفته باید به طور هوشمندانه از آن پرهیز کنند و برای تاثیرگذاری بیشتر بر افکار عمومی به اجتماعی سازی اخبار روی آورند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، فاطمه زارعان در سفر یک روزه به تبریز که به مناسبت هفته روابط عمومی انجام شد، در جمع روابط عمومی‌های بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: آینده‌نگری و آینده سازی ارتباطی، ماموریت اصلی روابط عمومی در سازمان است.

وی افزود: روابط عمومی در استانداردهای مطلوب سازمانی، آینده‌پژوه، برنامه مدار، مسئله محور، تصویرساز، سازنده، بالنده، انسجام بخش، مردم مدار و متحول کننده است بنابراین مدیران ارشد باید به روابط عمومی‌ها به چشم مدیران آینده‌ساز و گره‌گشا نگاه کنند.

وی با اشاره به این‌که باید روابط عمومی‌ها را جدی بگیرند، ادامه داد: روابط عمومی پیشرفته، مدیریت و مهندسی ارتباطات هوشمند برای اقناع، اعتماد، نفوذ در جامعه، گسترش شبکه ارتباطی و افزایش سرمایه اجتماعی در سازمان است.

زارعان، روابط عمومی را یک کار تخصصی و سیستم یکپارچه و منسجم ارتباطی دانست و اضافه کرد: روابط عمومی قادر به مسئله شناسی ارتباطی و ترسیم نقشه ذینفعان است و با تحلیل و ترسیم نقشه راه، گام‌های موثری برای برنامه‌ریزی و مشاوره ارتباطی به مدیران ارشد برداشته و نظام ارتباطات سازمان را مدیریت می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که روابط عمومی‌های هوشمند باید تخصصی عمل کنند، بیان کرد: روابط عمومی‌ها قادر به حل‌ و فصل دغدغه‌ها و مسائل ارتباطی سازمانی هستند، هوشمندی روابط عمومی‌ها در فراوانی اقدامات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی نیست و روابط عمومی‌ها باید منش اطلاع‌رسانی یک سویه و پلاکارد چسبانی‌های کلیشه‌ای را رها کنند و به روش‌شناسی مدیریت گذر از دغدغه‌ها و مسائل ارتباطی سازمان روی آورند.

وی افزود: روابط عمومی تخصصی یعنی خوب شناساندن کارهای خوب سازمان به مردم و ارتباط با مردم، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است. روابط عمومی کارآمد با تصمیم سازی‌های کلیدی و تخصصی، تصویر مثبتی را از دستگاه اجرایی ایجاد می‌کند و آن در مقابل مخاطرات احتمالی و بحران‌های گوناگون حفظ می‌کند.

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که مدیران روابط عمومی باید مراقب دام‌های ارتباطی در روابط عمومی‌ها باشند، گفت: ظهور تکنولوژی‌های مدرن ارتباطی همراه با محتوای بی‌کیفیت به عنوان دو دام جدی در روابط عمومی‌ها قلمداد می‌شوند.

وی گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار در بخش کشاورزی، علاوه بر اقلیم و شرایط محیطی، عامل انسانی است و به همین دلیل نیز آگاه کردن جامعه و تنویر افکار عمومی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

زارعان افزود: روابط عمومی، وظیفه بسیار سنگینی در حوزه منابع پایه که بستر تولید هستند دارد، بنابراین باید از ابزارها و فناوری‌های نوین ارتباطی و تولید هنرمندانه تولیدات متنوع چندرسانه‌ای و بهره‌گیری از پتانسیل نهادهای مردمی در آگاه‌سازی و جلب مشارکت مردم برای جهش تولید و لزوم اقناع جامعه به حفظ و بهره‌برداری مطلوب از منبع خدادادی آب‌وخاک حداکثر بهره‌برداری را کرد.