به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی این شرکت، محمد متقی پور اظهار کرد: با توجه به اهمیت وجود این سیستم در خطوط ریلی، به علت تحریم، تعداد بسیار محدود و انگشت شماری از این سیستم در زیر ساخت های حمل و نقل ریلی کشور استفاده می شود و تامین آن تا به امروز از محل واردات انجام شده است.
وی ادامه داد: این سیستم جزو محصولات استراتژیک در بخش حمل و نقل ریلی به شمار می رود که برای نخستین بار در کشور توسط مهندسین و متخصصین این شرکت دانش بنیان، طراحی و تولید شده است و با تولید آن در داخل، کشور از واردات آن بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.
متقی پور افزود: این سیستم اجازه حرکت نسبی طولی ۲ ریل مجاور هم را فراهم می کند به گونه ای که عرض خط به هم نخورده و از مسیر منحرف نشود.
وی بیان کرد: در خطوط واقع شده در پل ها، تونل ها و خطوط جوشکاری به هم پیوسته، انبساط در اثر افزایش دما موجب تنش فشاری و انحنای ریلی و تغییر عرض خطوط ریلی شده و انقباض در اثر سرما موجب تنش کششی در خطوط ریلی شده و درزهای جوش را با مشکل گسست مواجه می کند که با استفاده از این سیستم این تنش ها برطرف شده، خطر خروج وسایل نقلیه از ریل کاهش و ایمنی و طول عمر خطوط ریلی نیز افزایش می یابد.
متقی پور اضافه کرد: رفع مشکل طولی ناشی از انبساط (کمانش) و انقباض (شکستکی جوش) در خطوط جوشکاری بهم پیوسته، جلوگیری از خروج خط وسیله نقلیه عبوری و بروز حادثه به علت انحنای خط، جلوگیری از عدم عملکرد صحیح ماشین سوزن به علت انبساط و انقباض خط، رفع مشکل حرکت سازه در پل ها و تونل ها، افزایش سرعت سیر وسایل نقلیه ریلی، کاهش زمان جابجایی بار و مسافر و کاهش هزینه های استهلاک خطوط و افزایش ایمنی سیر از جمله مزایای این سیستم است.
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) همچنین با اشاره به رونمایی از ۲ محصول جدید این شرکت در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته گفت: سیستم فستنینگ کراس استاپ و قطعه اسلایدچیر رولردار ۲ محصول تولیدی این شرکت بودند که در این نمایشگاه رونمایی شدند.
متقی پور افزود: استفاده از سیستم فستنینگ کراس استاپ در خطوط پرسرعت الزامی بوده و حمل ونقل ریلی را در سرعت های بالای ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میسر و ایمن می کند.
وی گفت: نوآوری صورت گرفته در این محصول سبب افزایش استقامت قطعه تکه مرکزی در برابر بارهای دینامیکی وارده شده، بطوری که این امر افزایش ایمنی و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری را نسبت به تکه مرکزی های متداول به دنبال خواهد داشت.
وی به رونمایی از قطعه اسلایدچیر رولردار با بست AT نیز اشاره کرد و گفت: اسلایدچیرها بخشی از تجهیزات زیرساختی پرمصرف در صنعت ریلی است که ریل زبانه به شکل سرسره ای روی این قطعه حرکت کرده و امکان تغییر مسیر قطارها را فراهم می کند.
متقی پور گفت: در مدل های قبلی قطعه اسلایدچیر، لغزش فلز روی فلز انجام می شد و همچنین صلبیت بالای سوزن را همراه داشت اما در قطعه اسلایدچیر جدید تولید شده توسط شرکت ایرید، لغزش فلز روی رُل انجام می شود که با این نوآوری، نیاز به گریس کاری و هزینه های تعمیرات و نگهداری و خدمات ایستگاهی به شدت کاهش و عمر ماشین سوزن نیز به اندازه تخمینی ۶۰ درصد افزایش می یابد.
یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور ۸۰ شرکت حملونقل ریلی داخلی و ۱۰ شرکت حملونقل ریلی خارجی از کشورهای چین، روسیه، آذربایجان، هند و کره در تهران برگزار شد.