هادی حقیقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفر سال گذشته استاندار خراسان رضوی به مسکو مقرر شد که نشست مشترک کشورهای مسیر حمل کالا از روسیه به قزاقستان و ترکمنستان و ایران با هدف رفع موانع موجود و هم افزایی بخشهای دولتی کشورهای یاد شده برای ارتقای ظرفیت حمل و نقل کالا از طریق ریل برگزار شود.
وی اضافه کرد: در این همایش که عنوان مگاپروژه "ایران- راه" را دارد، از فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل و ترانزیت از کشورهای روسیه، قزاقستان ترکمنستان، قطر، عمان، فنلاند، افغانستان، پاکستان، هند، تاجیکستان و ازبکستان برای حضور دعوت به عمل میآید.
مسوول هماهنگی بازارچههای مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی مهمترین هدف این همایش را ارتقای ظرفیتهای حمل و نقلی و معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در مسیر سرخس - چابهار در جمهوری اسلامی ایران ذکر و بیان کرد: رفع موانع حمل و نقل و ترانزیت برای فعالان اقتصادی در دالان های ترابری شمال - جنوب و شرق - غرب با تکیه بر محور شرق مهمترین بخش این همایش خواهد بود.
حقیقی افزود: ظرفیت حمل و نقل بین الملل خراسان رضوی در مرز سرخس ۷.۵ میلیون تن در سال است که امسال ۴.۵ میلیون تن آن در سال محقق شده و امید است مگاپروژه "ایران-راه" اقدامی برای تقویت زیرساختهای تجاری و بازرگانی کشور با محوریت خراسان رضوی باشد.
به گزارش ایرنا، دالان ترابری شمال – جنوب در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود که در طول سال های بعد، شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی پیوستند.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور میکند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما دالان ترابری ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این دالان ترابری سه مسیر شامل ۲ مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی - دریایی روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود. اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید.
این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی دالان ترابری شمال - جنوب است. در بخش ریلی شرق دریای خزر، دالان ترابری شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از ۲ مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان میشود و از طریق خط آهن به جنوب ایران میرسد.