سبزوار- ایرنا - امام جمعه سبزوار گفت:‌ پیری جمعیت جامعه ما را تهدید می‌کند که باید با ترویج ازدواج آسان و کاهش سن ازدواج جلو آن گرفته شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله غلامرضا مقیسه در خطبه های این هفته نماز جمعه سبزوار با اشاره به ۳۰ اردیبهشت، روز جمعیت،‌ اظهار کرد:‌ جامعه اگر با این وضعیت پیش برود تا ۳۰ سال آینده خیلی پیر شده و با کاهش نیروی کار، دچار مشکل می شود که حتی برای رسیدگی به پیران نیز نیرویی نمی ماند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی یافتن همسر، فرایندی طولانی است که گاه چهار تا پنج سال طول می کشد،‌ تاکید کرد:‌ باید با توسعه مراکز همسریابی، جوانان را برای همسرگزینی کمک کرده و این فاصله را کاهش داد که در نتیجه آن، سن ازدواج پایین می آید و همه خیران و موثران جامعه، که امکانات، مراکز فرهنگی و یا دیگر موسسات را در اختیار دارند، در این مسیر تلاش کنند.

امام جمعه سبزوار افزود:‌ اکنون کشور ۱۲ میلیون جوان مجرد دختر و پسر دارد که دختران در بازه ۱۵ تا ۴۰ سال و پسران در بازه ۲۰ تا ۴۵ سال هستند که باید راهی برای ترغیب آنان به ازدواج پیدا کرد.

آیت الله مقیسه بر ضرورت در پیش گرفتن رسم سنتی "وساطت" برای معرفی دختران و پسران مناسب ازدواج به خانواده های طرف مقابل تاکید کرد و گفت:‌ باید از همین شیوه سنتی برای افزایش ازدواج جوانان استفاده کرد.

ولادت حضرت رضا (ع)

وی با تبریک زادروز ثامن الائمه (ع)، گفت:‌ توجه به معرفت اهل بیت باید جهانی شود و رهبر معظم انقلاب نیز هفته اخیر در پیام خود به همایش بین المللی امام رضا (ع)، به وجود نقایص زیاد در زمینه معرفی امامان (ع) توجه داده و بیان کردند که از آن غفلت شده است.

امام جمعه سبزوار افزود:‌ رهبری در پیام خود سه رسالت مهم را مورد تاکید قرار دارند که معرفی امامان به دنیا در ابعاد مختلف معنوی و قداست، سبک زندگی و پاسخ به نیازهای انسانی و نیز سیاست ائمه از آن جمله است.

آیت الله مقیسه گفت:‌ از نظر ائمه (ع) ایجاد جامعه اسلامی بدون حاکمیت اسلامی ممکن نیست، آنها به دنبال حاکمیت اسلامی بوده اند و امامت به معنی حاکمیت دین و دنیا است که همه و البته هر یک به شیوه ای به دنبال آن بوده اند.

سوم خرداد و فتح خرشهر

امام جمعه سبزوار با تبریک سوم خرداد،‌ روز مقاومت، ایثار و پیروزی به همه مردم، به خصوص رزمندگان و ایثارگران، جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس بر ضرورت انجام اردوهای راهیان نور و تبیین افتخارات آن دوران برای نسل جوان تاکید کرد.

آیت الله مقیسه همچنین با تسلیت مصائب پیش آمده از ناحیه سیل های چند روز اخیر برای شهروندان استان،‌ گفت: جاری شدن سیل در استان موجب خسارات مالی و جانی شد که به همه مسوولان و دست اندرکاران استان توصیه می شود دست در دست هم، برای جبران مسائل مردم در این بخش تلاش کرده و مشکلات را به کمترین برسانند.

وی در پایان با اشاره به توجه به آمار بالای دیابت و فشار خون در سبزوار گفت:‌ لازم است همه این بیماری ها را جدی بگیریم و پرهیزهای لازم پزشکی را رعایت کنیم تا در زندگی مان به عادت تبدیل شود.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.