رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص ویژگیهای شخصیتی و کاری شهید حسین امیرعبداللهیان و دستاوردهای وی در تحقق اهداف سیاست خارجی کشورمان، اظهارداشت: در ابتدا شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیتالله آل هاشم امام جمعه آذربایجان شرقی و سردار موسوی و سایر همراهان آنها که در حادثهای شوک آور به شهادت رسیدند و ملت ایران و بلکه ملتهای مسلمان و آزاده جهان را در غم عمیقی فرو بردند را تسلیت عرض میکنم.
وی گفت: شهادت شهدای خدمت باعث تحول و حیاتی جدید و دمیدن روح جدیدی در کالبد انقلاب اسلامی ایران شد.
سفیر ایران در پاکستان در پاسخ به این سئوال که نقش امیرعبداللهیان در سیاست خارجی چگونه بود تصریح کرد: «وزارت امور خارجه مجری سیاست خارجی کشور است» طراحی و سیاست گذاری آن در شورای عالی امنیت ملی و به ویژه پس از تایید مقام معظم رهبری به عنوان حاکم اصلی و مشرف بر هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه و بر همه دستگاههای کشوری و لشکری است که به همه دستگاههای کشور ابلاغ میشود و وزارت امور خارجه هم اجرای بخشی از این سیاست گذاری کلی را بر عهده دارد.
اجرای «سیاست توجه به همسایگان» در دولت سیزدهم پُررنگ بود
امیری مقدم بیان کرد: وزارت امور خارجه به دلیل برخورداری از سفارتخانههای مختلفی که در کشورهای مختلف جهان دارد و بر حسب وظیفه ذاتی و مسیولیت دیپلماسی به عنوان خط مقدم اجرای این سیاست است و اهمییت وزارت خارجه به گونه ای است که دستگاههای دیگر تلاش میکنند که خود را با وزارت خارجه هماهنگ کنند و باید هم اینگونه باشد.
وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از سیاستهایی که پیشتر هم جزو سیاستهای کلی کشور بود، اما این دولت به شکل پررنگتری آن را اجرایی کرد «سیاست توجه به همسایگان» بود که به اعتقاد من سیاست سنجیدهای هم بود زیرا توسعه روابط با همسایگان فواید مختلفی در بر دارد ببینید اگر ما میخواهیم با تحریمهای ظالمانه مقابله کنیم، بهبود روابط با همسایگان برای ما بسیار حائز اهمیت است اگر بخواهیم تجارتی با خارج داشته باشیم کشورهای همسایه برای ما مهم است و اگر هم بخواهیم وارداتی از خارج داشته باشیم باز هم کشورهای همسایه برای ما مهم به حساب میآیند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: به دلیل برخورداری از «مرزهای مشترک با همسایگان» ما میتوانیم تجارت مرزی با آنها داشته باشیم که این خودش یک عامل اساسی برای توسعه تجارت و «کمک به رفع تحریمها» به حساب میآید و همچنین کمک میکند که تولیدات داخل کشور به خارج منتقل شود.
امیری مقدم بیان داشت: سیاست توجه به همسایگان سیاستی بود که توسط آقای رئیس جمهور در زمان فعالیت های انتخاباتی اعلام و سپس هم به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسید و بعداً به سمت اجرا شدن رفت و دستاوردهای خوبی داشت و در این زمینه نمره دولت، شخص آقای امیر عبداللهیان و وزارت امور خارجه بسیار خوب و متمایز با گذشته بود.
در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران سلاح هستهای معنایی ندارد
وی ادامه داد: یکی دیگر از سیاستهای این دولت این بود که ضمن «حفظ مواضع و دستاوردهای دانش صلح آمیز هستهای» کشور تلاش کرد که توافق برجام را در صورت امکان بار دیگر به سمت اجرا ببرد. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از برجام خارج نشده بود، ایران پایبند به برجام ماند و آنکه از برجام خارج شد آمریکا و رئیس جمهور آن کشور بود.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه تلقی به وجود آمده این بود که با روی کار آمدن دولتهای جدید در ایران و آمریکا، توافق برجام مجدد اجرایی شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملاً متعهد و پایبند به برجام بود زیرا برنامه هسته ای کشورمان صلحآمیز است و «در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران سلاح هستهای اصلاً معنایی ندارد».
