ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: دولت سیزدهم در زمینه تقویت رسانه ها گامهای خوبی برداشته و این بیانگر توجه ویژه به این بخش مهم و اساسی است.

به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در آیین تجلیل از برترین های پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر و برگزیدگان نخستین لیگ رسانه ای امید در ارومیه افزود: ما شاهد جنگ رسانه ای دشمن بوده و هستیم و در سالهای گذشته در کنار جنگ اقتصادی و تحریم ها و انواع کارشکنی ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد جنگ تمام عیار رسانه ای نیز بودیم.

وی با بیان این که یکی از ابزارهای مورد استفاده دشمنان برای ایجاد اختلاف و ناامیدی در جامعه ظرفیت رسانه است، اضافه کرد: جنگ ترکیبی و شناختی دشمنان یکی از دسیسه هایی بود که در فتنه های سال های گذشته مورد استفاده قرار گرفت و امروز صدها شبکه فارسی زبان به دنبال ناکارامد نشان دادن نظام، سیاه نمایی و دروغ پراکنی هستند.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: سیاست اصلی دولت سیاست ایجابی است و نباید از تهدیدات دشمنان در عرصه رسانه ای غفلت شود.

معتمدیان با اشاره به اینکه امپراتوری رسانه ای و دروغ پراکن دشمن در انتخابات اخیر کشور به ویژه در آذربایجان غربی شکست سنگینی خورد، اظهار کرد: با وجود تلاش رسانه ای دشمنان ما شاهد بودیم که مردم با شور و شوق در انتخابات اخیر پای صندوق های رای آمدند و سرنوشت خود را تعیبن کردند.

وی وجود فیک نیوزها و فعالیت های بی نام و نشان در فضای مجازی را از جمله دغدغه ها و آسیب های فضای مجازی و رسانه ای در آذربایجان غربی دانست و گفت: همه این صفحه های بی نام و نشان در راستای دو قطبی سازی و تقابل مردم در برابر یکدیگر حرکت می کنند و وابسته به جریان های منحرف خارجی هستند.

وی با قدردانی از رسانه هایی که در استان در راستای تبیین دستاوردهای دولت و نظام تلاش می‌کنند، افزود: رسانه ها نقش مهمی در پیشرفت و آبادانی کشور دارند.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کنار فرصتهایی که از طریق رسانه ها ایجاد می شود، قطعا یکی از دغدغه های عمومی و اساتید است.

معتمدیان اضافه کرد: در کشوری مثل آمریکا که مدعی آزادی هستند، اگر رسانه ای غیر از رسانه های تحت کنترل آنها بخواهد نقش آفرینی کند قانون محدودیت اعمال میکند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها دولتها خط قرمزهایی دارند همین کشورهای غرب گرایی که خود را مدعی دموکراسی مطرح می‌کنند، نیز در این زمینه محدودیت و خط قرمزهایی دارند و محکم با موضوعاتی که منافی امنیت آنان است برخورد می کنند.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر در کشور ما به رغم همه فرصتهای بی بدیلی که رسانه ها داشتند، به دلیل عدم نظارت و کنترل و ایجاد زیر ساختها شاهد یک ولنگاری در حوزه رسانه بودیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: بحث ساماندهی فضای مجازی یکی از مهمترین رویکردها و موضوعاتی است که در دولت سیزدهم شکل گرفته است و تقویت فضای مجازی در کشور با رعایت همه الزاماتی که دغدغه عمومی است، شکل گرفته است.

معتمدیان افزود: موضوع شبکه های اجتماعی ایرانی که در بستر داخلی شکل گرفته است، یکی از نمونه های تقویت بستر فضای مجازی است هرچند قابل رقابت با شبکه های خارجی نباشد ولی در ابتدای راه هستیم و به تدریج تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از ابزارهایی که دشمنان به کار می برند، ابزار رسانه ای است و با توجه به تنوع قومی و مذهبی و دینی در استان زمینه واگرایی فراهم است و می تواند مورد هدف و تطمیع دشمنان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما در سال های اخیر شاهد جنگ ترکیبی دشمن در کنار جنگ اقتصادی و فرهنگی و تحریم‌ها بودیم، ادامه داد: آنها فضایی ایجاد کردند که به دنبال سیاه‌نمایی و عملیات روانی منفی بودند و بازنشر میلیونها خبر در شبکه های اجتماعی نمونه ای از این اقدامات بود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد تقویت جنگ رسانه ای علیه ما یکی از دکترین های اصلی دشمن است و آنان دنبال دروغ پراکنی بوده و در حال ارتزاق از گروههای مختلف و معاند هستند.

معتمدیان با بیان اینکه جریانات مختلف و افراد در دنیا به دنبال تولید اخبار منفی و دروغ پراکنی و شایعه سازی علیه نظام هستند، گفت: میلیونها کانال و صفحه در این زمینه مشغول ناکارآمد نشان دادن نظام هستند تا گسلهای مختلف قومی‌و مذهبی را در نقاط مختلف کشور فعال کنند.

وی افزود: سیاست دولت در حوزه رسانه ها سیاست ایجابی است ولی نباید از تهدیدات غافل بود و همه کسانی که دلسوز نظام هستند باید از اقدامات سلبی و جنگ رسانه ای که دشمنان راه انداختند باید مراقبت کنند.

وی بیان کرد: دشمنان، جریانات واگرا و متخاصم و مزدوران از کوچکترین اخبار منفی در حال بهره برداری هستند تا در بین مردم ایجاد نارضایتی کنند و این رویکرد آنان است.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: در انتخابات اخیر رسانه های دشمن از ماهها قبل تولید محتوا داشتند تا در بین مردم ایجاد یاس و ناامیدی کنند تا مردم مشارکت در انتخابات نداشته باشند، ولی به رغم این همه تلاش دشمن و شاهد مشارکت ۴۷ درصدی شهروندان استان بودیم .

معتمدیان بیان کرد: در انتخابات اخیر برخی جریانات و افراد در راستای دو قطبی سازی حرکت کردند ولی مردم با بینش سیاسی بالا در مقابل آنان ایستادند.

وی با اشاره به لزوم تدوین منشور اخلاقی در حوزه رسانه اظهار کرد: در حال حاضر فیک نیوزها یکی از آسیب‌های اساسی برای مردم و اصحاب رسانه است و افرادی که دلسوز نظام هستند با اخذ مجوز قانونی انتقاد و پیشنهاد می کنند.

وی افزود: این فیک نیوزها اهدافی دارند که پشت این جریانات جریانهای قدرت و ثروت هستند و برای ما شناخته شده هستند.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: این جریانات در صدد دوقطبی سازی و ایجاد فضای التهاب در استان هستند و ما اجازه نخواهیم داد فضای استان به جولانگاه توصیه حسابهای فردی و جناحی و باندی تبدیل شودو همه کسانیکه که در این کشور زندگی می کنند از حقوق مساوی برخوردارند این بازی در زمین دشمن است و توصیه میکنیم آگاهانه و ناآگاهانه در زمین دشمن بازی نکنید.