سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان امروز چهارشنبه از مدارس استثنایی ابتدایی توحید و متوسطه گلها در شهر سنندج بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی در بازدید از کلاس‌ها و کارگاههای این مدارس ضمن قدردانی از معلمان، از پیگیری‌های مجددانه و دلسوزی‌های عوامل اجرایی مدارس تقدیر کرد.

وی در این بازدیدها اظهار کرد: ارزش، جایگاه و مقام معلم برکسی پوشیده نیست و همه انسان‌ها در طول تاریخ همواره به نوعی مدیون زحمات معلمان خود بوده و هستند.

نماینده ولی‌ فقیه در کردستان در ادامه در جریان چالش‌ها و مشکلات خاص این مدارس ویژه قرار گرفت و نظرات معلمان، درد دل های اولیا و صحبت های دانش آموزان را شنید.

اختصاص ماهانه ۱۰ میلیارد ریال به ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی کردستان

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان نیز در حاشیه این بازدیدها با ارائه گزارشی از حوزه آموزش وپرورش استثنایی استان، اظهار کرد: ۴۲ مدرسه مستقل استثنایی در سطح استان به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می کنند و در همه شهرستانها بجز مناطق کم جمعیت استان، مدرسه استثنایی وجود دارد.

طالب محمدی افزود: برای حدود هزار و ۵۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه که در مدارس استثنایی سطح استان در حال تحصیل هستند، ماهانه ۱۰ میلیارد ریال هزینه ایاب وذهاب اختصاص می یابد که بیش از ۹۰ درصد سرانه این دانش‌آموزان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که از سرویس ایاب وذهاب استفاده می‌کنند به دلیل فقر مادی قادر به پرداخت هزینه نیستند، اضافه کرد: تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش وپرورش استثنایی مطرح است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: به دلیل کم بودن تعداد مدارس استثنایی، پراکندگی جمعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح شهر و روستاها، همچنین داشتن معلولیت‌های مختلف نیاز به سرویس ایاب و ذهاب را به امری اجتناب‌ناپذیر برای آنان تبدیل کرده است.

وی آموزش وپرورش استثنایی را متولی آموزش عمومی دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و افزود: آموزش وپرورش استثنایی تخصصی‌ترین وعلمی‌ترین بخش آموزش وپرورش است.

محمدی در ادامه با اشاره به آمار رو به افزایش دانش آموزان طیف اوتیسم گفت: ۵۵ دانش آموز دارای اختلال اوتیسم در شهرستان سنندج مشغول تحصیل است که به لحاظ آموزشی ودریافت خدمات توانبخشی نیاز به امکانات بیشتری دارند.

وی با اشاره به کلنگ زنی اولین مدرسه ۱۰ کلاسه خیر ساز اوتیسم در شهرک اندیشه شهرستان سنندج در سال ۱۴۰۱ خواستار تسریع درعملیات احداث این پروژه آموزشی وپیگیری های مجددانه دست اندکاران شد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت ۲هنرستان ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج، تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درس‌ها، مهارتهای زندگی وافزایش آگاهی دانش آموزان برای حضوردر جامعه است .