امیری مقدم افزود: اتفاقات اخیری هم که در جریان عملیات وعده صادق رخ داد نشان داد که جمهوری اسلامی ایران یک «سیاست دفاعی و بازدارندگی» بسیار کارآمدتر از کسانی که سلاح، کلاهک و موشک هستهای دارند، است و آنهایی که دارای سلاح هستهای هستند از بازدارندگی برخوردار نیستند.
وی گفت: بنابراین مذاکرات میان دولتهای جدید ایران و آمریکا در خصوص «احیای توافق برجام و رفع تحریمها» شروع شد، اما متاسفانه بنا به دلایل گوناگونی دو طرف تاکنون به توافق نرسیدهاند و توافق برجام تا به امروز اجرایی نشده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بیان داشت: حالت منطقی این موضوع آن بود که دولت جدیدآمریکا اعلام می کرد به برجام برگشتم و اگر فردای همان روز این را میگفت که به برجام بازگشته است مسئله حل میشد، اما متاسفانه آنها به بهانههای مختلف مانع از تحقق این موضوع شدند.
ایران مخالف طرح دو دولتی در مساله فلسطین است
امیری مقدم با اشاره به ابزارهای پیش برنده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، تصریح کرد: از همان ابتدای انقلاب اسلامی «سیاست حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی» به عنوان سیاست اصولی کشور درآمد و در طول زمان نهادینه شد و حتی در مجلس شورای اسلامی به صورت قانون درآمد.
وی افزود: راهحلهای دیپلماتیک، مردم سالارانه و دموکراتیک هم برای این مسئله از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شد از جمله برگزاری انتخاباتی آزاد در بین ساکنان اولیه سرزمین فلسطین و پس از آن مردم آن سرزمین بتوانند در صلح و آرامش به زندگی خود بپردازند. جمهوری اسلامی ایران این راهکار را به صورت رسمی به سازمان ملل متحد ارائه داد، اما متاسفانه خوی اشغالگری این رژیم به این مسائل وقعی نمی نهد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بیان داشت: به اعتقاد من رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا حتی یک ماه هم نمیتواند در این منطقه دوام بیاورد. وقایع هشت ماه گذشته در غزه نظریه و موضع جمهوری اسلامی ایران را برای همه دنیا اثبات کرد و درستی سیاست و اصول کشورمان بر همگان آشکار شد.
امیری مقدم گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران عدم پذیرش «طرح دو دولتی است» چرا که معتقدیم یک رژیمی به زور سرزمین مردمی را تصرف و اشغال کرده و عملاً هم در این ۷۶ سال خود این رژیم ثابت کرده که هیچ حق و حقوقی برای مردم فلسطین قائل نیست وبعد از توافق اسلو و پذیرش ظاهری تشکیل دولت خود گردان فلسطین سیاست دو دولتی نه توسط فلسطینیها بلکه توسط اسرائیل و آمریکا رد شده است.
یکی از شاهکارهای سیاست خارجی دولت سیزدهم حمایت از فلسطین بود
این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: شما ببینید روزی که رژیم صهیونیستی تاسیس شده چه مقدار از وسعت سرزمینی فلسطین در اختیار آنها بوده و امروز نقشه را ببینید که چه میزان تفاوت ایجاد شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان افزود: بنابراین یکی از شاهکارها و موفقیتهای دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه در این دوره حمایت جدی از فلسطین و مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی است و نقش شهید امیرعبداللهیان در این موضوع بسیار حائز اهمیت و پُررنگ است.
