بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: محلول پاشی اراضی آلوده به ملخ کوهاندار با کمک دستگاه‌های اجرایی و مردم در حال انجام است و برای ادامه‌ مبارزه با آفت و حذف آن، نیاز سریع به اختصاص اعتبار داریم.

علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ملخ کوهاندار تاغ از فروردین امسال در مراتع شهرستان زیرکوه و مرز مشترک با خراسان رضوی و نزدیک به شهرستان خواف مشاهده شد که از همان ابتدای مشاهده شدن، کار مبازره با این آفت آغاز شد.

وی اظهار کرد: به دلیل دیر عمل کردن خراسان رضوی در کنترل آفت ملخ کوهاندار، تاکنون حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی طبیعی شهرستان زیرکوه آلوده به این آفت شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه کانون آفت بین خراسان جنوبی و خراسان رضوی مشترک است باید استان همجوار سرعت پیگیری و کنترل را بالا ببرد تا بتوانیم به صورت همزمان آفت را کنترل کنیم.

وی عنوان کرد: برای مبارزه جدی با این آفت در مراتع شهرستان زیرکوه اکنون به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون اعتبار ملی و استانی اختصاص نیافته و مبارزه را به صورت دیون و از محل اعتبارات داخلی انجام داده‌ایم.

نصرآبادی تصریح کرد: با توجه به وسعت محدوده تحت تاثیر مکاتبات لازم درخصوص تامین اعتبار از طریق اعتبارات ملی و استانی انجام شده که ضروری است مسئولان استانی و ملی همکاری لازم را در تخصیص اعتبار برای کنترل آفت داشته باشند.

وی با بیان اینکه رصد مستمر مراتع استان برای شناسایی این آفت ادامه دارد گفت: تاکنون هجوم ملخ را فقط در شهرستان زیرکوه داشته‌ایم و طغیان این آفت در سایر شهرستان‌های استان گزارش نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: آفت ملخ کوهاندار تاغ با تلاش نیروهای مردمی و دستگاه‌های متولی در ۷۰ درصد از اراضی آلوده شهرستان زیرکوه با انجام عملیات محلول پاشی کنترل شده است.