حسین ریگی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش پژوهش و کتاب در ارتقا و رشد سینما اظهار داشت: از آنجایی که پیشینه مستندسازی دارم و یکی از پایههای اصلی مستند هم پژوهش است، قاعدتا باید این اتفاق در سینما بیفتد و از پژوهش استفاده شود.
کارگردان «هوک» خاطرنشان کرد: من خودم کمتر در فیلمهای بلندم اقتباس کردم. اما سعی کردم از قصههای بومی منطقه استفاده کنم. شاید اقتباس به معنای واقعی از یک کتاب نباشد اما بر اساس قصه و اتفاقهایی که در استان سیستان و بلوچستان و فرهنگ بلوچ میافتد سعی کردم آنچه هست را به تصویر بکشم.
نقدی که وجود دارد این است که همیشه از سینما و ادبیات کودک صحبت میکنیم اما در این حوزه به ژانر کوک و نوجوان به شکل جدی نپرداختیموی گفت: در همه جای دنیا به اقتباس نگاه ویژهای میشود. در ایران هم به آن خیلی پرداخته اما کمتر کار اقتباسی تولید میشود. شاید فیلمسازها مقداری نگران بحث فروش و حق مولف هستند.
ریگی درباره میزان پرداخت به کارهای تالیفی در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: نقدی که وجود دارد این است که همیشه از سینما و ادبیات کودک صحبت میکنیم اما در این حوزه به ژانر کوک و نوجوان به شکل جدی نپرداختیم. شاید در حد شعار و صحبت ابتدایی بوده است.
این کارگردان سینما گفت: به عنوان فیلمساز کودک و نوجوان شناخته می شوم چون سه سال است در این ژانر فیلم میسازم که هر کدام در جشنوارهای حضور داشته، اکران شده و جایزهای گرفته، همانگونه که یک نویسنده کودک و نوجوان را فقط به عنوان یک نویسنده در این ژانر میشناسند و کار را جدی نمیگیرند.
وی افزود: یکی از معضلاتی که در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان وجود دارد اکران نشدن چنین تولیداتی است. باید فضاسازی و زیرسازی برای حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود.