به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه در جلسه ستاد مشترک اقتصاد دریا اظهار کرد: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا محور در برش استانی باید ماموریت هر دستگاه مشخص و برنامه های آنها هدف گذاری و دستگاهها بر اساس اهداف مورد نظر هر سه ماه یکبار گزارش کیفی خود را ارائه کنند.
وی سهم اقتصاد دریا محور کشور از تولید ناخالص ملی را پنج درصد اعلام کرد و افزود : سهم استان گیلان با وجود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از اقتصاد دریا ۲ درصد است درحالیکه کشورهای توسعه یافته سهم ۵۰ درصدی از اقتصاد دریا دارند؛ برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت اقتصاد دریا باید از توانمندی های نخبگان علمی و دانشگاهیان استفاده کرد.
وی به وجود سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا در استان گیلان اشاره کرد و گفت: بندر آستارا تاکنون نتواسته از همه ظرفیت های بندری خود بهره لازم را بگیرد، لذا ظرفیت اقتصادی محسوب نمی شود؛ ظرفیت اسمی بندرانزلی نیز تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ هزار تن کالاست اما اکنون تنها یک میلیون تن از این ظرفیت فعال است و عملیات ترانزیت کالا از این بندر تنها از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود که در صورت اتصال ریل به این بندر می توان ظرفیت آن را افزایش داد.
عباسی اضافه کرد: اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین نیز ظرفیت بسیار مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد که باید در ماههای آینده درصد استقبال فعالان اقتصادی از حمل و نقل ریلی ارزیابی شود که اتصال بندر کاسپین به ساحل مکران تا چه اندازه می تواند در افزایش درآمد ناخالص ملی اثر گذار باشد.
استاندار گیلان تصریح کرد: باید با افزایش تخلیه و بارگیری از اسکله ها و فزونی سرعت کار در بین بنادر رقابت ایجاد کنیم و بر ظرفیت ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی اضافه کرده و با در کنار هم قرار دادن اقتصاد دریا محور، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد صنعتی و سایر زنجیره ها ارزش افزوده هر بخش را مشخص کنیم.
وی افزود: برای احداث کارخانه کشتی سازی رفع موانع انجام و مصوبات لازم اخذ شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است؛ لذا بانکهای عامل می توانند با سرمایه گذاران موفق ارتباط برقرار کرده و تسهیلات لازم را برای سرعت بخشیدن به کار در اختیار این سرمایه گذاران قرار دهند.
عباسی تصریح کرد: باید سهم گیلان از اقتصاد و گردشگری دریایی تعیین و در این بخش سرمایه گذاری شود؛ بندر چمخاله لنگرود از ظرفیت گردشگری و شیلاتی مناسبی برخوردار است که می توان آن را بکار گرفت؛ از این رو باید عملکرد کیفی دستگاهها در بخش های مختلف مشخص شود.
وی جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه کشتی سازی در بنادر انزلی و کاسپین را یکی از امتیازات دولت سیزدهم در شکوفایی اقتصاد دریا محور دانست و افزود: در این خصوص باید کارگو(روش حمل باری است که در آن یک یا چند کالا از طریق هواپیماهای غیرمسافربری و تجاری به نقاط مختلف دیگر فرستاده می شوند) فعال شود و آن بخش از کالاهایی که از طریق دریا حمل می شود را می توان با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ترانزیت کرد تا هزینه ها کاهش یابد.
عباسی اظهار کرد: بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه صادرات ایجاد شده است؛ باید از این فرصت استفاده کنیم تا صادرات استان از واردات فزونی یابد.
وی گفت : برای ایجاد بنادر جدید در استان ابتدا باید ظرفیت موجود ۱۵ هزار تن تخلیه و بارگیری استان تکمیل شود تا در مورد احداث بندر جدید تصمیم گیری کنیم؛ اسناد بالادستی و سیاست های راهبردی رهبر معظم انقلاب مشخص شده است و در برنامه هفتم بودجه هم فصل خاصی به اقتصاد دریا محور اختصاص یافته است؛ باید هدف گذاری در برش استانی برای شکوفایی اقتصاد دریا محور در دستور کار داشته باشیم.
وی تاکید کرد: شرایط لازم برای نخبگان و دانشگاهیان فراهم می شود تا آنان بهترین راهکار موجود با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی را برای بهره مندی از ظرفیت دریا محور براساس آمایش سرزمینی پیدا کرده و بانکها نیز باید در این خصوص به تکالیف خود عمل کنند.
عباسی اضافه کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان گیلان باید توسعه اقتصاد دریا محور از مقدمات و تشریفات خارج شده و ایده ها طبق قواعد و قوانین وشیوه نامه های مشخص شده عملی شوند.
وی گفت: مقدمات احداث ریل رشت - آستارا نیز فراهم شده است و درحال آزاد سازی زمین ها هستیم.
حسین محمدیان معاون اقتصادی استانداری گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد : ایجاد بندر شیلاتی در کیاشهر فرصت بسیار بزرگی است تا اقتصاد دریا در استان گیلان شکوفا شود که بلااستفاده مانده است؛ این بندر قابلیت آن را دارد که ۲مقوله گردشگری و تولیدات شیلاتی را بصورت همزمان داشته باشد.
مدیر کل سازمان برنامه بودجه استان گیلان نیز در این جلسه برای تحقق اقتصاد دریا محور چهار سناریو تعریف کرد و گفت : باید از حکمرانی متفرق- تامین مالی دولتی به سمت سناریو حکمرانی یکپارچه - تامین مالی عمومی خصوصی حرکت کنیم.
در این جلسه مسئولیت کمیته انرژی نو با منشاء دریا به برق منطقه ای، خدمات برتر به دانشگاه گیلان، محیط زیست دریایی به اداره کل محیط زیست، گردشگری ساحلی و دریایی به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شیلات و کشاورزی دریای به شیلات گیلان، صنایع دریایی به صنعت، معدن و تجارت و حمل و نقل و بازرگانی به راه و شهرسازی سپرده شد.