ابراهیم فیاض در گفتوگو با خبرنگار جامعه ایرنا افزود: ایرانیها مدنیت بسیار عظیمی دارند که در چنین مراسمهایی متجلی میشود؛ شما حتی در کشوری مانند عراق نیز چنین تشییع باشکوهی را نمیبینید. خاطرم هست که در عراق به تشییع پیکر یکی از شهدای مدافع حرم رفته بودم. مراسم خلوت بود و مشایعتکنندگان نظامی بودند. وقتی من به عنوان یک فرد غیر نظامی تابوت را همراهی کردم آنها از من تشکر کردند.
وی با بیان اینکه مرگ و زندگی پس از آن برای ایرانی ها مفهوم والایی دارد و مهم است، افزود: مناسکی چون تشییع پیکر آیتالله رئیسی هویت و مدنیت ایرانی را به شدت بازتولید میکند و نشان میدهد که ملت ایران هویتی زنده و به شدت هوشمند دارد و این مبحثی خیلی جدی است.
فیاض با اشاره به سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی بهشتی شهید شد تمام آثار منفی که دشمنان میخواستند با کشتن ایشان به وجود بیاورند از بین رفت و تبدیل به ضد خود شد؛ خاطرم است آن موقع ما در حزب جمهوری اسلامی فقط پنج نفر بودیم اما وقتی بهشتی شهید شد، حزب پر از عضو شد. این مرگها سبب بازتولید ملیت ایرانی شده و در تمام جهان مورد توجه واقع میشود.
این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، اخبار این تشییعها مختصر پخش میشد ولی اکنون با حضور شبکههای اجتماعی بازتاب آنها در جهان وسیع است.
هر جا مردمی بودیم، بُرد کردیم
فیاض گفت: تحلیل غربیها این بود که ایرانیها به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستند، در آیین تشییع شرکت نمیکنند اما شاهد عکس آن بودیم.
این مردم شناس خاطر نشان کرد: البته زندگی در ایران به خاطر سیاستهای سرمایهداری که سالها حکومتهای غربگرا در کشور اجرا کردند، دشوار شده است و مردم هم از این بابت ناراحت هستند.
فیاض با بیان اینکه از بعد جنگ، غربگراها بر کشور حکومت کردند، افزود: در ابتدای جنگ غربگرایی مثل بنی صدر حاضر نبود اجازه دهد مردم وارد میدان شوند. او به شدت با بسیج میجنگید اما از لحظهای که بنی صدر رفت و شَر غربگرایی از سر جنگ برداشته شد، شاهد بودیم که عملیاتهای فتحالمبین و بیتالمقدس صورت گرفت و پیروزی به دست آمد. هر جا مردمی بودیم، بُرد کردیم.
شهید رئیسی مسیر را به اصل انقلاب برگرداند
این استاد دانشگاه تهران آیت الله شهید رئیسی را فردی مردمی توصیف کرد و گفت: ما تا پایان جنگ مردمی بودیم اما پس از آن بازتوزیع غربگرایانه در کشور شروع شد و مردم سراغ سرمایهداری رفتند و رانت خواریهایی هم صورت گرفت؛ اما آقای رئیسی این قصه را برهم زد و مسیر را به اصل انقلاب برگرداند. دیدیم که مردم هم در تشییع جنازه ایشان چه کردند.
فیاض با بیان اینکه شهید رئیسی تبدیل به یک اسطوره شده است، افزود: جامعه هنوز در شوک از دست دادن رئیسی است چرا که باور نمیکرد ایشان به این زودی از دنیا برود. بعد از این شوک است که کم کم شهید رئیسی تبدیل به اسطوره این ملت خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت: برای زنده ماندن یک فرهنگ، تراژدی خیلی مهم است؛ البته نه به معنای غربی آن، بلکه به معنای سوگنامه بودنش. ایران فرهنگ خود را با همین سوگنامهها نگه داشته است، قبل از اسلام سیاوشان و بعد از آن شهادت امام حسین(ع). فرهنگ برای بازسازی خود به همین سوگنامهها برمیگردد.
فیاض افزود: یک جامعه زنده اخبار مرگ بزرگان خود را نگه میدارد، به آن آب و تاب میدهد و بر پایه آن مناسک میسازد. جامعه زنده از مرگ، حیات درست میکند. جامعه ایران نیز از مرگ رئیس جمهور خود زندگی میسازد.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادمالرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعهسی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت و قیام مردم در تشییع این شهدا در تبریز، قم، تهران، شهرری، بیرجند، مشهد، مراغه، زنجان و نجفآباد گفتند: این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است.