آبادان - ایرنا - مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت گفت: دیجیتال سازی اسناد صنعت نفت و شناسایی اشیا و اسناد جدید در اولویت کاری این مرکز قرار دارد.

حسین شاملی روز شنبه در حاشیه آیین رونمایی از سند قدیمی کارآموزی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در موزه کارآموزان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرکز اسناد صنعت نفت با هشت موزه فعال و یک مرکز اسناد فعال، نگهداری موارد واجد شرایط تاریخی در حوزه صنعت نفت را برعهده دارد.

وی افزود: تاکنون ۱۱۴ بنای متعلق به صنعت نفت کشور ثبت ملی شده و ۷۰۰ بنای واجد شرایط میراثی در صنعت نفت شناسایی شدند و در حال شناسایی بناهای دیگر هستیم.

شاملی گفت: مسئولیت شناسایی اسناد جدید و بروز رسانی و نگهدای موزه صنعت نفت بر عهده مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت کشور است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت ادامه داد: ۱۴ هزار شی تاریخی در صنعت نفت کشور شناسایی و کدگذاری شده و در گنجیه اشیا در تهران ۱۲ هزار شی تاریخی نگهداری می‌شود و هر روز به این تعداد با شناسایی اشیاد جدید در انبارهای شرکت‌های عملیاتی افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به این مطلب که آبادان یکی از مراکز عملیاتی صنعت نفت است در حال حاضر ۷۰درصد از بناهای تاریخی صنعت نفت در این شهر قرار دارد و در موزه بنزین خانه ۳۳۵ شی و در موزه کارآموزان ۲ هزار و ۵۰۰ شی نگهداری می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان نیز گفت: همزمان با روز جهانی موزه‌ها، اسناد تازه متعلق به یکی از کارآموزان به نام مرحوم خان‌بابا کاظمی که توسط بازماندگان تحویل داده شد در موزه کارآموزان به عنوان بزرگترین موزه صنعت نفت کشور، در معرض دید قرار گرفت.

محمد بنی سعید اضافه کرد: این اسناد اصل و بسیار ارزشمند هستند.

وی اظهار کرد: آبادان به عنوان شهر اولین های در کنارموزه شهر و باغ دفاع مقدس در حوزه صنعت نفت سه موزه مهم و بزرگ دارد که مهمترین شهر در بخش موزه‌های صنعت نفت در ایران است.

بیشترین آثار ثبت ملی در صنعت نفت مربوط به آبادان از همه نقاط کشور بیشتر است و با توجه به تاریخ نفت در شهر این امکان و ظرفیت وجود دارد که ۵۰۰ مکان در این فهرست ثبت ملی شود.

موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان، اولین و بزرگترین موزه صنعتی کشور با ۱۲هزار مترمربع مساحت دارای هفت هزار متر فضای موزه‌ای است.