همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: برگزاری دوره‌های عمومی صنایع دستی در رشته‌هایی همچون عروسک‌بافی، مُرواربافی، منبت‌ریز و سراجی چرم برنامه‌ریزی شده که ۵۰ درصد این آموزش‌ها در روستاها و مناطق محروم اجرا خواهد شد.

«ابراهیم جلیلی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این دوره‌های آموزشی برای ۱۴۴ نفر و به میزان ۹۰۰ ساعت آموزش برگزار خواهد شد که تمامی علاقه‌مندان به رشته‌های هنری صنایع دستی می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه رشته منبت‌ریز با استقبال بسیاری خوبی از سوی هنرمندان مواجه شده است، افزود: یکی از برنامه‌های سالانه ما آموزش و ترویج صنایع دستی در سطح این شهرستان است و هر ساله بخشی از بودجه، صرف توانمندسازی و بالا بردن مهارت شاغلان صنایع دستی در ملایر می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: همچنین هفت دوره تخصصی صنایع دستی به صورت همایش یک روزه با عناوین بازاریابی در فضای مجازی و فروش آنلاین، آداب برخورد با مشتری، آشنایی با قوانین مالیاتی، آشنایی با قوانین و شرایط صادرات صنایع دستی برگزار خواهد شد.

جلیلی بیان کرد: این دوره‌ها حدود ۸۰۰ ساعت آموزش است و با تدریس اساتید دانشگاهی و با حضور هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد هنرمندان صنایع دستی استان در ۲۰ رشته صنایع دستی در شهرستان ملایر مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: هم اینک از ۴۵ هزار شاغل در بخش صنایع دستی استان، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در این شهرستان در بخش صنایع دستی فعال هستند.

۱۵.۵ درصد اشتغال ملایر مختص صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به اینکه صنایع دستی ۱۵.۵ درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده، افزود: در حال حاضر حدود پنج هزار و ۳۰۰ کارگاه کوچک و متوسط صنایع دستی در این شهرستان فعال است.

جلیلی بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار هنرمند به طور مستقیم و بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در حوزه هنرصنعت مبل و منبت فعالیت دارند و مبل و منبت حدود ۱۳ درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی؛ ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و شهر دانشگاهی، رشته‌های مرتبط با این صنعت در مراکز دانشگاهی این شهر ایجاد شده و در حال حاضر رشته‌ صنایع چوب در مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و مهندسی مبلمان در دانشگاه ملی مهندسی مبلمان تدریس می‌شود.

فعالیت حدود ۲ هزار ملایری در رشته مُرواربافی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به اینکه ملایر شهر ملی مرواربافی است، یادآور شد: در حال حاضر هزار و ۸۰۰ هنرمند صنایع دستی در زمینه مُرواربافی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۶۰۰ هنرمند در روستای ملی داویجان فعالیت می‌کنند.

جلیلی با بیان اینکه بیش از ۲۰ کارگاه بزرگ مُرواربافی و ۱۲۰ کارگاه متوسط و مابقی به صورت مشاغل خانگی در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: با برگزاری دوره‌های آموزشی در تلاش برای توسعه صنایع دستی این شهرستان و آشنایی جوانان و زنان روستایی با این هنرها هستند.

به گزارش ایرنا؛ ملایر شهر جهانی صنایع دستی است و بهمن ۱۳۹۸ هنر دست منبت ملایر بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.