بیرجند - ایرنا - ۱۷ بیمار مرگ مغزی از ابتدای سال گذشته تاکنون با اهدای اعضای بدن در فهرست انسان‌های جانبخش جاودانه شدند و آمارها حکایت از ارتقای شاخص اهدای عضو در استان خراسان جنوبی دارد.

به گزارش ایرنا، اهدای عضو به ویژه در فرهنگ ایرانیان که مزین به صفاتی مانند نوعدوستی و از خودگذشتگی است، یکی از روش‌های جاودانه ماندن به شمار می‌رود و اگرچه جان عزیزی از دست می‌رود اما چند انسان دیگر جان دوباره می‌گیرند.

خانواده‌هایی هر روز گوش به زنگ تلفن هستند تا امکان اهدای عضو فراهم شود و بیمارشان فرصت دوباره‌ای برای زندگی داشته باشد.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقد هستند که عوامل متعددی در فرهنگ اهدای عضو دخیل است؛ خوشبین بودن خانواده‌ها به بازگشت بیمار مبتلا به مرگ مغزی، هراس از اهدای عضو، عواطف والدین و خانواده‌ها نسبت به فرزند، ناآگاهی از تفاوت کما و مرگ مغزی، کم اطلاعی از حکم شرعی این اقدام یا تاخیر در تصمیم گیری برای ترویج این فرهنگ تاثیرگذار است.

این در حالی است که بعد از اعلام مرگ مغزی، چهار تا هفت روز برای پیوند اعضا وقت باقی است در غیر این صورت هر روز که بگذرد یک عضو از فرد دیگر قابل پیوند نیست.

افراد متعددی از کودک، پیر و جوان در فهرست طولانی پیوند اعضا قرار دارند در حالی که هر فرد مبتلا به مرگ مغزی می‌تواند ناجی جان هشت نفر باشد.

امیرحسین کوچی ۱۵ ساله کوچکترین اهدا کننده عضو بود که سال گذشته در خراسان جنوبی کلیه‌ها، کبد، قرنیه‌ها و پوست او به بیماران در صف اهدا پیوند زده شد.

در میان ۱۷ جان آفرین، استاد ذوالفقار بیتانه نیز جاودان شد که فروردین امسال در حادثه رانندگی از ناحیه سر مصدوم شد و پس از عمل جراحی به کما رفت.

استاد موسیقی مقامی کشور در بخش ICU بیمارستان شهید چمران فردوس بستری شد اما تلاش برای بهبودی این هنرمند نتیجه‌بخش نبود و دچار مرگ مغزی شد، در نهایت روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، پیکر وی از فردوس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پیوند اعضا منتصریه مشهد منتقل شد و تحت عمل جراحی اهدا عضو قرار گرفت که با اهدای عضو به چند بیمار جان دوباره بخشید.

ارتقای ۵۶ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۴ فرد دچار مرگ مغزی در استان خراسان جنوبی سال گذشته با رضایت خانواده به مرحله اهدای عضو رسیدند و ٣٠ عضو شامل کلیه، کبد، قلب و پانکراس از آنها برداشت شد.

سید محمد موسوی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در خراسان جنوبی نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی گفت: این شاخص‌ در سال ۱۴۰۱ شامل ٩ فرد مرگ مغزی بوده که مقایسه آنها گویای روند افزایشی اهدای عضو در خراسان جنوبی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: اعضای برداشت شده از افراد مرگ مغزی در سال گذشته شامل ٢ قلب، ۱۵ کلیه، ١٢ کبد و یک لوزالمعده (پانکراس) بود.

اعضای ۹ بیمار مرگ مغزی اهدا نشد

وی اضافه کرد: تعداد موارد مرگ مغزی که به‌ دلیل رضایت ندادن خانواده‌ها به اهدای عضو منجر نشد در سال گذشته ٩ مورد بود و اگر این موارد به اهدای عضو منجر شده بود می‌توانست حداقل جان ٧٢ بیمار را نجات دهد.

موسوی میرزایی، مهمترین موضوع در اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی را اخذ رضایت از خانواده‌ها دانست و گفت: هنوز برخی خانواده‌ها، اطلاعات و آگاهی چندانی درباره تفاوت مرگ مغزی و حالت کما ندارند که لازم است آموزش‌های بیشتری در جامعه ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی نیز در اخذ رضایت از خانواده‌ها موثر است ادامه داد: برخی خانواده‌ها خواهان معرفی افراد گیرنده عضو اهدایی هستند در حالی که طبق قانون نمی‌توان نام و هویت گیرندگان را اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره جایگاه خراسان جنوبی از نظر شاخص اهدای عضو در کشور گفت: با توجه به جمعیت استان، از این نظر هنوز جای کار زیادی وجود دارد هرچند در سه سال اخیر و پس از اوج همه‌گیری کرونا، روند آن افزایشی است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال سه مورد اهدای عضو در خراسان جنوبی داشتیم یادآور شد: اعضای قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه بر این برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

موسوی میرزایی همچنین به راه اندازی و تجهیز بخش پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند اشاره کرد و گفت: امیدواریم با فراهم شدن این زیرساخت، بیماران برای پیوند کلیه به خارج از استان اعزام نشوند.

۳۱ اردیبهشت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نامگذاری شده است.