وی ادامه داد: تحرکاتی که در مجموع از وزارت امور خارجه، شخص شهید امیرعبداللهیان و مجموعه دولت در راستای تحقق اهداف سیاست خارجی نظام شاهد بودیم بسیار پویا، فعال و قابل قبول است و دستاوردهای بسیار خوبی را هم بدنبال داشت که در این میان میتوان به بهبود روابط ایران با برخی از کشورهای منطقه و عضویت در برخی از سازمانهای منطقهای و بین المللی از جمله سازمان همکاریهای شانگهای و بریکس اشاره کرد.
امیری مقدم گفت: شخص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در تمام مجامع و سازمانهای بینالمللی حضور پیدا کرده و به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران میپرداختند. به دلیل هماهنگی میان قوای سه گانه و بخش لشکری و کشوری و هماهنگی میان دولت با اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری، همگی اینعوامل فرصتهایی را در اختیار این دولت قرار داد تا در حوزه سیاست خارجی به شکلی پویا و فعال حرکت کرده و دستاوردهای مهمی را هم کسب کند.
دستگاه های اطلاعاتی رژیم بعث عراق امیرعبداللهیان را یک دیپلمات نمیدانستند!
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تصریح کرد: «میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه هستند» و همواره همپوشانی دارند، گاهی لازم است شما با ابزار نظامی، امنیتی و قدرت جلو بروید و گاهی لازم است که به بخش گفت و گو، مذاکره و دیپلماسی روی آورید. هماهنگی قوای لشکری و کشوری در دولت سیزدهم باعث شد تا میدان و دیپلماسی همگام و همراه یکدیگر پیش بروند و «نقش رئیس جمهور و وزیر خارجه» در این فراهم کردن چنین زمینه ای فوق العاده مهم بود.
وی عنوان کرد: شهید امیرعبداللهیان از ابتدا به استخدام وزارت امور خارجه درآمد، بنده ۲۰ سال است که ایشان را میشناسم، ارتباط داشته ایم و کارهای مشترکی را با یکدیگر انجام دادهایم. آقای امیرعبداللهیان با اینکه یک دیپلمات بود اما، یک گرایش فعالتر و توجه بیشتری را به آنچه که امروز از آن به عنوان میدان نام میبرند داشت و این گرایش و شور و شوق را در مقاطع مختلف بروز داد.
امیری مقدم در تشریح این شور و شوق بیان داشت: شهید امیر عبداللهیان در دوره رژیم بعث عراق یک کارشناس سیاسی در سفارت ایران در بغداد بود و در آن شرایط بسیار سخت عراق، ایشان با دوستان امنیتی که بار بیشتر و مسئولیت بیشتری بر عهده داشتند با انگیزه فردی همکاری و همیاری خیلی خوبی را داشت با این نیت و هدف که بتواند به نحوی کمکی به کشور، سیاست خارجی و ماموریتی که بر عهده این نیروها گذاشته شده بود انجام دهد این نزدیکی و جهد و جد باعث شد که «دستگاههای نظارتی و کنترلی رژیم بعث عراق» آقای امیرعبداللهیان را یک نیروی اطلاعاتی ارزیابی کرده بودند و به هیچ وجه قبول نداشتند که ایشان عضوی از وزارت امور خارجه است، اسناد باقی مانده از آن رژیم گواه این واقعیت است.
بخش سخت نظام در حال تولید قدرت و ظرفیت برای کشور است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تصریح کرد: بنابراین این موارد نشان میدهد که ایشان یک «انگیزه مضاعفی برای کار در حوزه مقاومت داشت». پس از آن هم که در بحرین سفیر شدند باز هم تعامل ایشان با دستگاههای مختلف و برخی جریانات نهضتی به همین ترتیب برقرار بود و بعد از آن هم که به وزارت امور خارجه برگشت و مدتی مدیر کل و بعدا به رده معاونت وزیر رسید نیز هماهنگی بسیار خوبی با بخشهای نظامی و «به ویژه نیروی قدس و شخص شهید سلیمانی» داشت و خیلی از جاها کارهای مختلف را با هماهنگی شهید سلیمانی انجام میداد.
