سنندج-ایرنا- کردستان دومین استان اجرا کننده طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور بود که امروز این طرح در استان به ایستگاه پایانی رسید و نتایج آن نویدبخش توسعه سرمایه گذاری در این منطقه است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در استان خراسان جنوبی، استان کردستان هم به عنوان گام دوم مطالعاتی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب و عملیات یکپارچه آن به عنوان اولویت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستور کار قرار گرفت.

در راستای این طرح، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از خرداد سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ در استان کردستان ۷۵ پروژه اکتشافی انجام داده است.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور روز یکشنبه در آیین اختتامیه این طرح در استان، اظهار کرد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان شامل ۲۵ بلوک اکتشافی در پهنه‌ای به مساحت ۱۵ هزار ۶۲۵ کیلومتر مربع است که در هر بلوک لایه‌های اطلاعاتی شامل نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی و در مقیاس یک‌پنجاه هزارم مطالعه و تهیه شده است.

علیرضا شهیدی ادامه داد: همچنین لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد نیز در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به میزان ۲۲هزار کیلومتر خطی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری برداشت شده است.

وی بیان کرد: از کل استان ۱۴ هزار ۳۸۱ نمونه برای داده‌های نقشه ژئوشیمی و ۳ هزار ۱۶۷ نمونه کانی‌سنگین سنجش و آزمایش شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور افزود: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان خبر می‌دهد که بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه شود.

۵۸ درصد از مساحت کردستان زیر پوشش پرواز ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این مراسم اظهار کرد: در راستای نهضت اکتشاف مواد معدنی در استان و با پیگیری استاندار بعد از ۲ سال طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی به نتیجه رسید.

بختیار خلیقی بیان کرد: پرواز ژئوفیزیک هوایی ۵۸ درصد مساحت استان را زیر پوشش قرار داد و نتایج کمی و کیفی مطلوبی از آن بدست آمد.

وی با اشاره به اینکه مواد معدنی هم چون آهن، طلا، مس، سرب و منگنز در نتیجه این طرح در استان کشف شده است، گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم تلاش خواهیم کرد به رشد هشت درصدی در حوزه معدن دست یابیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: تولید اطلاعات زیرساخت برای اکتشاف ذخایر پنهان و افزایش چهاربرابری دقت و کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه معدن از جمله برنامه ها و اهداف ماست.

اهداف کلی این طرح شامل توسعه مناطق کم‌برخوردار و ایجاد اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول، ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها بیان شده است.

همچنین، داده‌های به دست آمده در این طرح، تحول بزرگی در دقت و مقیاس نقشه‌های زمین‌شناسی، بازبینی نقشه‌های پیشین و اطلاعات آمایشی سرزمینی ارائه داده، به طوری که دقت داده‌های پیشین را چهار برابر افزایش داده است.

توجه به این موضوع ضروری است که در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، یک‌هزار و ۲۶۰ پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی طی پنج سال و با پشتیبانی و تامین منابع هدفمند و مناسب انجام خواهد شد که موجب تحولی چشمگیر در حوزه تولید اطلاعات پایه کشور و کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری در حوزه عمران، معدن و زیرساخت‌های کشور خواهد شد.