به گزارش ایرنا از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران، شهریار افندیزاده روز شنبه با بیان اینکه شبکه حمل و نقل همگانی پایتخت و نقشه راه توسعه آن بطور مستمر پایش و بازبینی میشود، افزود: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مطالعه حمل و نقل همگانی یکپارچه (مسیر، ناوگان، ایستگاهها و پایانهها) را با هدف بازبینی مدل طراحی شده شبکه حمل و نقل همگانی شهر و تعریف گزینههای جدید توسعه خطوط شبکه حمل و نقل همگانی، تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در دستور کار قرار داده است. ️
وی اظهار کرد: طی این مطالعه، گزینه های مختلف درخصوص توسعه و احداث خطوط انبوه بر ریلی، انبوه بر غیرریلی، اتوبوسرانی و شبکه شبه همگانی توسط این سازمان مورد بررسی و تحلیلهای ترافیکی و اقتصادی قرار گرفت و سرانجام نقشه راه حمل و نقلی ریلی و مجوز توسعه شبکه حمل و نقل همگانی شهر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصویب شد. ️
افندیزاده ادامه داد: این سازمان با توجه همه جانبه به تمامی ارکان حمل و نقل همگانی دراین مطالعه اهدافی همچون تقویت خطوط حمل و نقل همگانی شهر، بهبود یکپارچگی سیستم حمل و نقل همگانی، ارتقای دسترسی مسافران حومه به شهر تهران، سهولت دسترسی و افزایش پوشش شبکه حمل و نقل همگانی بالاخص در مناطق در حال توسعه شهر تهران و مناطق کم برخوردار را دنبال کرده است. ️
وی اضافه کرد: با اجرای مصوبه فوق تا تکمیل خطوط ریلی و توسعه و بازنگری خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی انتظار می رود سهم حمل و نقل همگانی از کل تقاضای سفر شهری به میزان حدود ۱۰ درصد افزایش یابد و بدیهی است با افزایش سهم حمل و نقل همگانی در سفرهای روزانه شهر تهران، می توان انتظار داشت مجموع سوخت مصرفی توسط وسایل نقلیه و گاز مونوکسید کربن ناشی از سفرهای شهری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند که باعث کاهش آلودگی هوا بالاخص در نقاط مرکزی شهر تهران خواهد شد همچنین مجموع زمان سفر درونشهری (خودرو - ساعت) حدود ۱۵ درصد نسبت به وضع موجود کاهش پیدا می کند.
گفتنی است؛ آخرین طرح جامع ریلی مصوب شهر تهران مربوط به سال ۱۳۸۷ بوده که بعد از گذشت حدود ۱۵ سال، مطالعات حمل و نقل همگانی کامل و جامع توسط شهرداری تهران تهیه شده و به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است.