تهران بزرگ - ایرنا - سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۴۰ درصد از تصادفات رانندگی نوروز ۱۴۰۳ مربوط به خودروهایی است که فاقد معاینه فنی بودند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی میرزایی قمی روز شنبه افزود: براساس آمار امسال پلیس راهور در حدود ۴۰ درصد از سوانح و کشته‌ها در ایام نوروز مربوط به خودروهایی بوده که فاقد معاینه فنی و ایمنی لازم جهت تردد بوده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: معاینه فنی موضوع پیشگیرانه ای است و کسانی که سودجویانه اقدام به فروش می نمایند عملا با جان مردم بازی می‌کنند.

میرزایی قمی با بیان اینکه متاسفانه از کل مشمولین خودروهای پلاک تهران تنها ۳۷ درصدشان به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند، گفت: بر اساس آمار پلیس راهور فاتب در حدود ۴۰ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز خارج از شهر مراجعه می‌کنند و آمار سه درصد از این خودروها اصلا مشخص نیست و حدود ۲۰ درصد هم شاید اصلا بحث مراجعه به مراکز معاینه فنی چه در شهر تهران و چه خارج از شهر نداشته باشند.

وی در خصوص تبلیغات انجام شده در برخی از سایت‌ها مبنی بر فروش معاینه فنی نیز گفت: متاسفانه تبلیغ و فروش معاینه فنی در مراکز خارج از شهر تهران از طریق برخی پلتفرم ها و درگاه‌های داخلی ملی صورت می‌گیرد و لازم است دستگاه‌های نظارتی در این خصوص ورود داشته باشند و پیگیری کنند.

به گفته وی، تاکید می‌کنم به هیچ وجه در مراکز تهران این تخلفات رخ نمی‌دهد چون در این مراکز از دوربین‌های نظارتی و کارشناسان متخصص که دورهای لازم را طی کرده‌اند، استفاده می‌شود.

میرزایی قمی ادامه داد: همچنین تمام دستگاه‌ها سیستماتیک و آنلاین و به روز هستند و عملا احتمال تخلف را به صفر رساندیم.

وی یادآور شد: به هر روی از طریق این درگاه‌ها با معرفی خودروها به مراکز خارج از شهر تهران و عمدتا اقماری با دریافت هزینه حدود ۲۷۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان بسته به میزان ایراد و خرابی خودرو نسبت به صدور گواهی معاینه فنی اقدام می‌شود که این پیگیری موضوع در اختیارات شهرداری تهران است.

میرزایی قمی در خصوص میزان سهم منابع متحرک در آلودگی هوا گفت: در تمام دنیا سهم منابع متحرک در آلودگی هوا براساس مطالعات سیاهه انتشار مشخص می‌شود.

به گفته وی، آخرین مطالعه سیاهه انتشار که در شهر تهران انجام شده نیز مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و بر اساس آمار منتشره این سیاهه ۸۳ درصد آلاینده های گازی مربوط به وسایل نقلیه و ۶۱ درصد انتشار ذرات معلق ناشی از فعالیت و تردد وسایل نقلیه است.

میرزایی قمی ادامه داد: آلایندگی ها را ما به دو بخش تقسیم بندی می‌کنیم که یک بخش آلاینده‌های گازی و بخشی هم مربوط به ذرات معلق هستند، در هر دو بخش بیشترین سهم مربوط به تردد وسایل نقلیه است.

سهم اتوبوس‌های شهری در آلایندگی ناشی از ذرات معلق حدود ۵ درصد و کامیون‌های دیزلی ۱۵.۷

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه بخشی از آلایندگی ناشی از منابع متحرک مربوط به خودروهای عمومی است، اظهار کرد: در بخش آلاینده‌های گازی که سهم کلی منابع متحرک ۸۳ درصد است، در حدود ۳۸ درصد این سهم مربوط به تردد وسایل نقلیه شخصی و ۲۱.۳ مربوط به تردد موتورسیکلت‌هاست.

وی تاکید کرد: در بخش عمومی که مربوط به تردد ناوگان سنگین و نیمه سنگین در شهرداری تهران است اتوبوس‌ها و بخش اندکی از آن مینی بوس ها در انتشار ذرات معلق تاثیرگذار هستند.

وی در ادامه گفت: سهم ناوگان اتوبوسرانی شهرداری تهران در حدود ۵ درصد است، فراتر از آن نقش کامیون‌های دیزل است که در حدود ۱۵.۷ در انتشار ذرات معلق در بخش منابع متحرک بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و لازم است حتما در این زمینه تمهیدات لازم دیده شده است.

میرزایی قمی درخصوص یکسان بودن رویه انجام معاینه فنی در کل کشور هم توضیح داد: معیار سنجش مراکز معاینه فنی استاندارد کشوری است که تحت سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور با عنوان «سیمفا» فعالیت خود را انجام می‌دهند، مراکز معاینه شهر تهران هم مستثنی از سایر مراکز معاینه فنی نیستند و طبق ضوابط و دستورالعمل اجرایی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بابت انجام آزمون های معاینه فنی، این آزمون‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند که بخشی از آن مربوط به آلایندگی خودرو و بخشی مربوط به ایمنی خودرو است و برای اینها یکسری حدود مجاز در قانون در نظر گرفته شده و تمام مراکز معاینه فنی موظف هستند از طریق تجهیزات و دستگاه‌هایی که در مراکز مستقر کردند نسبت به اندازه گیری این پارامترها اقدام کنند.

به گفته وی، زمانی که خروجی این پارامترها بر اساس آن استانداردی که مشخص شده در حدود و بازه مجاز باشد وسایل نقلیه گواهینامه معاینه فنی معتبر را دریافت می کنند و در صورتی که خارج از آن حدود باشد در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند.

وی افزود: آنچه مسلم است حدود مجاز و دستورالعمل‌ها برای کل کشور یکسان است و هیچ تفاوتی ندارد، فقط تفاوتی که ممکن است وجود داشته باشد در برند، نوع و عمر کارکرد دستگاه‌هایی است که در مراکز معاینه فنی جهت انجام آزمون‌های مکانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهم ۱۱ درصدی پلاک‌های شهرستان در انتشار آلاینده‌های گازی در پایتخت براساس آمار سیاهه انتشار

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه در حل معضل آلودگی هوا، پلاک های پایتخت و یا خودروهایی که در شهر تهران تردد می‌کنند باید ملزم به انجام معاینه فنی در شهر تهران شوند، توضیح داد: یکی از کلانشهرهایی که درگیر موضوع آلودگی هوا است، شهر تهران است و بیشترین آلایندگی هم به جهت منابع متحرکی که گفته شد در شهر تهران اتفاق می افتد.

وی یادآور شد: یکی از پیشنهادات ما این موضوع بوده که در قانون این پیش بینی در نظر گرفته شود که خودروهای پلاک تهران و خودروهایی که در شهر تهران تردد می‌کنند صرفا از مراکز معاینه فنی معتبر شهر تهران گواهی معاینه فنی را دریافت کنند.

به گفته وی، این پیشنهادی که دادیم مبتنی بر ادله فنی و اعداد و ارقامی است که آنها را استخراج کردیم. بر اساس آمار مبتنی بر سیاهه انتشار در حدود ۱۱ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و ۴ درصد از انتشار ذرات معلق در همان دسته منابع متحرک ناشی از ورود و تردد خودروهای پلاک شهرستان است و اکثر این خودروهای پلاک شهرستان هم از مراکز خارج از شهر تهران اقدام به دریافت معاینه فنی می‌کنند.