وی گفت: بنا به هماهنگی، همیاری و همکاری زیادی که آقای امیرعبداللهیان با بخشهای نظامی و نیروی قدس داشتند برخی گمان میکردند که ایشان عضو نیروی قدس است یا به عمد چنین برچسبی به ایشان می زدند.
امیری مقدم تاکید کرد: شهید امیرعبداللهیان میدانست که «بخش سخت نظام در حال تولید قدرت و ظرفیت برای کشور است» و اهمیت این ظرفیت طی تحولات ۸ ماه گذشته برای هر انسانی که الفبای سیاست خارجی را هم بداند کاملاً روشن شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: آمریکا و اسرائیل تنها برای تصرف سرزمین فلسطین به این منطقه نیامدند، بلکه برای مقابله با اسلام، مقابله با کشورهای منطقه و سرمایههای منطقه آمدند و واقعیت این است که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند تمام لبنان، اردن، بخش مهمی از مصر، بخش مهمی از عراق، سعودی و سوریه را هم تصرف خواهد کرد و این جزو نقشه اولیه صهیونیستها است. «آنها برای مقابله با اسلام این رژیم جعلی را طراحی کردند». و حمایت آمریکا و بخشی از کشورهای غربی از نسل کشی این رژیم این ایده را بروشنی تایید می کند.
وی بیان داشت: شما ببینید امروز چه کسانی در عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین در حال مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند، امروز یک جبهه گسترده در منطقه به لطف پروردگار با امکاناتی وسیع ایجاد شده است که از دانش سیاسی، نظامی و امنیتی و البته از امکانات و ابزار مناسب هم برخوردار هستند.
شهید امیرعبداللهیان در هیچ مقطعی خودش را از پرونده فلسطین منفک نکرد
امیری مقدم گفت: رژیم صهیونیستی با سبوعیت در حال کشتار هزاران نفر زن کودک و به تعبیری نسل کشی علیه مردم غزه است و رسوای افکار عمومی در جهان شده و رأی «دیوان بین المللی دادگستری» در خصوص تایید نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی نیز تایید این مدعا است. امروز نخبگان سیاسی در آمریکا مورد سرزنش جدی مردم خود در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اضافه کرد: شهید امیرعبداللهیان جزو آن دسته از برادرانی بود که «در هیچ مقطعی خودش را از پرونده فلسطین منفک نکرد» و به این واسطه هم گاهی سرزنش شد، گاهی اتهام خورد، اما در این مسیر ماند و در این دوره هم وزیر امور خارجه شد که باز کاملاً در این زمینه فعال بود. مصاحبههای شهید امیرعبداللهیان، سخنرانیهای او در مجامع و سازمانهای بینالمللی و نشستهای مختلف داخلی و خارجی نشان داد که نقش شهید در این خصوص بیبدیل بود.
وی عنوان کرد: از لحاظ فردی هم، شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی فوق العاده خوش سلوک و خوش اخلاق بود و امروز محبوبیت وی در وزارت امور خارجه محبوبیت فوق العاده بالایی است. به لطف پروردگار شما دیدید که در سه سال گذشته هم عملکرد ایشان باعث شد که وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه منتخب ملی انتخاب شود.
امیری مقدم در پایان خاطرنشان کرد: بنده شاهد بودم که شهید امیرعبداللهیان مرتباً با وزرای سابق و اسبق جلسه میگذاشت از تفکرات آنها استفاده میکرد، «اجماع سازی میکرد» و شدیداً معتقد به استفاده از همه امکانات و ظرفیتها بود و در این راه هم موفق بود. سرانجام هم به شهادت نائل آمد که آرزوی هر مسلمانی است و بهترین مرگی است که خداوند برای انسان مقرر کرده و گویا دست تقدیر اینطور بود که یک مجموعه گل جمع شوند و در یک چنین حادثهای از این دنیای فانی به دنیای ماندگار و بهشت رضوان الهی منتقل شوند، انشالله خداوند روح آنها را با اولیاالله محشور کند.